بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

رونمایی شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن از دو سامانه جدید خود در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

سامانه مبارزه با پولشویی مبتنی بر داده‌کاوی محصول اول این شرکت بود که توسط آرتین خاچاطوریان، سرپرست تولید شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن ارائه شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت،  خاچاطوریان با بیان اینکه از سال ۱۳۹۱ سامانه مبارزه با پولشویی به ۱۰ بانک و موسسه مالی و اعتباری ارائه شده، گفت: «اکنون نسخه مبتنی بر داده‌کاوی این سامانه آغاز به کار کرده است.»

او چهار ویژگی پروفایل جامع مشتری، ارائه لیست‌های تحریمی، شناسایی موارد مشکوک و صورت‌حساب دسته‌ای یا گروهی را برشمرد و گفت: «این سامانه اطلاعات بیشتری از چک‌های برگشتی، مشتری‌های بالادستی و پایین دستی و غیره را ارائه می‌دهد.»

او در ادامه گفت: «با داده‌کاوی می‌توان الگوی رفتاری متناظر با سطح فعالیت مشتریان را نشان داد. اینکه فعالیت مشتری چه تغییری کرده و به چه سمتی حرکت می‌کند.»

خاچاطوریان توضیح داد: «در لیست‌های تحریمی لیست‌هایی که در اختیار بانک است نشان داده می‌شود و با بررسی تراکنش‌های لیست، می‌توان افراد در لیست را راحت‌تر پیدا کرد.»

او مهم‌ترین قسمت این سامانه را تشخیص موارد مشکوک دانست و گفت: «این سامانه به صورت اتوماتیک انواع تراکنش‌های مشکوک را بر اساس داده‌کاوی پیدا می‌کند.»

محصول بعدی شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن، سامانه مدیریت و پایش سرمایه بود که توسط  شکیب صفری، کارشناس تولید شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن ارائه شد.

صفری ابتدا مقدمه‌ای از معرفی این سامانه را ذکر کرد و گفت: «از شروط لازم برای حفظ سلامت نظام بانکی داشتن سرمایه است و به همین دلیل از سال ۱۳۸۲ اولین بخشنامه خود را نسبت به کفایت سرمایه به بانک‌ها ابلاغ کرد.»

او در ادامه توضیح داد: «نسبت کفایت سرمایه نسبت سرمایه نظارتی به دارایی‌های موزون به ریسک را مشخص می‌کند.»

صفری به دارایی‌های موزون به ریسک اشاره کرد و گفت: «ریسک عملیاتی، بازاری و اعتباری از انواع این دارایی‌ها است که ریسک اعتباری مهم‌ترین قسمت آن است. چراکه به ازای هر پرونده ریسک را بر اساس رتبه اعتباری مشتری می‌سنجد.»

او افزود: «استفاده از این محصول آنجا ضرورت پیدا می‌کند که طبق دستورالعمل بانک مرکزی هر سه ماه یکبار  باید نسبت سرمایه بانک‌ها اعلام شود. علاوه بر آن این محصول پیچیدگی محاسبات و تعاملات بین بانک‌ها را حل می‌کند.»

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا