انرژی

لزوم مشارکت دانشگاه‌ها در برنامه‌های فناوری و صنعتی وزارت نفت

معاون مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت با بیان این‌که تعامل بین صنعت و دانشگاه آن‌طور که باید شکل نگرفته است، اظهار کرد: باید این دو مجموعه با رویکردی نتیجه‌بخش به فعالیت خود ادامه دهند و در این راستا صنعت باید رسالت توسعه علمی و فناوری و دانشگاه‌ها، مشارکت در برنامه‌های فناوری و صنعتی را جزو برنامه‌های خودشان بدانند.

به گزارش آرمان اقتصادی، حبیب‌الله بی‌طرف در دومین کنفرانس ملی توسعه میادین نفت و گاز که صبح امروز در دانشگاه شریف برگزار شد، با تاکید بر این‌که توجه به مسائل و جنبه‌های مختلف بالادستی نفت و گاز یک ضرورت ملی است، گفت: خوشحال هستیم که دانشگاه‌ها از این موضوع استقبال خوب و موثر کردند و این استقبال باعث امیدواری صنعت نفت شده است.

وی با اشاره به تعامل دانشگاه‌ها با صنعت در کشورهای خارجی، گفت: سال‌ها در کشور ما صحبت از ارتباط بین دانشگاه و صنعت می‌شود، اما آن‌طور که باید این تعامل شکل نگرفته است. تا زمانی که دانشگاه‌ها به عنوان یک مجموعه جدا و صنعت به عنوان یک مجموعه جدا فعالیت کنند در این زمینه به جایی نخواهیم رسید.

معاون مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت افزود: باید این دو مجموعه با رویکردی نتیجه‌بخش به فعالیت خود ادامه دهند و در این راستا صنعت باید رسالت توسعه علمی و فناوری و دانشگاه‌ها، مشارکت در برنامه‌های فناوری و صنعتی را جزو برنامه‌های خودشان بدانند.

بی‌طرف با بیان این‌که صنعت نفت و گاز ایران جزو مزیت‌های ارزشمند کشور است، اظهار کرد: باید روی این مزیت‌ها سرمایه‌گذاری زیادی شود تا ایران به عنوان یک کشور نفتی حداکثر استفاده از مخازن و محصولات نفتی را داشته باشد.

وی با اشاره به روند توسعه میادین نفتی در ایران، توضیح داد: در دهه ۷۰ صنعت نفت و گاز در بالادستی وابسته به ظرفیت‌های خارجی بود، اما با جهت‌گیری دولت در آن سال‌ها ظرفیت‌سازی برای مشارکت ایرانی‌ها در این بخش انجام شد و شرکت پتروپارس، نفت و گاز پارس جنوبی و غیره در این راستا ایجاد شدند. همچنین به جلب سرمایه خارجی، منابع انسانی، ظرفیت علمی و غیره توجه شد.

معاون مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت با اشاره به ایجاد دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها در حوزه نفت، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور صاحب این ظرفیت‌ها هستیم. البته در دهه ۸۰ شاهد فرازونشیب‌هایی در این زمینه بودیم، اما حرکت مذکور ادامه پیدا کرد. در دهه ۹۰ اقدامات عمیق‌تری در کشور آغاز شد که یکی از این اقدامات مشارکت ۹ دانشگاه به عنوان ثقل توسعه علمی – فناوری در بخش نفت و گاز بود.

بی‌طرف با اشاره به تلاش وزیر نفت در زمینه‌ی برقراری ارتباط بین وزارت نفت و دانشگاه‌ها، اظهار کرد: زنگنه برای جاری کردن این قراردادها در وزارت نفت تلاش بسیار زیادی کرد. دانشگاه‌ها باید روی این موضوع تمرکز زیادی داشته باشند تا موفق شوند.

وی در ادامه در مورد افق آینده نفت و گاز در کشور، بیان کرد: در قراردادهای جدید نفتی برنامه‌ریزی شده تا ظرفیت‌سازی‌ها استفاده شود. به‌طور کلی پنج موضوع مهم در وزارت نفت دنبال می‌شود.

معاون مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت، ادامه داد: توانمندسازی شرکت‌های E&P ایرانی که بتوانند در قراردادهای جدید نفتی شریک خارجی‌ها باشند، تقویت توان دانشگاه‌های میدان‌محور، استفاده حداکثر از ظرفیت پیمانکاران GC، OFC، و غیره خرید حداکثر اقلام از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی و توانمندسازی کارفرما در استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی پنج موضوع مهم مذکور است.

بی‌طرف با اشاره به نحوه عملکرد شرکت‌های E&P ایرانی، توضیح داد: در این بند نحوه حضور کارشناسان E&P ایرانی در همه مراحل و فرآیندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در پروژه ذکر شده است. همچنین شرکت‌های ایرانی در راستای انجام پروژه باید به نرم‌افزارهای خارجی دست پیدا کنند و کارشناسان این شرکت‌ها در کمیته‌های فنی و تخصصی حضور داشته باشند.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا