اقتصاد کلانصوت

مسیر اصلاح اقتصاد ایران کند است

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مسیر اصلاح اقتصاد ایران به دلائل متعدد از جمله طولانی شدن برخی از کج کارکردی های اصلی اقتصاد کند شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سعید اسلامی بیدگلی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: هنگامی که تورم در کشور طی مدت چهار دهه دو رقمی بوده ساختارهای اقتصادی به تورم بالا عادت می کند.

وی همچنین با بیان اینکه دولت و حاکمیت نقش موثری در اقتصاد دارند، اظهارداشت: این بخش در مصدر تصمیم سازی، تصمیم گیری و قانون گذاری قرار دارد بنابراین به راحتی نمی تواند از منافع خود به نفع فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد چشم پوشی کند و شکی در این قضیه نیست.

همچنین بخوانید

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: وقتی ساز و کارهای دولتی و حاکمیتی درگیر کسب و کار می شوند بدون شک در حوزه قانون گذاری هم کند خواهیم شد در نتیجه به سمت رهاسازی اقتصاد به نفع بخش خصوصی حرکت نخواهیم کرد.

وی افزود: جدا از این فرآیند های قانون گذاری و به تبع تدوین و اجرای صحیح آئین نامه ها و دستور العمل ها در کشور بسیار طولانی است.

اسلامی بیدگلی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: جایگاه اقتصاد کشوربا توجه به برخی از شاخص های معتبر بین المللی باید ارتقا پیدا کند.

وی ضمن اشاره به اینکه گزارش رقابت پذیری مجمع جهانی اقتصاد یکی از معتبرترین گزارش های بین المللی است، گفت: ایران از میان ۱۴۰ کشور مورد بررسی در گزارش رقابت پذیری مجمع جهانی اقتصاد در بازار محصول رتبه ۱۳۴ و در بازار کار رتبه ۱۳۶ را دارد.

این کارشناس قتصادی افزود: وقتی اقتصاد ثبات ندارد و پیش بینی پذیری متغیر های کلان اقتصاد به دلیل سیاست گذاری های ناصحیح در بخش های مختلف بهم می خورد بدون شک وضعیت کسب و کار در سراسر کشور با مشکل روبرو خواهد شد.

وی بیان داشت: کسب و کارهای کوچک به خصوص خانوادگی در استان ها با فرو رفتن اقتصاد در رکود بطور حتم با مشکلات بیشتری مواجه می شوند.

اسلامی بیدگلی با بیان اینکه هم اکنون کسب و کارها در کشور به جهت عدم ثبات اقتصادی، نوسان شدید نرخ ارز، واقعی نبودن قیمت انرژی، عدم بازسازی و نوسازی صنایع و مواردی از این دست با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند، اظهارداشت: تمامی چالش های موجود حاصل چهاردهه سیاست گذاری های اشتباه در عرصه اقتصادی کشور بوده است.

وی با اعلام اینکه شاخص های کسب و کار در کشور را یک شبه نمی توان اصلاح کرد به رادیو اقتصاد یادآورشد: بدون شک با برنامه ریزی بلندمدت، جذب سرمایه های خارجی و آشتی کردن با بازارهای بین المللی می توان جایگاه بهتری در فضای کسب و کار جهان پیدا کرد.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی و حمید رضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا