صنعت، معدن، تجارت

کم‌کاری وزارت صمت و نیروی انتظامی در برخورد با لوازم خانگی قاچاق

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در ۵ ماهه سال جاری ۱۸۷۷ میلیارد تومان لوازم خانگی قاچاق کشف شده است گفت:وزارت صمت و نیروی انتظامی باید مبارزه با قاچاق را جدی تر بگیرند.

حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: کشفیات قاچاق لوازم خانگی در ۵ ماهه امسال، ۱۸,۷۷۱ میلیارد ریال بوده که نسبت به ۵ ماهه مشابه سال گذشته ۵۲۶ درصد رشد داشته است. علت این افزایش فشاری است که با هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق برای کشفیات قاچاق صورت گرفته است. اما همچنان انتظار ما از سازمان حمایت، وزارت صمت و نیروی انتظامی این است که با توجه به ایجاد ابزار تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق لوازم خانگی اقدام مقتضی را انجام دهند تا بازار لوازم خانگی از وجود قاچاق پاکسازی شود.

وی ادامه داد: زمانی امکان تشخیص لوازم خانگی قاچاق وجود نداشت اما امروز با وجود سامانه گارانتی، سامانه تجارت و سامانه شناسایی کالا با توجه به اینکه واردات ۷ قلم لوازم خانگی ممنوع شده و با توجه به اینکه تمامی کالاها از مبدا تولید دارای شناسه هستند و برای ۴ میلیون لوازم خانگی خارجی موجود در بازار کشور کد رهگیری صادر شده است هم بازرس در سطح عرضه و هم مردم این امکان را دارند که بتوانند بررسی کنند آیا این کالا قاچاق است یا خیر.

مردم اصالت کالا را استعلام کنند

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق بیان داشت: مردم می‌توانند از طریق شماره گیری کد *۷۷# یا از طریق نصب نرم افزار سامانه تجارت شناسه گارانتی را استعلام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه برخورد با کالای قاچاق بر عهده کیست، بیان داشت: وظیفه برخورد در مرز جزو وظایف مرزبانی و ناجا و برخورد در سطح عرضه وظیفه وزارت صمت وسازمان حمایت مصرف کنندگان است. امروزه ابزار تشخیص کالای قاچاق برای مردم و بازرسان مهیا شده است. انتقاد ما نیز به عنوان ستاد مبارزه با قاچاق این است که چرا عزیزان در سطح عرضه مبارزه نمی‌کنند؟ ستاد وظیفه سیاست گذاری دارد که آن را در قالب آئین نامه و قانون انجام داده است هیچ بهانه‌ای وجود ندارد و دوستان باید در سطح اجرا ورود کنند.

مبارزه با کالای قاچاق در سطح عرضه باید جدی تر باشد

دهقانی نیا بیان داشت: طبق هماهنگی وزیر کشور و ابلاغ به استاندارها، هماهنگی برای مقابله با کالای قاچاق به وجود آمد. اگر ضرورت داشت، گشت تعزیرات نیز ورود پیدا می‌کند اما اصل وظیفه بر عهده نیروی انتظامی در مرز و بازرسان سازمان حمایت در سطح عرضه است. هم مرز مهم است و هم سطح عرضه و هیچکدام بر یکدیگر اولویت ندارد. مطالبه ما این است که در سطح عرضه مقابله جدی‌تری صورت گیرد.

برخی لوازم خانگی بوش تقلبی و بازآفرینی شده هستند

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق با اشاره به کلاهبرداری برخی سودجویان اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در زمینه لوازم خانگی وجود دارد این است که در حال حاضر در کارگاه‌های غیر صنفی و زیر پله‌ای کابینت برخی کالاهای دسته دوم رنگ و صاف کاری شده و بر روی آن آرم کالای خارجی مانند بوش زده می‌شود به همین دلیل خواهش ما از مردم این است که اگر قصد خریداری دارند استعلام اصالت کالا را استعلام کنند. شاید شناسه کالا برروی کالا باشد اما استعلام بگوید اصالت قابل تأیید نیست. مردم باید دقت بیشتری کنند و اصالت آن کالا را بسنجند. این اقدام مانند دریافت برگه چک است که دریافت کننده چک قبل از دریافت باید صحت آن را چک کند.

لوازم خانگی که کدرهگیری ندارند یا قاچاق هستند یا جعلی

وی با اشاره به نحوه کلاهبرداری برخی از فروشنده نماها، گفت: برای خرید لوازم خانگی باید کدرهگیری و شناسه گارانتی محصول را مطالبه کرد؛ ممکن است فروشنده بگوید این کالا خارجی است و کد ندارد؛ اینجاست که باید شک کنیم اولاً ممکن است کالای جعلی یعنی دست دوم بوده و تنها کابینت آن اصلاح شده باشد. دوماً ممکن است قاچاق باشد و گارانتی به آن تعلق ن‌گیرد. لوازم خانگی دو سال است وارداتش ممنوع شده اما اگر از دو سال قبل در انبارها باقیمانده باشد، معرفی شده‌اند و شناسه گرفته‌اند. اگر کالایی شناسه ندارد قطعاً قاچاق است. تمام هماهنگی‌ها انجام شده و از طرف وزیر کشور ابلاغ مجدد به استانداری‌ها صورت گرفته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق در پاسخ به این سوال که چرا کالاهای قاچاق آتش زده نمی‌شوند، گفت: کالای قاچاقی که کشف می‌شود پرونده‌ای برای آن تشکیل می‌شود. این پرونده یا دست تعزیرات می‌رود یا قاضی و آنها نیز طبق قانون حکم می‌دهند. اگر قانون به قاضی این اجازه را داده باشد که رأی به آتش زدن کالا بدهد، همین رأی را می‌دهد.

دهقانی نیا در پایان خاطر نشان کرد: طبق بیانات رهبری در شرایط جنگ اقتصادی، قاچاق خنجری از پشت بر پیکره اقتصاد کشور است هر کسی در مبارزه با قاچاق وظایفی بر عهده دارد ما در حوزه برخی کالاها مانند تلفن همراه، لوازم خانگی، سیگار و پوشاک زیر ساخت‌های تشخیص کالای قاچاق را فراهم کرده‌ایم و کارهای فنی آن انجام شده و آحاد مردم باید دست به دست هم بدهند وقتی برای خرید این اقلام می‌روند باید اصالت کالا را بسنجد و هر کس به زعم خود اثری بر اقتصاد کشور دارد و آن هم نخریدن کالای قاچاق است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا