بورسبورس اوراق

تداوم استراتژی سودآوری در شرکت های دارویی / رشد قیمت ها در سال ۹۸

بررسی صنعت دارو در سال ۹۷ و ۹۸ نشان داد:

 

شاخص صنعت دارو از ابتدای سال تاکنون بازدهی ۶۰ درصدی داشته است. در عین حال، بسیاری از شرکت های این گروه در ۹ ماه ابتدای سال تحت تاثیر رشد مقداری فروش توانستند حاشیه سود خوبی داشته باشند. به زعم کارشناسان اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت دارو در سال ۹۸ بر ای این شرکت ها سودآوری مطلوبی را رقم می زند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صنعت دارو یکی از مهمترین صنایع بورسی به شمار می رود. این صنعت با ارزش اسمی ۳۰هزار و ۲۴۱ میلیارد ریال،  ۲.۷ درصد از کل ارزش بازار بورس تهران را در اختیار دارد. دارویی ها حدود ۲۵ نماد فعال در بورس دارند که از مهمترین شرکت های بازار سهام به شمار می روند.

شاخص گروه دارویی از ابتدای سال تاکنون (۲۰ اسفند)، بالغ بر ۶۰ درصد بازدهی به همراه داشته است. با این حال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آغاز سال جدید سهامداران فعال این شرکت ها در انتظار انتشار عملکرد یکساله مالی آن ها هستند تا بتوانند چشم انداز مناسبی را برای سال آینده متصور باشند.

پیش تر در گزارشی با عنوان” ۳ فصل کارنامه مثبت برای دارویی های بورس”، عملکرد این صنعت را در ۹ ماهه ابتدایی سال بررسی کرده بود. عواملی چون تسهیل در وصول مطالبات شرکت های دارویی، رشد قیمت بسیاری از داروها و تخصیص ارز دولتی برای این شرکت ها از مواردی بود که منجر به رشد سودآوری آن ها شده بود.

در سال ۹۷،  دولت حمایت خوبی از  شرکت های دارویی داشته است و این موضوع باعث این شرکت ها حاشیه سود خوبی بدست آورند و تا حدی از زیان های قبل خود را جبران کنند.

دور جدید افزایش قیمت ها در سال ۹۸

با این وجود طی روزهای اخیر خبرهای مثبت دیگری در زمینه صنعت دارو شنیده شد،  که می تواند بر تصمیم سهامداران اثرات قابل توجهی داشته باشد. طی روز گذشته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت از دور جدید افزایش قیمت اقلام دارویی خبر داد. به گفته وی در سال آینده دارو بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت دارد. از سوی دیگر این مقام مسئول از ممنوعیت واردات داروهای مشابه داخلی به کشور خبر داد. موضوعی که می تواند انگیزه های شرکت های داخلی را برای تولید بیشتر افزایش دهد.

نوید خاندوزی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگویی با سنا،  در مورد وضعیت این صنعت در سالی که گذشت این چنین می گوید: شرکت های دارویی سال ۹۷ را مطلوب تر از سال های قبل پشت سر گذاشتند. دوره وصول مطالبات بسیاری از این شرکت ها از ۳۶۵ روز کاهش یافت  و این شرکت ها توانسته اند تا حد قابل توجه ای مطالبات خود را از دولت دریافت کنند.

وی افزود: اگر بخواهیم شرکت های دارویی را در سالی که گذشت بررسی کنیم، علاوه بر اینکه سود عملیاتی و سود خالص این شرکت ها افزایش یافته است، هزینه های مالی بسیاری از این شرکت ها نیز کنترل شد.

دلار ۴۲۰۰ تومانی برای دارویی ها

مردوخی همچنین گفت: دولت به سبب پایین نگه داشتن هزینه های درمان، دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را  به صنعت دارو اختصاص داده است. اگر فرض کنیم دولت برای واردات دارو دلار نیمایی تخصیص دهد، به همان تناسب نرخ دارو رشد می کند.

این کارشناس بورسی افزود: با افزایش نرخ دارو، حاشیه سود ریالی دارویی ها نیز افزایش می یابد و به تبع آن بدهی دولت به این شرکت ها زیاد می شود. به همین دلیل دولت انگیزه چندانی برای عدم تخصیص دلار ۴هزار و ۲۰۰ تومانی به صنعت دارو ندارد و به نظر می رسد برای تمام سال ۹۸ نرخ دلار در صنعت دارو همین رقم بماند.

رشد فروش برگه برنده دارویی ها

همانطور که اشاره شد بازدهی شاخص این صنعت از ابتدای سال بیش از ۶۰ درصد بوده است، همچنین عمده نمادهای این گروه در این بازه زمانی، با رنج مثبت به کار خود پایان داده است.

داروسازی امین از ابتدای سال تاکنون بیش از ۹۵ درصد بازدهی مثبت داشته است. عمده سودآوری این شرکت در بخش فروش محصولات بوده است. به نحوی که در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به سال قبل ۵۵ درصد رشد فروش داشته است.

 شرکت داروسازی کوثر سهامدار عمده شرکت داروسازی امین است. که بیش از ۴۴ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. همانطور که در جدول آمده است این شرکت در دوره ۹ ماهه حدود ۲هزار درصد رشد سودآوری داشته است.

در این میان داروپخش تولید محصولات جدید را در برنامه دارد. این شرکت از ابتدای سال ۵۶ درصد رشد قیمتی داشته است. این شرکت نیز عمده رشد قیمتی را از بخش فروش داشته است. مدیرعامل این شرکت طی روزهای اخیر خبرهایی از تولید محصولات جدید در این کارخانه داده است. یه گفته محلاتی، دستگاه سرم سازی خط جدید در حال نصب است و از خرداد سال آینده به تولید می رسد.

“دشیمی” نیز از شرکت هایی بود که در سال ۹۷ سودآوری قابل توجه ای را به سهامداران خود هدیه داد. در آخرین اطلاعیه منتشره شده این شرکت در شبکه کدال آمده است، شرکت داروسازی تهران شیمی درپایان سال مالی ۹۷ مبلغ ۸۰۷ ریال سود برای هر سهم با سرمایه ۴۴۵ میلیارد ریال محقق کرد. این شرکت در سال مالی ۹۷ با رشد ۲۳ درصدی درآمد عملیاتی و رشد ۸۱ درصدی سود ناخالص همراه شد و توانست مبلغ ۳۹۶میلیارد ریال سود عملیاتی محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۰ درصد رشد داشته است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا