بانکبانک و بیمه

دیوار بلند بانک مرکزی پیش روی بانک‌ها


با توجه به حواشی اخیر مبنی بر بسته بودن نماد برخی بانک‌های کشور که به واسطه عدم تطبیق صورت‌های مالی آنها با استانداردهاست، برخی از افراد فعال در سیستم بانکی در تلاش برای منصرف کردن بانک مرکزی از اجرای سیاست‌های نظارتی و استانداردهای مرتبط با صورت‌های مالی و گزارش‌های حسابرسی بوده‌اند و با وجود نتیجه ندادن مخالفت‌ها در برابر بانک مرکزی، در حال حاضر بانک‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید ضمن ارائه گزارش‌های استاندارد از توقف نمادشان اجتناب کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)،در همین حال بانک مرکزی اعلام کرده صورت‌های مالی سال ۹۵ نظام بانکی باید با الزاماتی که برایشان تعیین شده، تدوین شود. اکنون بانک‌ها در تب و تابند که گزارش‌هایی ارائه دهند که منجر به توقف نمادشان نشود.
نماد برخی بانک‌ها مدت‌هاست بسته است؛ دلیل آن هم عدم تطبیق صورت‌های مالی با استانداردهایی است که بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار پولی و بانکی در نظر دارد. بسیاری در همین دوران می‌خواستند بانک مرکزی را از اجرای این استانداردها منصرف کنند و صورت‌های مالی و گزارش‌های حسابرسی را بر مبنای همان استانداردهای ملی ارائه دهند اما دیوار مخالفت بانک مرکزی بلندتر از آن است که بتوان از آن گذر کرد.
چند روز گذشته بانک مرکزی دوباره اعلام کرد صورت‌های مالی بانک‌ها باید براساس استانداردهای گزارشگری مالی که جزییاتش منتشر شده، تدوین شود. این در حالی است که بانک‌ها باید شفافیت و قابلیت اتکای مالی را به عنوان مولفه اصلی کیفیت گزارشگری مالی در نظر بگیرند. این در حالی است که بانک‌ها هنوز هم بر این باورند که به این سرعت نمی‌توانند خود را با استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی تطبیق دهند و باید زمان بیشتری داشته باشند.
در عین حال هستند بانک‌هایی که هنوز هم نتوانسته‌اند خود را تطبیق دهند و مدت‌هاست پشت درهای بسته سازمان بورس و اوراق بهادار برای بازگشایی نماد و برگزاری مجامع باقی مانده‌اند به خصوص اینکه سهامداران دیگر صبرشان سر آمده و به نظر می‌رسد باید هر چه زودتر تدبیر دولت برای بازگشایی نماد مرتبط با سهام‌شان را ببینند.
تمام اینها در شرایطی است که بانک مرکزی اکنون شرط و شروط جدیدی برای نظام بانکی قائل شده که به اعتقاد برخی کارشناسان، باز هم می‌تواند منجر به بسته شدن نماد یکسری دیگر از بانک‌ها در ماه‌های پیش‌رو شود. این در حالی است که بانک مرکزی تاکیدش بر این است که انتشار گزارش حسابرسی غیرمقبول اصولا جایگاهی ندارد.
در واقع بانک مرکزی معتقد است صدور گزارش‌های حاوی اظهارنظر حسابرسی مشروط، آن هم با بندهای متعدد، مبهم و بااهمیت، اعتبار صورت‌های مالی را به شدت مخدوش ساخته و اطمینان استفاده‌کنندگان را سلب می‌کند به خصوص اینکه فراوانی این نوع گزارش‌ها در ارتباط با صورت‌های مالی شرکت‌ها در ایران، رویه نادرست و رو به تزایدی است که متاسفانه به یک رویه تبدیل شده است.
به نوشته جهان صنعت، روی دیگر سکه هم البته خارجی‌ها هستند که می‌خواهند به نظام بانکی ایران وارد شده و با آن تعامل داشته باشند آن‌گونه که معاون نظارت بانک مرکزی می‌گوید نقیصه بارز در صورت‌های مالی بانک‌ها منجر به این شده که فلسفه وجودی گزارشگری مالی را که فراهم کردن اطلاعات قابل اتکا و سودمند برای تصمیم‌گیری است به شدت مخدوش کرده و اکنون به یکی از موانع اصلی تعاملات بین‌المللی بانک‌های ایرانی تبدیل شده است. این موضوع به کرات مورد اشاره طرف‌های خارجی قرار می‌گیرد و لزوما ارتباطی با نوع استانداردهای حسابداری مورد استفاده (ملی یا بین‌المللی) هم ندارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا