بورسبورس اوراق

گزارش امروز بازار بورس؛ تحرک قابل توجه حقیقی ها در معاملات بورس

در داد وستدهای روز جاری بورس تهران شاخص کل با رشد ۱۴۳ واحدی در کانال ۱۱۲ هزار واحدی تثبیت شد. به این ترتیب بازدهی شاخص کل بازار سهام از ابتدای سال به ۱۶.۸ درصد رسید و در مدت یکساله نیز به ۴۳ درصد ارتقا یافت.

بهبه گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در داد و ستدهای روز جاری بورس تهران شاخص کل بورس متاثر از معاملات مثبت در نماد شرکت های هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان، چادرملو و فولاد خراسان ۱۴۳ واحد بالا رفت و در رقم ۱۱۲ هزار و ۴۹۰ واحد به کار خود در هفته دوم تیرماه پایان داد.

این در حالی بود که پالایش نفت اصفهان، تاپیکو و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص ، مانع رشد بیشتر این متغیر شدند.

همچنین بخوانید

امروز شاخص هم وزن ۲۵ واحد افت کرد. اما شاخص های بازار اول و دوم به ترتیب ۱۱۵ و ۲۳۶ واحد رشد کردند.

آمار معاملات

سرمایه گذاران بورسی امروز بیش از یک میلیارد و ۸۳۳ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را در بازار دست به دست کردند، که ارزش این مبادلات بالغ بر ۴ هزار و ۲۹۹ میلیارد ریال بوده و در ۹۹ هزار نوبت معاملاتی دست به دست شد.

حجم معاملات در بازار امروز ۲۶ درصد و ارزش معاملات حدود ۲۰ درصد نسبت به روز گذشته افزایش یافت.

شرکت ملی مس با معامله بلوکی ۲۵۲ میلیون سهمی به ارزش ۸۲۸ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد.

بهترین و بدترین صنایع

در معاملات امروز گروه های فلزات اساسی، کانه فلزی و شیمیایی ها با بیشترین ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند.

همچنین امروز صنایع خودرو ، سایر مالی و سرمایه گذاری ها با رشد شاخص همراه بودند و وسایل ارتباطی ، ذغال سنگ و محصولات کاغذ  در انتهای جدول صنایع بورسی قرار گرفتند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نماد شرکت های حفاری شمال، فولاد کاوه جنوب کیش، فولاد خراسان، نیرو محرکه، پتروشیمی شیراز، صنعتی بهشهر و سرمایه گذاری خوارزمی بود.

امروز حفاری شمال بعد از توقف به دلیل نوسانات قیمتی با شفاف سازی از سوی شرکت بازگشایی شد. این شرکت در اطلاعیه شفاف سازی از عقد قرارداد جدید در این شرکت خبر داد. برهمین اساس نماد این شرکت امروز بعد از رفع تعلیق و بدون محدودیت نوسانات قیمتی بازگشایی شد و با تحرک ۱۰۰ درصد سهامداران حقیقی در سمت خرید همراه شد.

اما در سمت دیگر بازار،  نماد شرکت های سیمان فارس، کاشی الوند، پارس الکتریک، سازه پویش، گروه صنعیت سپاهان، داروسازی فارابی و آلومینیوم ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

سیمان فارس امروز با صف سنگین فروش از سوی سهامداران همراه شد و افت ۵ درصدی را به ثبت رساند.

سرمایه گذاران بورسی امروز برای خرید سهام فولاد کاوه جنوب کیش، اوراق صکوک مخابرات، واحدهای صندوق امین یکم، سهام پاکشو، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر و سهام شیشه و گاز بیشترین تقاضا را ثبت کردند.

حجم تقاضای خرید در این نمادها به بیش از ۵۰ میلیون برگه رسید که بیش از ۴۱ میلیون آن متعلق به صف خرید فولاد کاوه جنوب کیش است.

در سوی دیگر بازار، گروهی از سرمایه گذاران تصمیم گرفتند با عرضه های سنگین از اوراق صکوک سایپا، اوراق صکوک گل گهر، سهام پالایش نفت اصفهان، سهام توسعه معدنی و صنعتی صبانور، واحدهای صندوق کیان و سهام نهادهای مالی بورس خارج شوند. حجم عرضه های این نمادها کمتر از ۷ میلیون بود که سهام پالایش نفت اصفهان و سهام توسعه معدنی و صنعتی صبانور در مجموع با حدود ۶ میلیون سهم صف فروش بیشترین عرضه ها را داشتند.

در بازار روز چهارشنبه نمادهای سایپا، چادرملو و ایران خودرو با معاملات مثبت و متعادل پر بیننده ترین نمادهای مثبت و فولاد مبارکه، پرداخت الکترونیک سامان کیش، پالایش نفت اصفهان و ملی مس با معاملات در محدوده کاهشی ، پربیننده ترین نمادهای منفی بازار بودند.

اخبار تاثیر گذار

در بازار امروز صنایع مختلف تقریبا متاثر از دو موضوع در محدوده مثبت و منفی معامله شدند.

خبر احتمال بازگشت صرافی های با مجوز بانک مرکزی به گردونه معاملات خبر مثبتی برای صنایع ارز آور بود و این گروه را در کانون توجه قرار داد. افزایش حجم عرضه ها در برخی از این نمادها باعث شد تا صف های خرید پایدار نماند. شاید بتوان از دلایل افزایش حجم عرضه ها شناسایی سود کوتاه مدت حقیقی ها دانست.

این گزارش حاکی است نمادهای خودروساز که در روزهای صعودی بازار به نسبت نمادهای کالایی رشد نکردند، امروز شاهد رشد قیمت سهم بودند. عدم رشد همزمان و هم‌سویی این نمادها با سهام شرکت‌های کالایی کاملا موجه و قابل درک است .

تداوم تحرک حقیقی ها در سمت خرید

بررسی امروز تغییر مالکیت بازار سهام حاکی از حضور پرقدرت بازیگران خرد بازار در سمت خرید است. برهمین اساس امروز خالص تغییر مالکیت بازار ۱۱ میلیارد تومان بود که از سمت سهامداران حقیقی به حقوقی انجام گرفت.

امروز همچنین بازیگران حقیقی بیشترین تقاضا را در نماد “کاوه” به ثبت رساندند. بازیگران حقوقی نیز در جریان معاملات آخرین روز هفته بیشترین حمایت را از نماد “ومعادن” داشتند.

 

منبع

SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا