صنعتصنعت، معدن، تجارت

فرهنگ شالوده اساسی توسعه است

در آستانه روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی، سومین همایش ملی راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی با هدف هم‌ افزایی بخش های فرهنگی و صنعتی کشور، با محوریت فرهنگ صنعتی بر مبنای اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی برگزار شد.

به گزارش آرمان اقتصادی ، در این همایش، برخی مقامات و جمعی از مدیران، صاحبنظران، علاقمندان و دست اندرکاران امر فرهنگ و صنعت کشور حضور داشته و نیز چندین سازمان دولتی و خصوصی و تشکل علمی و تخصصی همکاری علمی داشتند.

برات قبادیان «معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت» در پنل تخصصی توسعه فرهنگ صنعتی با تمرکز بر فرهنگ، اظهار داشت: آموزش نقش اساسی و کلیدی در توسعه دارد و امروز در جهان توسعه پایدار مبنا قرار گرفته است یعنی توسعه ای که منجر به تخریب دیگر جنبه های زندگی بشر نشود.

وی با بیان این نکته که اهداف توسعه پایدار در دنیا مشخص شده و شامل تمامی جنبه های زندگی انسان است خاطر نشان کرد: یکی از اهداف توسعه پایدار، صنعت، زیرساخت و نوآوری برای حمایت از توسعه اقتصادی و رفاه انسانی با تمرکز بر دسترسی مقرون به صرفه و منصفانه برای همه است.

قبادیان ضمن اشاره به انقلاب های صنعتی در جهان به مباحث مرتبط به انقلاب صنعتی چهارم پرداخت و در خصوص نسل های مختلف دانشگاه گفت: باید الگوی آموزش و پژوهش در نظام دانشگاهی متحول شده و مهارتها و تواناییهای جامعه دانشگاهی در راستای نوآوری و کارآفرینی ارتقاء یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : با روند تحولات ملی و بین المللی و حرکت از جامعه صنعتی به جامعه دانشی وحرکت اقتصاد مبتنی بر منابع، به سوی اقتصاد دانش محور، باید به سمت اتخاذ راهبردهای اثر بخش برویم.

قبادیان خاطرنشان کرد: دانشگاه های کشور باید به سمت دانشگاه های نسل ۳ و ۴ حرکت کنند. و از الزامات دانشگاه نسل سوم ، کارآفرینی و فرآیند مستمر مهارت آموزی در دانشگاه است که نیاز سنجی ، بررسی محتوای آموزشی و اثر بخشی آن از وظایف دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین می باشد.

وی افزود: در دو دهه اخیر رشد کمی دانشگاه ها خوب بوده اما از لحاظ کیفی حرف و حدیث زیاد است.

قبادیان گفت: از زمان تاسیس دانشگاه در ایران تاکنون، دانشگاه و صنعت ارتباط خوبی با هم نداشته اند و در تلاشیم با طرح تاپ ارتباط صنعت و دانشگاه بهبود یابد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صمت گفت: در طرح تاپ ابتدا بنگاه های صنعتی و معدنی در این سامانه ثبت نام و مشکلات خود را ذکر می کنند و نیازهای بنگاه های صنعتی به طور تخصصی دسته بندی می شود. علاوه بر این دانشجویان ارشد و دکتری پایان نامه و طرح خود را با نیاز بنگاه ها هماهنگ می کنند.

وی ابراز امیدواری نمود که با اجرای طرح تاپ و ایجاد همکاری مستمر صنعت و دانشگاه، کشور به توسعه پایدار دست یابد.

بنا به این گزارش مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این همایش در پنل تخصصی توسعه فرهنگ صنعتی با تمرکز بر صنعت، در خصوص “فرهنگ، کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی” به سخنرانی پرداخت.

ابوالفضل کیانی بختیاری ضمن برشمردن برخی از تعاریف “فرهنگ” اظهار داشت: فرهنگ از برخی از الگوهای فکری و رفتاری تشکیل شده است که مختص یک گروه اجتماعی یا تجمعی از افراد است؛ به همین دلیل معمولا از آن به عنوان فرهنگ ملی، منطقه ای، سازمانی و شغلی و … یاد می شود. در واقع فرهنگ به معنای ارزش های مشترک میان افراد یک گروه است. علاوه بر این اکثر افراد به بیش از یک گروه تلق دارند و از این رو بیش از یک فرهنگ را در خود درونی کرده اند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص فرهنگ سازمانی تاکید کرد: هیچ سازمانی در قرن حاضر در مقایسه با ده سال پیش، در مورد ثبات و پایداری و وضعیت موجودش خودستایی نمی کند. امروزه، ثبات اغلب به عنوان رکود تفسیر می شود. تحقیقات نشان می دهد که متداول ترین دلیل ذکرشده برای ناکامی ها بی توجهی به فرهنگ سازمانی و ناتوانی در تغییر فرهنگ سازمانی است. در واقع نمی توان حتی یک شرکت موفق را که رهبربازار است نام برد که دارای یک فرهنگ متمایز و کاملا مشخص نباشد.

وی افزود: تغییرات سازمانی به خاطر شدت و سرعت تغییرات در محیط بیرونی یک پدیده اجتناب ناپذیر است و در یک دهه گذشته ۴۶ درصد شرکت های فورچون ۵۰۰ از فهرست حذف و شرکت های جدید با فرهنگ سازمانی متمایز شکل گرفته اند.

کیانی بختیاری با تاکید بر پیچیدگی فرهنگ گفت: فرهنگ، زنده، گسترده و در سطوح مختلف توزیع شده است، لذا درک و کشف فرهنگ می تواند یک کار پایان ناپذیر باشد. فرهنگ مهم است، چرا که هر اقدامی بدون آگاهی از نیروهای فرهنگی که همیشه در کارند، ممکن است پیامدهای پیش بینی نشده و ناخواسته داشته باشد. فرهنگ مهم است زیرا برآیند نیروهای عظیم، نهفته و غالبا ناخودآگاهی است که رفتار فردی و گروهی ما را رقم می زند و الگوی ذهنی، نگرش ها و ارزش های مورد قبول ما را تعیین می کند.

وی تصریح نمود: نوآوری باز و منطق هسته و شبکه، جایی است که قطعا شاهد برخورد فرهنگ های مختلف با هم خواهیم بود. جایی که سازمان هایی با فرهنگ های خاص، در هم می آمیزند، به شیوه های گوناگون همکاری و مشارکت می کنند، آثار فرهنگ آشکارتر می شود. به تعبیر دیگر، در ترکیب فرهنگ ها، در مجموع سه حالت ممکن است پدید آید: جدایی، چیرگی، در هم آمیختگی.

کیانی بختیاری خاطرنشان کرد: موفقیت سازمان در اجرای طرح های تحول و تعالی سازمانی منوط به همسویی و پشتیبانی فرهنگ سازمانی است. بدون توجه به وضعیت فرهنگ سازمانی و آگاهی و مدیریت میدان نیرویی که از عوامل پیش برنده و بازدارنده فرهنگ سازمانی ایجاد می شود، عمر تحول چندان طولانی نخواهد بود.

وی تاکید نمود: چالش اصلی زمانی است که افراد با محکمات و الگوهای ذهنی متفاوت در سازمان حضور داشته باشند و به دلایل مختلف از جمله ساختار و قواعد صلب، امکان گفتگو مهیا نباشد. در این حالت هرچند ممکن است که رفتارها و گفتارها شبیه هم شود اما در عقاید و باورهای ذهنی، اختلاف نظر پنهان وجود داشته و به دلیل امتناع گفتگو، هرگز مطرح نشوند. این عدم توافق می تواند در مقاطع کلیدی و حساس موجب خسارات جبران ناپذیری شود.

کیانی بختیاری در خصوص اهمیت فرهنگ یادآور شد: خلق و مدیریت فرهنگ تنها کار مهم و واقعی رهبران است که باید انجام دهند. فرهنگ و رهبری دو روی یک سکه هستند.اگر شما فرهنگ را مدیریت نکنید، فرهنگ شما را هدایت می کند. رفتارهایی چون نوآوری، تصمیم‌گیری، ارتباطات، سازمان‌دهی، اندازه‌گیری موفقیت و پاداش تلاش، تحت تأثیر فرهنگ سازمانی قرار می‌گیرند.

وی در ادامه ضمن تعریف انواع روش های مدیریت در فرهنگ کشورهای مختلف به بیان ارتباط بین فرهنگ و اقتصاد مقاومتی پرداخت و در خصوص خاستگاه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: «اقتصاد مقاومتی» واژه جدیدی در ادبیات اقتصادی کشورمان می‌باشد که اولین بار در اوج تحریم‌ها یک جانبه و نا عادانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، توسط مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ در دیدار کارآفرینان با ایشان مطرح و بعد از آن باتوجه به وضعیت اقتصاد کلان کشور توسط نخبگان و آحاد مردم مورد استفاده قرار گرفت و در ماههای پایانی سال ۹۲ نیز مجددا“ با رویکردی جدید سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در ۲۴ بند توسط مقام معظم رهبری به سران سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت اقدام، ابلاغ تا شاهد حماسه اقتصادی ملت بزرگ ایران اسلامی باشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های آسیب پذیری و فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثرکردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است و هدف از آن کاهش وابستگی‌های خارجی و تاکید بر تولید داخلی و تلاش برای خوداتکایی است. همچنین هدف دیگر آن، استفاده کامل و بهینه از ظرفیت‌های موجود و قابل دسترس است.

وی ضمن تشریح استراتژی در زمان اقتصاد مقاومتی گفت: فرهنگ و نگرش مدیریت راهبردی در اقتصاد مقاومتی قاطع ، شجاع و سریع در تصمیم گیری بوده و فرایندهای آن ضروری و دارای ارزش افزوده است.

کیانی بختیاری در ادامه به تفاوت معنای اقتصاد مقاومتی و مقاومت اقتصادی پرداخت و گفت: اقتصاد مقاومتی ایجاد امنیت و ثبات در اقتصاد و عدم تزلزل در برابر شوک‌‌‌های خارجی اقتصادی یا همان استقلال اقتصادی است در حالی که مقاومت اقتصادی به معنای ایستادگی در برابر فشارها و تحمل کمبودهای اقتصادی است.

وی درخصوص ریاضت اقتصادی خاطر نشان کرد: ریاضت اقتصادی به طرحی گفته می‌شود که دولت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و رفع کسری بودجه، به کاهش و یا حذف ارائه برخی خدمات و مزایای عمومی ، صرفه جویی در مخارج جاری کشور،کاهش هزینه های رفاهی و تعدیل کارمندها در بخش دولتی دست می‌زنند. این طرح که به منظور مقابله با کسری بودجه توسط برخی دولت‌ها انجام می‌شود گاهی اوقات به افزایش میزان مالیات و افزایش دریافت وام‌ها و کمک‌های مالی خارجی می‌انجامد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه تمایز میان فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی در سطح حاکمیت و بنگاه را تشریح نمود و درباره فرهنگ بازدارنده کارآفرینی گفت: کارآفرینان افرادی هستند که از خود پنداره های منفی ذهنی فاصله می گیرند چرا که تجربیات ناموفق گذشته می تواند ما را اسیر دیوارهای ذهنی کند و این دیوارهای نامریی ذهنی از دیوارهای فیزیکی سخت تر هستند.

وی در جمع بندی سخنان خود اظهار داشت: فرهنگ، شالوده اساسی توسعه است. فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سروکار دائمی دارند و الهام بخش مردم در حرکات و اعمال آنها است. همچنان که رهبر معظم انقلاب در فرمودند، فرهنگ از اقتصاد هم مهم تر است. فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفس می کنیم.

خاطر نشان می شود سومین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی به همت مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی و حمایت معنوی وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران؛ موسسه فرهنگی اکو؛ دبیرخانه پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام و مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران برگزار شد.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا