بین المللخودرو

یارانه ۲.۵میلیارد دلاری به خودروسازان روس برای مقابله با تحریم ها

شرکت های خودروسازی داخلی روسیه از جمله گروه خودروسازی گاز، کاماز، سولرز و آفتاواز از دولت این کشور خواسته اند از آنها در برابر تحریم ها حمایت کند، چون تحریم ها باعث شده است تأمین بعضی از قطعات و مجموعه های پیچیده خودرو غیرممکن شده و احتمال توقف خط تولید وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دولت روسیه برای حفاظت از صنایع داخلی خود در شرایط تحریم های اقتصادی غرب، ۱۵۰ میلیارد روبل (۲.۵ میلیارد دلار) به صنعت خودرو تخصیص داده است تا بتوانند موتور و قطعات خودرو تولید کنند.

بسیاری از قطعات و مجموعه های خودرو ماهیت جهانی دارند و حتی خودروسازان برتر دنیا هم به جای تولید، از شرکت های معتبر جهانی تأمین می کنند. روسیه هم از این قاعده مستثنی نیست و خیلی از قطعات در روسیه تولید نمی شوند و از زمان اشغال کریمه در سال ۲۰۱۴، دور جدیدی از تحریم های غرب شامل حال شرکت ها و صنایع روسی شده است. از سال ۲۰۱۶ هم بهانه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا باعث تشدید تحریم ها علیه روسیه شده است. حتی سی ان ان گزارش داده است که دو لایحه تحریم جدید علیه روسیه در کنگره آمریکا در حال بررسی است.

همچنین بخوانید

گروه خودروسازی گاز، کاماز، سولرز و آفتاواز از دولت این کشور خواسته اند از آنها در برابر تحریم ها حمایت کند، تا این شرکت ها مجبور به توقف خط تولید نباشند.

دولت روسیه ابتدا برای تولید موتور، در وحله اول قوای محرکه دیزلی با حجم موتور تا ۳ لیتر برای خودروهای تجاری و بعد از آن خودروهای سواری، شرکت های شاسی سازی، تولید کنندگان ترمز و سیستم انتقال قدرت (گیربکس) سوبسید (یارانه) اختصاص خواهد داد.

طر احان و مهندسان داخلی و بومی در روسیه در طرح بومی سازی تولید قطعات و مجموعه های خودرو همکاری خواهند کرد.

برخی از تحلیل گران روسیه هشدار داده اند که دولت نباید منابع مالی و فنی خود را برای توسعه ی محصولات از رده خارج هدر دهد و اگر هم یارانه یا کمکی از سوی دولت به صنعت خودروی روسیه انجام می شود باید به فناوری های نو و به ویژه توسعه برقی سازی خودرو اختصاص یابد.

با این که حضور خودروسازان جهانی در روسیه تسهیل شده است، اما این شرکت ها از انتقال دانش فنی به روسیه خودداری می کنند. به همین دلیل است که سرمایه گذاری در خودروسازان داخلی روسیه هم پرهزینه، هم دیربازده است و معمولا از تکنولوژی های روز دنیا عقب مانده تر است.

یکی دیگر از راه های حمایت روسیه از صنعت خودروی این کشور، به تعویق انداختن الزامات در خصوص بومی سازی قطعات خودرو است. برای مثال خودروسازان روسی مجبور به واردات رنگ خودرو هستند چون نمی توانند با استانداردهای روز دنیا رنگ خودرو تولید کنند، بنابراین دولت روسیه به خودروسازان این کشور فرجه داده تا از رنگ های وارداتی استفاده کنند.

در سال ۲۰۱۵ اولین آثار تحریم روی خودروسازان روسی، کاهش ۳۵.۷ درصدی فروش خودرو بود، در سال ۲۰۱۶ هم ۱۱ درصد دیگر کاهش یافت. اما در سال ۲۰۱۷  فروش خودرو ۱۱.۹درصد افزایش یافت و در سال ۲۰۱۸ دوباره ۱۲.۸ درصد رشد نشان داد. حالا که از ابتدای سال ۲۰۱۹ با روند کاهشی ۲.۳ درصدی مواجه شده، دوباره دولت روسیه، حفاظت از صنعت خودرو را از سر گرفته است.

منبع
wardsauto.com

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا