اقتصاد کلان

بدهی مالیاتی پالایش و پخش باید تا اردیبهشت تسویه می‌شد

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، یک مقام مسئول مالیاتی علت بسته شدن حساب‌های شرکت پالایش و پخش و مدیران جدید و سابق پالایشگاه‌های کشور را خودداری از پرداخت بدهی مالیات این شرکت دانست.

یک مقام مسئول مالیاتی ، با اشاره به موضوع بسته شدن حساب شرکت ملی پالایش و پخش و پالایشگاه‌های دیگر به همراه برخی از اعضای هیات مدیره‌های سابق این شرکت‌ها اظهار داشت: طبق آخرین تفاهمی که با شرکت ملی پالایش و پخش صورت گرفته بود این شرکت باید بدهی مالیاتی خود را در فروردین و اردیبهشت ماه پرداخت می‌کرد، اما تاکنون این موضوع عملی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: معمولا مالیات پالایشگاه‌ها در ماه ۶۰۰-۵۰۰ میلیارد تومان است این مالیات از محل فروش بنزین، گازوئیل و دیگر فرآورده‌های نفتی است که باید پرداخت شود.

همچنین بخوانید

این مقام مسئول با اشاره به اینکه چرا شرکت ملی پالایش و پخش مالیات دولت را پرداخت نمی‌کنند، تصریح کرد: علت این موضوع را باید از خود آنها پرسید اما با توجه به اینکه این شرکت پروژه‌های مختلفی دارد، این پول‌ها به سمت طرح‌های مختلف هدایت می‌شود به همین علت از دادن مالیات سر باز می‌زنند.

این مقام آگاه عنوان کرد: در گذشته نیز جلساتی در این رابطه برگزار و بدهی این شرکت تقسیط و زمان‌بندی شد، اما پالایش و پخش از پرداخت مالیات استنکاف کرده است.

وی در مورد اینکه چرا اعضای سابق هیات مدیره برخی پالایشگاه‌ها نیز حساب شخصی‌شان در راستای بدهی مالیاتی بسته شده است، گفت: قانون مالیات‌های مستقیم این اجازه را به سازمان‌های مالیاتی داده و می‌گوید اگر بدهی مالیاتی در دوران مسئولیت آنها قطعی شده باشد شخص حقوقی مسئولیت تضامنی خواهد داشت و این مسئولیت مانع از مراجعه ضامن‌ها به شخص حقوقی نیست.

این مقام مسئول تاکید کرد: همچنین قانون برنامه پنجم توسعه نیز بر موضوع وصول مالیات و تخلفات مربوط به عدم پرداخت بدهی اشاره دارد.

این مقام مالیاتی در پاسخ به این سوال که عنوان می‌شود بدهی مالیاتی شرکت ملی پالایش و پخش مربوط به مالیات درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها است یادآور شد: سازمان مالیاتی هیچگاه به موضوع مالیات ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها ورود نکرده و این تقسیم کار از سوی دولت انجام می‌شود و براساس آن سازمان هدفمندی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شرکت ملی پالایش و پخش و خزانه‌داری در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: عوارض و مالیات هر لیتر بنزین ۳۰ درصد و نفت و گازوئیل هر کدام ۵ درصد به همراه سایر فرآورده‌های نفتی است.

به گزارش فارس، براساس اخبار مستند حساب ارزی و ریالی پالایشگاه‌ها و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی به دلیل بدهی ۳۷ هزار میلیارد ریالی مالیاتی مسدود شده و نیز سازمان امور مالیاتی حساب اشخاص حقیقی که عضو هیات مدیره هر یک از ۹ پالایشگاه و همچنین از اعضای هیات مدیره مجموعه ملی پالایش و پخش در سنوات مختلف (از سال ۹۰) به بعد فعالیت می کردند را به دلیل آنچه که بدهی مالیاتی عنوان شده مسدود کرده است.

براساس اسنادی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس قراردارد، به عنوان مثال اموال بازداشت شده به ازای بدهی مالیاتی مجموعه شرکت پالایش نفت اصفهان میزان ۳۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که این رقم بدهی باید پرداخت شود تا اموال اشخاص حقیقی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند از بازداشت خارج شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا