امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

صادرات کشاورزی در شرایط کرونا هم رکورد زد

معاون فنی گمرک ایران گفت: صادرات محصولات کشاورزی در ۶ ماه نخست ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از گمرک، مهرداد جمال ارونقی افزود: در شش ماهه نخست امسال، ۳ میلیون و ۷۰۶ هزار تن محصولات کشاورزی صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ با وزنی معادل ۲ میلیون و ۹۷۹ هزار تن، از افزایشی معادل ۲۴.۴۰ درصد برخوردار بوده است.

وی گفت: ارزش اقلام و محصولات صادر شده از کشور در شش ماهه نخست سال معادل ۲ میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار بوده که نسبت به ارزش کالاهای صادر شده در مدت مشابه سال ۱۳۹۸، با ارزشی معادل ۲ میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار، از افزایشی معادل ۱۲.۲۸ درصد برخوردار بوده است.

ارونقی اضافه کرد: ۱۰ قلم اول صادرات کالاهای کشاورزی در شش ماهه نخست سال جاری، پسته، گوجه فرنگی، هندوانه، رب گوجه فرنگی، مغز پسته، شیرینی، بیسکویت، سیب، سیب زمینی و هلو است.

وی گفت: در این مدت صادرات پسته با پوست، برابر با ۴۷ هزار تن با ارزش ۳۰۴ میلیون دلار است که نسبت به سال قبل در این مدت، از نظر وزنی ۱۴۳ درصد و از نظر ارزشی ۱۰۱ درصد رشد داشته؛ میزان صادرات رب گوجه فرنگی در شش ماه برابر با ۱۰۴ هزار تن و ارزش ۸۸ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۱۰۸ درصد و از نظر ارزشی ۴۸ درصد افزایش داشته است. همچنین صادرات مغز پسته به وزن ۷ هزار تن با ارزشی معادل ۸۱ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی معادل ۹۱ درصد و از نظر ارزشی برابر با ۵۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

معاون فنی گمرک ایران در ادامه به میزان صادرات سیب، سیب زمینی و هلو در شش ماهه نخست سال و مقایسه آن با مدت مشابه در سال قبل اشاره کرد و گفت: میزان صادرات سیب برابر با ۱۶۶ هزار تن با ارزش ۶۱ میلیون دلار است که از نظر وزنی ۱۳۰ درصد و از نظر ارزشی ۴۳ درصد افزایش داشته است. صادرات سیب زمینی با وزن ۲۷۰ هزار تن و ارزش ۵۲ میلیون دلار، از رشد وزنی ۱۳۰ درصد و ارزشی ۹ درصد برخوردار بوده و نهایتاً میزان صادرات هلو، شلیل و شفتالو برابر با ۷۴ هزار تن و ارزش ۵۱ میلیون دلار بوده که از رشد وزنی و ارزشی ۲۰۱ درصد برخوردار بوده است.

ارونقی عمده کشورهای مقصد این محصولات را عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و چین برشمرده و تأکید کرد: با وجود تحریم‌های اقتصادی، شرایط بحرانی کرونا در کشورها و مشکلات موجود در زمینه رویه صادرات، صادرات محصولات کشاورزی همچنان رکورد دار بوده و کرونا و تحریم نتوانسته حریف صادرات محصولات کشاورزی شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا