امور زیربناییراه و ساختمان

تحول اقتصادی با ساخت راه آهن رشت – انزلی

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک با ساخت راه آهن رشت به بندر انزلی و بندر کاسپین اقتصاد ایران و منطقه متحول خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  غلامعلی جعفرزاده در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به سفر رئیس جمهوری به گیلان افزود: رئیس جمهوری صبح امروز در سفر به گیلان در شهرستان لاهیجان با گیلانی ها دیدار کرد.

وی با بیان اینکه بعد از ظهر امروز نیز بزرگترین پروژه گیلان یعنی خط راه آهن قزوین – رشت با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد، اظهارداشت: این خط راه آهن یکی از شاهکارهای معماری ایران است و جوانان ایرانی توانستند یکی از سخت ترین و صعب العبورترین پل ها و تونل ها را احداث کنند.

همچنین بخوانید

نماینده مردم رشت در خانه ملت تاکید کرد: برای اتصال به اروپا از طریق کریدور شمال به جنوب باید خط راه آهن رشت به بندر انزلی، بندر کاسپین و بندر آستارا متصل شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این راستا تفاهم نامه های ساخت راه آهن رشت – آستارا و رشت – بندرانزلی – بندرکاسپین امروز با حضور رئیس جمهوری، سفیران و کارداران آذربایجان، عراق و پاکستان در رشت امضا شد.

جعفرزاده ضمن اشاره به اینکه طبق تفاهمنامه نخست خط راه آهن رشت به بندر کاسپین در سال آینده نهایی خواهد شد، گفت: کریدور شمال – جنوب در اقتصاد ایران و منطقه بسیار با اهمیت است.

وی افزود: با توجه به شرایط دشوار تحریم که از سوی آمریکا ناجوانمردانه علیه ملت ایران اعمال شده با تکنولوژی و مهندسی بالا پل ها و تونل های خط راه آهن قزوین – رشت ساخته شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب که انتظار می رود تا پایان سال ۹۸ و یا اوائل سال ۹۹ خط راه آهن رشت به بندر انزلی و بندر کاسپین متصل شود، اظهارداشت: طبق تفاهمنامه دوم قرارگاه خاتم الانبیا (ص) ساخت راه آهن انزلی به آستارا را بر عهده دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه با راه امتداد خط راه آهن رشت تا بندر آستارا بیش از ۲۰ کشور می توانند از این منطقه عبور کنند، ادامه داد: عوارض حاصل از استفاده کشورهای دیگر از مسیر مدنظر درصد قابل توجهی از درآمد نفت و اقتصاد ایران را متحول خواهد کرد.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه کاربری عمده راه آهن قزوین به رشت، بندر انزلی، بندر کاسپین و آستارا باربری است، گفت: واقع امر اینکه در آغاز به کار دولت یازدهم عملیات ساخت راه آهن قزوین – رشت با ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده بود.

وی با اعلام این مطلب که ۶۸ درصد باقیمانده پروژه راه آهن قزوین – رشت با یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار اجرا شده است، افزود: کشورهای همسایه نیز علاوه بر مردم منطقه نسبت به اتمام سریع راه آهن قزوین – رشت اصرار داشتند.

نماینده اهالی رشت در خانه ملت ضمن اشاره به اینکه با افتتاح راه آهن قزوین – رشت کاروانی از خانواده های معظم شهدا عازم سفر زیارتی مشهد مقدس شدند، اظهارداشت: راه آهن رشت – آستارا در بازه زمانی سه ساله باید ساخته شود چرا که ساخت و تملک اراضی کشاورزی مسیر ساخت نیازمند اختصاص اعتبارات بالایی است در این راستا بنا به اصرار آذربایجان این کشور در تامین اعتبارات مورد نیاز مشارکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اولویت نخست ساخت راه آهن رشت – بندر کاسپین است، ادامه داد: بدون شک با تحقق این مهم دریای خزر به خلیج فارس متصل و اقتصاد منطقه متحول می شود.

جعفرزاده اتصال کریدور شمال به جنوب را یک مطالبه بین المللی دانست و گفت: اعتبار ساخت راه آهن رشت به انزلی و بندر کاسپین با مشارکت منطقه آازاد انزلی تامین خواهد شد.

وی دیدار بانخبگان و نمایندگان طلاب، دانشجویان و استادان را از برنامه های امشب رئیس جمهوری عنوان کرد و یادآور شد: حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی » فردا در نشست شورای اداری گیلان مصوبات مربوط به استان را نهایی و پس از برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه قبل از اذان ظهر گیلان را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا