بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

چرا همراه‌بانک‌‌ تعداد کمی از بانک‌ها در مایکت قرار دارد؟ / مشکل از کجاست؟

 

چندی پیش مطلبی را با عنوان «عملکرد ضعیف بانک‌های ایرانی در انتشار همراه‌بانک‌‌ها در مارکت‌های اندرویدی / جدول مقایسه‌ای» در راه پرداخت منتشر کردیم تا ببینیم با توجه به محدودیت‌هایی که اپل برای اپلیکیشن‌های ایرانی ایجاد کرده است و با توجه به پیش‌بینی مهاجرت کاربران از iOS به اندروید، آیا بانک‌ها علاوه بر بسترهای توزیع خودشان ازجمله وب‌سایت بانک‌ها، از پتانسیل تمام پلتفرم‌ها و مارکت‌های اندرویدی داخلی نیز بهره می‌برند تا دسترس‌پذیری به محصولاتشان را بالا ببرند یا خیر؟

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، در این مطلب به این نتیجه رسیدیم که عملکرد بانک‌های ایرانی در انتشار همراه بانک‌هایشان در اپ استورهای اندرویدی ضعیف بوده و به ترتیب همراه‌بانک‌‌های ۲۴ بانک در کافه بازار، ۱۴ بانک در ایران‌اپس، ۷ بانک در مایکت و ۷ بانک در پلی‌استور قرار دارند؛ بنابراین مایکت و پلی‌استور، اپ استورهایی هستند که همراه‌بانک‌‌های کمتری را دارند. به‌منظور بررسی چرایی این ماجرا با محدثه بنابی مدیر بازاریابی محتوایی مایکت گفت­وگو کردیم.

همچنین بخوانید

به گفته بنابی، هر زمان که مایکت علت در اختیار قرار ندادن این اپلیکیشن‌ها را از بانک‌ها جویا می‌شود، بحث اطمینان نداشتن از امنیت مایکت را مطرح می­کنند و اینکه مطمئن نیستند که مایکت قبل از انتشار اپلیکیشن بانک تغییراتی را روی آن اعمال می­کند یا خیر. نگرانی دیگر نداشتن اعتماد کامل درباره هک شدن حساب کاربر در مایکت است و به‌طورکلی دغدغه اینکه آیا مایکت مشکلات امنیتی مالی دارد یا خیر.

مدیر بازاریابی محتوایی مایکت این­طور عنوان می­‌کند: «مایکت یک بستر ارائه اپلیکیشن است و اگر شخص ثالثی اپلیکیشنی را از روی مایکت بردارد، مسئولش آن‌ها نیستند؛ کما اینکه اگر فردی اپلیکیشنی را از روی سایت خود بانک نیز بردارد، بانک مسئول آن نیست؛ زمانی که با بانک‌های مختلف مذاکره می­کنیم منطقی بودن ادعای مایکت برایشان محرز است ولی وقتی این فرایند به مرحله تایید حراست بانک‌ها می‌رسد و امنیت آن استور را باید تایید کنند، از این کار امتناع می­کنند.»

بنابی می­گوید: «حرف ما به بانک‌ها این است که حتی زمانی که اپلیکیشن خود را روی سایت بانک نیز ارائه می‌کنید، ممکن است مشکلات امنیتی برای آن پیش آید و سایت‌های زیادی هستند که اپلیکیشن بانک‌ها را بر می‌دارند و به‌صورت رایگان آن را ارائه می‌دهند. زمانی که از بانک‌ها می‌پرسیم که این سایت‌ها با مایکت چه تفاوتی دارند؟ پاسخ خاصی برای بیان کردن ندارند و صرفا می‌گویند که ما بخشنامه‌هایی داریم که حراست بانک باید آن را تایید کند تا بتوانیم اپلیکیشن را به‌صورت رسمی منتشر کنیم. با این توضیح درواقع دلیلی که بانک‌ها برای قرار ندادن اپلیکیشن خود در مایکت می­آورند، در هر جای دیگری نیز امکان رخ دادنش وجود دارد.»

محدثه بنابی با اشاره به این موضوع که مایکت با بخش فناوری اطلاعات بانک‌های زیادی تعامل کرده است، گفت: «ما حتی از شرکت حصین ایمن نامه‌هایی را مبنی بر امن بودن مایکت به بانک‌ها ارائه کرده‌ایم؛ این در حالی است که رسانه‌های دیجیتال و نماد اعتماد الکترونیک ما را تایید کرده‌اند.»

به گفته مدیر بازاریابی محتوایی مایکت، این اپ استور اندرویدی هیچ تفاوتی با گوگل‌پلی ندارد؛ به­علاوه چون یک اپ استور داخلی است اگر اتفاقی نیز بیفتد، دسترسی به آن‌ها خیلی راحت­تر از دسترسی به گوگل‌پلی است. او همچنین با اشاره به اینکه تعداد زیادی از بانک‌ها اپلیکیشن‌های خود را در کافه بازار نیز قرار داده‌اند، گفت: «بانک‌ها در پاسخ به سوال ما که مایکت چه تفاوتی از نظر ساختاری و امنیتی با کافه بازار دارد، می‌گویند که ما یکسری تأییدیه‌هایی از کافه بازار گرفته‌ایم و روال آن‌ها طی شده است! درواقع تفاوتی که ما با کافه بازار داریم این است که کافه بازار مستندهای امنیتی را به بانک‌ها می‌دهد مبنی بر اینکه چنین مشکلاتی در کافه بازار پیش نخواهد آمد؛ در صورتیکه مایکت نیز مستنداتی را از شرکت حصین ایمن مبنی بر امن بودن خود اپ­استور و برنامه‌ها و حتی تاییدیه­های امنیتی نرم‌افزاری ارائه می­کند.»

بنابی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «ما همچنین تفاهم‌نامه‌ای داریم که زمانی که توسعه‌دهنده و مایکت هر دو طرف آن را امضا می‌کنند و اپلیکیشن در مایکت بارگذاری می‌شود، تضمین می‌کنیم که هیچ اپ مشابهی را برای هیچ بانک و سازمانی داخل مایکت بدون داشتن مجوزی از آن سازمان، منتشر نخواهیم کرد. ولی کماکان این مشکل را با برخی از بانک‌ها (و نه همه بانک‌ها) داریم.»

مدیر بازاریابی محتوایی مایکت همچنین در پاسخ به سوال رعایت کردن پروتکل‌های امنیتی از جانب مایکت (مشابه با پروتکل‌هایی که گوگل پلی رعایت می‌کند) توضیح داد: «ما ملزم به رعایت این پروتکل­ها هستیم و در صورت رعایت نکردن آن‌ها، گوگل پلی ما را تحریم می‌کند. همچنین در بعضی مواقع مانند تحریم اپل، اتفاق‌هایی داخل گوگل پلی افتاده که هم مایکت و هم کافه بازار دچار مشکل شده‌اند و مجبور شده­ایم نسخه‌ای ارائه کنیم تا آن مشکلات را حل کنیم. ما قوانین گوگل را رعایت می­کنیم تا کاربر بتواند اپلیکیشن موردنظر خود را دانلود کند و در صورت رعایت نکردن این قوانین، کاربر نمی‌تواند اپلیکیشنی را دانلود، نصب و استفاده کند.»

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا