اقتصاد کلان

یوان چین ریخت

به دنبال تشدید تنش ها با آمریکا، ارزش پول ملی چین ریزش کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، پول ملی چین در پایان معاملات هفتگی با ریزش کار خود را به پایان رسید به گونه ای که ارزش دلار در برابر این ارز جهانی به بالاترین سطح خود در طول ۱۰ روز اخیر رسید. 

در روزهای اخیر دور تازه تنش های بین چین و آمریکا به حوزه کنسولی کشیده شده است تا جایی که آمریکا دستور تعطیل شدن کنسولگری چین در شهر هوستون را صادر کرد و چین در اقدام متقابل دستور داد کنسولگری این کشور در شهر چنگدو تعطیل شود. واشنگتن کنسولگری چین را به جاسوسی متهم کرده بود. 

همچنین بخوانید

یوان در معاملات بازار ارزی با ۰.۳۵ درصد کاهش به کمترین سطح خود از تاریخ چهاردهم ژوییه رسید و نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۱۶۷ یوان اعلام شد. بانک مرکزی چین پیش از شروع معاملات با کاهش نرخ برابری ارز زمینه را برای عقب گرد یوان به محدوده جدید فراهم کرد. نرخ برابری دلار در برابر یوان معمولا عددی بین ۶.۹ تا ۷.۱ یوان است و یکی از دلایل اصلی جنگ ارزی بین دو کشور در سال گذشته نیز همین شکسته شدن محدوده هفت یوانی در برابر دلار بود. 

ژو هایو- تحلیل گر بازار ارز در کامرتس بانک گفت: خیلی شکی وجود ندارد که چینی ها قصد دارند موضع محکمی در برابر آمریکایی ها اتخاذ کنند و این یعنی احتمالا شاهد یک دور از اقدامات متقابل توسط دو کشور خواهیم بود. همین مساله می تواند ریزش یوان را تداوم بخشد. 

مایک پمپیو- وزیر خارجه آمریکا گفته است آمریکا و متحدانش از شیوه های خلاقانه تر و متنوع تری برای تحت فشار قرار دادن حزب کمونیست چین استفاده خواهند کرد. 

روابط بین دو اقتصاد نخست جهان در ماه های اخیر تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی نظیر اختلافات تجاری، مساله دریای چین جنوبی، هنگ کنگ و شیوع ویروس کرونا به شدت تیره شده است.

در برابر دیگر ارزهای مهم جهانی، نرخ برابری یورو معادل ۸.۱۶۵ یوان، پوند معادل ۸.۸۹۶ یوان و هر فرانک سوییس ۷.۰۶ یوان اعلام شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا