صنعت، معدن، تجارت

فعال سازی کریدور شمال جنوب از بنادر شمالی با استفاده از کارنه تیر

مدیرکل ترانزیت گمرک گفت: با حرکت اولین شناور رو-رو از بندر امیرآباد و ارسال محموله‌های تحت پوشش کارنه تیر و پهلوگیری کشتی در بندر کوریک قزاقستان، محور ترانزیتی کریدور شمال-جنوب تقویت شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از گمرک ایران، مصطفی آیتی اظهار داشت: با ایجاد خط رو-رو در مسیر دریای خزر توسط سازمان بنادر و دریانوردی و ارسال کالا از این مسیر دریایی با پوشش کارنه تیر، ضمن کاهش زمان ارسال کالا، تجارت هند و کشورهای جنوب با روسیه، آسیای میانه و شمال اروپا از این مسیر تسهیل می‌شود.

وی افزود: گمرک جمهوری اسلامی ایران با به کارگیری «کارنه تیر» در گمرکات بنادر جنوبی از جمله چابهار و بنادر شمالی امیرآباد و انزلی، تسهیلات لازم برای توسعه و تسهیل ترانزیت را در کریدور شمال-جنوب مهیا کرده است.

آیتی تأکید کرد: در بررسی‌های قبلی یکی از مشکلات ترانزیتی در کریدور شمال جنوب، عدم وجود اسناد واحد گمرکی و توقفات ناشی از انجام تشریفات قانونی در مرزهای کشورهای مسیر عنوان شده بود که با استفاده از کارنه تیر به عنوان سند گمرکی بین المللی واحد، عملاً تسهیلات لازم برای کاهش توقفات ایجاد شد.

مدیرکل ترانزیت گمرک: گمرک جمهوری اسلامی تبادل الکترونیکی اطلاعات کارنه تیر در کریدور شمال-جنوب و سایر کریدورها را در دستور کار داشته و امیداوریم با تبادل الکترونیکی اطلاعات در آینده گام‌های مؤثرتری در توسعه این مسیرها ایجاد کنیم.

آیتی تصریح کرد: به دنبال شیوع کرونا و بروز محدودیت‌ها در برخی مرزهای زمینی، در مرداد ماه سال جاری نیز دو کریدور کتای (ایران-افغانستان-تاجیکستان-قرقیزستان) و ایران-افغانستان-ازبکستان با استفاده از پوشش تضمین کارنه تیر و از طریق قلمروی افغانستان به عنوان مسیرهای جدید و جایگزین افتتاح شد و تا کنون از این طریق محموله‌های زیاد صادراتی کشور و ترانزیتی از بنادر جنوبی به مقاصد آسیای میانه ارسال شده است.

گفتتی است، کنوانسیون تیر (TIR) مهمترین کنوانسیون ترانزیت بین المللی با ۷۶ کشور عضو و با حضور بزرگترین اقتصادهای دنیا است که جمهوری اسلامی ایران یکی از مؤثرترین و فعال‌ترین اعضای این کنوانسیون طی سال‌های اخیر بوده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا