بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

بلاک‌چین راهکاری برای مبادلات بانکی و شناسایی مشتری

یک کارشناس بانکداری الکترونیک گفت: فناوری بلاک‌چین در نظام بانکی کاربردهایی دارد و از جمله آنها باید به شناسایی مشتری و مبادلات مالی و بانکی اشاره داشت، اما پیاده‌سازی آن با چالش‌هایی روبرو است.

همچنین بخوانید

محسن عزیزی، کارشناس و صاحبنظر در حوزه بانکداری الکترونیک در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره کاربردهای بلاک‌چین در سیستم بانکی گفت: بلاک‌های چین یک فناوری نوظهو به شمار می رود که در مراحل ابتدایی قرار دارد و به نظر می‌رسد در یک بازه زمانی کوتاه مدت به جای تاثیر گذاری بالا در سیستم بانکی در سایر بخش‌های اقتصادی کاربردهایی داشته باشد.

این کارشناس ادامه داد: از جمله کاربردهای فناوری زنجیره بلوک در حوزه بانکی باید به شناسایی مشتری و  مبادلات مالی و بانکی اشاره داشت. وی با اشاره به چالش‌هایی که در برابر پیاده سازی و ایجاد زیرساخت بلاک‌چین در سیستم بانکی وجود دارد، گفت: فناوری زنجیره بلوک مبتنی بر دفاتر توزیع شده و تبادل توکن‌ و اطلاعات است که انتطباق آن با کسب و کار بانکداری یک مشکل است؛  همچنین پیاده سازی و توسعه گسترده آن به عنوان ابزاری فناورانه نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی است که چالش بزرگی برای بلاک‌چین در نظام بانکداری به شمار می‌رود.

عزیزی با بیان اینکه چشم انداز آینده بلاک‌چین در کشور مثبت خواهد بود، گفت: روندهای گذشته در کشور نشان می‌دهد علاقه زیادی برای استفاده از فناوری‌های جدید وجود دارد؛ بر همین اساس می‌توان پیش بینی کرد که کاربردهای فناوری بلاک‌چین در کشور گسترده خواهد بود اما با توجه به اینکه این فناوری در مراحل اولیه رشد و تکامل قرار دارد نمی‌توان انتظار پیش بینی دقیقی از آینده آن در کشور داشت.

این صاحبنظر حوزه بانکداری الکترونیک افزود:  ایران در حوزه توسعه بومی تکنولوژی بلاک‌چین حرکت خواهد کرد  و کسب و کارهای بخش خصوصی نیز به تدریج به این حوزه علاقه مند خواهند شد؛ از سویی دیگر خوشبختانه کسب و کارهای نوپا در حوزه بلاک‌چین و رمز ارزها فعالیتی را شروع کرده‌ و زیست بومی را ایجاد کرده‌اند که مدل کسب و کار آنها می‌تواند منجر به رشد و موفقیت این استارتاپ‌ها شود.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا