بانکبانک و بیمه

بازگشت تورم دو رقمی خطرناک است؟


بحث هر ماهه تورم و بررسی اثرات ناشی از آن بر کل اقتصاد کشور، بارها مورد توجه تمام رسانه‌ها قرار گرفته و درواقع تمام جوانب آن مورد تبیین قرار گرفته است. درهمین حین مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، نرخ تورم سالانه منتهی به خردادماه ۹۶ را به ترتیب ۷.۴ و ۱۰.۲ درصد تخمین زده که نشان از بازگشت دوباره به تورم دو رقمی دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)، تورم دو رقمی آن هم در اقتصاد بیمار ایران، تاحدی عجیب نیست و نگه‌داری تورم تک رقمی هزینه‌های بالایی دارد؛ به این صورت که زمانی که نرخ تورم کاهش می‌یابد لازم است دولت از سوی دیگر به ایجاد اشتغال پایدار اهتمام ورزد تا با رشد اقتصادی حاصل شده، نرخ تورم را نیز ثابت نگه داشت.

ماجرای تک رقمی شدن تورم، یکی از مهمترین دستاوردهای کلیدی دولت یازدهم بود که حسن روحانی توانست به وعده خود عمل کند. بنابراین تیم اقتصادی روحانی با سیاست‌های هوشمندانه ای که در پیش گرفتند، توانستند تورم را کنترل و نرخ آن را به بیش از ۳۰ درصد کاهش دهند. آخرین باری که ایران نرخ تورم تک رقمی را تجربه کرد، در سال ۱۳۶۹ با نرخ تورم ۹ درصد بود. این تنها نرخ تورم تک رقمی بود که در همه سال‌های پس از جنگ هشت ساله حاصل شده بود. پیش از آن هم در سال ۱۳۶۴ نرخ تورم تک رقمی شده و به ۶.۹ درصد رسیده بود.
در رابطه با تغییرات نرخ تورم، برخی کارشناسان معتقدند که کاهش تورم بیش از مقدار کنونی در رسیدن به تورم تک رقمی در شرایط کنونی موجب عمیق تر شدن رکود خواهد شد. استدلال آنها هم این است که به استثنای چند صنعت بزرگ هنوز آثار عینی رونق اقتصادی هویدا نشده و حتی سیاست‌های انقباضی دولت برای کاهش تورم آثار منفی بر شکوفایی تولید در کشور گذاشته است. در مقابل گروه دیگری از کارشناسان معتقدند که رسیدن به تورم تک رقمی منافاتی با رشد و رونق اقتصادی ندارد و اتفاقا در چنین فضایی پویایی اقتصاد بیشتر خودش را نشان می‌دهد.
درمجموع با شرایطی که اقتصاد ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، به نظر می‌رسد کاهش نرخ تورم بیش از مقدار کنونی به نفع اقتصاد نخواهد بود و حتی می‌تواند باعث تعطیلی برخی واحدهای صنفی شود. همچنین از آنجایی که اقتصاد ایران یک اقتصاد درحال توسعه بوده و تورم در بطن آن نهفته است، بنابراین نباید از وجود تورم دو رقمی ترسید.
 
تعامل منطقه ای در دستورکار دولت
در این رابطه مهدی پازوکی به «ابتکار» گفت: نرخ تورم سالیانه متهی به خردادماه سال ۹۶ به رقم ۱۰.۲ واحد درصد رسیده که که نشان از دو رقمی شدن نرخ تورم دارد؛ اما نکته ای که مطرح می‌شود این است که به هرحال قیمت‌ها در طول سال افزایش و کاهش می‌یابند و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. این موضوع تنها سیگنال‌های اقتصادی را نشان می‌دهند که این افزایش نرخ تورم نشان دهنده مشکلات اصلی در فضای کسب و کار و به دنبال آن، فضای نامناسب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران در ادامه افزود: در این راستا برای جبران مشکلات فضای کسب و کار می‌توان تولید ملی را ارتقا بخشید که به دنبال آن رفاه و ثبات جامعه را شاهد خواهیم بود. ازسویی لازم است سیاست‌های بخردانه برای بنگاه‌های اقتصادی در نظر گرفته شود که شاهد حضور دولتی‌ها در فضاهای خصوصی نباشیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاران خارجی را به کشور جذب کنیم.
وی با اشاره به مزیت‌های اقتصاد ایران، تاکید کرد: در ایران انرژی و نیروی کار عموما نسبت به کشورهای دیگر ارزان است، ازطرفی ایران در موقعیت خوب سیاسی و اقتصادی قرار گرفته که باتوجه به این مزیت‌ها می‌توان سیاست خارجی را باتوجه به تعامل دولت آقای روحانی، رونق بخشید و بازارهای منطقه ای را به حالت قبل بازگرداند. همچنین با افزایش تولید در مقیاس بالا و هزینه کمتر، سرمایه‌گذاری خارجی را ارتقا داد.
پازوکی اضافه کرد: باتوجه به اینکه مردم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نشان دادند خواهان تعامل با دنیا هستند، می‌توان از طریق سیاست خارجی به اتحادیه اروپا نزدیک‌تر شد و بازارهای هدف خود را برای صادرات از این کشورها انتخاب کرد. همچنین از آنجایی که حضور تندروها در فعالیت‌های سیاسی کاهش پیدا کرده، یقینا در چند سال آینده شاهد شکوفایی اقتصاد خواهیم بود.
وی در ادامه با اشاره به حجم پس اندازهای کشور گفت: متاسفانه حجم پس اندازهای ما بالاست و این موضوع باعث شده فضای کسب و کار متشنج شود. زمانی قرار بود سهم بهره وری در رشد اقتصادی افزایش یابد اما همچنان بهره وری در اقتصاد بسیار پایین است. البته دلیل آن، کمبود توجه به تولید ملی است. ازطرفی اگر سیستم بانکی منضبط تر شود، جلوی رانت‌ها گرفته شده و فرار مالیاتی حذف خواهد شد. در نتیجه حتی اگر تورم هم تا حدود ۱۲ درصد بالاتر برود، ایرادی به اقتصاد وارد نمی‌کند و جای هیچ نگرانی نیست.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا