امور زیربناییراه و ساختمان

تحقق اهداف طرح ملی بازآفرینی شهری با جذب مشارکت مردمی/ رسانه‌ها پشتوانه اجرای طرح نوسازی محلات هدف هستند

رییس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه مهم ترین عامل تحقق اهداف برنامه ملی بازآفرینی شهری جذب مشارکت مردمی است، گفت: رسانه‌ها می‌توانند با شناسایی جریان اجتماعی در هر محله و تعیین اجرای نوع فعالیت در آن منطقه پشتیبان و پشتوانه طرح بازآفرینی شهری باشند.

همچنین بخوانید

حبیب خراسانی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری در سطح کشور اظهار داشت: مهمترین مزیت اجرای طرح بازآفرینی شهری این است که متکی به منابع دولتی نیست.

وی درباره تغییر ساختار و عنوان  شرکت عمران و بهسازی شهری در جهت تسریع در انجام طرح بازآفرینی گفت: شرکت عمران بهسازی شهری که پیش از این تصدی امور وزارت راه و شهرسازی را بر عهده داشته امروز با تغییر ساختار به شرکت باز آفرینی شهری تبدیل شده که نقش سیاست گذار را در بحث بازآفرینی شهری پایدار ایفا خواهد کرد.

رییس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه یکی از مسئولیت‌های شرکت بازآفرینی شهری در اجرای برنامه‌ها، ساماندهی منابع و اعتبارات است، ادامه داد: اعتبارات مورد نیاز برای اجرای بازآفرینی شهری در طول ۵ سال ۱۲۳ هزار میلیارد تومان محاسبه شده که به عبارتی سالانه حدود ۲۵هزار میلیارد تومان باید صرف این برنامه ملی شود.

خراسانی گفت: طبق آمارها و گزارش‌های رسمی موجود این اعتبارات در سال‌های گذشته در محلات هزینه شده اما یکپارچگی و هماهنگی بین دستگاه‌های متعدد برای انجام این هزینه‌ها و اعتبارات وجود نداشته است بنابراین دستگاه‌ها به صورت پراکنده اعتبارات را در محلات هزینه کرده‌اند.

وی افزود: به عبارت دیگر اعتبارات موجود تحت یک طرح جامع در محلات هزینه نمی‌شد اما از این پس قرار بر این است که ساماندهی این اعتبارات در وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری انجام شود.

وی گفت: در حال حاضر در تهران در محله سیروس به عنوان پایلوت در مرحله اجرای طرح بازآفرینی شهری انتخاب شده و در محله اجرای برنامه قرار دارد.

خراسانی با بیان اینکه مهمترین اقدامی که در شرکت بازآفرینی شهری انجام می‌شود اولویت بندی محلات و شناسایی نوع اقدامات در این محلات است، گفت: جریان اجتماعی و فرهنگی به ما نشان می‌دهد که اعتبارات باید در کدام محله و صرف چه اموری شود.

وی با اشاره به ابعاد اجتماعی و فرهنگی اجرای طرح بازآفرینی شهری در محلات هدف گفت: طرح بازآفرینی شهری دارای ۹ بعد است که سه بعد از ان به بخش های کالبدی از جمله نوسازی و بهسازی محلات می‌پردازد و ۶ بعد دیگر مرتبط با ظرفیت سازی، نهادسازی، نهادینه سازی، شبکه سازی و جریان سازی ها در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی است.

خراسانی ادامه داد: نمونه این اقدامات راه اندازی خانه‌های گفتمان است که اولین خانه گفتمان تحت عنوان خانه گفتمان وارطان در تهران راه‌ اندازی شد. خانه های گفتمان در کشور تبدیل به نهاد گفتمان خواهند شد و در حال رایزنی با وزارت کشور هستیم تا مجوزهای لازم اخذ شود.

رییس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری افزود: برنامه ما این است که در هر استان یک خانه گفتمان راه اندازی شود که رسالت و ماموریت این نهاد نهادینه سازی جریان‌های اجتماعی و فرهنگی در محلات هدف است و این مکان جایی برای گفت وگو درباره چالش ها و فرصت های هر محله است و با راه اندازی این نهادها گفتمان جریان بازآفرینی شهری در کشور ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های اجرای این طرح انجام فعالیت‌ها با استفاده از مشارکت مردمی است، ادامه داد: این مردم هستند که تعیین می‌کنند چه فعالیتی در اجرای طرح بازآفرینی شهری در آن محله باید به اجرا برسد و به طور قطع اقدامات و نوع فعالیت ها در محله‌ای منحصر به فرد است و با محله دیگر متفاوت خواهد بود چراکه نیاز مردم در هر محله با سایر محلات فرق دارد.

خراسانی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در تعیین نوع فعالیت‌های اجرایی در محلات و شناسایی آسیب‌های اجتماعی خاص هر محله گفت: رسانه‌ها می‌توانند در شناسایی نیازهای هر محله و ارایه اطلاعات درباره ظرفیت هر محله بسیار موثر عمل کنند و معتقدم این رسانه‌ها هستند که باید این روند بررسی نیازهای ساکنان محلات هدف را شکل دهند.    

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده حوزه آسیب‌های اجتماعی محلات بسیار متفاوت از یک دیگر هستند و هر حوزه نیاز به آسیب شناسی‌های منحصر به فرد خود را دارد.  رسانه‌ها می توانند در شناسایی این آسیب ها به دولت کمک کنند شاید در محله‌ای مانند محله سیروس که به عنوان منطقه پایلوت برای اجرای برنامه های بازآفرینی شهری انتخاب شده، چندین نوع آسیب شناسایی شود اما چند مورد از آنها چالش جدی ساکنان محله باشد بنابراین باید از تمام ظرفیت‌ها از جمله ظرفیت‌های دولت، شهرداری‌ها، بخش خصوصی، رسانه‌ها  و مهم‌تر از همه توان ساکنان محله برای رفع این چالش ها استفاده کنیم. 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا