اقتصاد کلانبورس اوراق

بورس ایران در دوره بایدن چه وضعی خواهد داشت؟

خبرگزاری الجزیره نوشت: بورس تهران در حال حاضر حدود ۳۷ درصد از رکورد خود عقب نشسته و همین مساله باعث زیان بخش بزرگی از سهامداران شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، خبرگزاری قطری الجزیره نوشت: وضعیت اقتصادی جهان از سال ۲۰۱۹ رو به وخامت رفت و شیوع کرونا نیز شرایط را بدتر کرد. از آن زمان شماری از مقامات ایرانی مردم را تشویق کردند تا در بازار بورس سرمایه گذاری کنند. با تشدید فشارهای آمریکا و کاهش ارزش ریال، بسیاری از مردم با هدف حفظ ارزش دارایی های خود وارد بازار بورس شدند. دولت ایران از ماه می ۲۰۲۰ بخشی از سهام شرکت های دولتی را در بازار عرضه کرد که استقبال خوبی از آنها شد و شاخص بورس تهران برای نخستین بار از یک میلیون واحد گذشت و کمی پس از ان نیز کانال دو میلیون واحدی را پشت سر گذاشت.

بورس تهران در حال حاضر حدود ۳۷ درصد از رکورد خود عقب نشسته و همین مساله باعث زیان بخش بزرگی از سهامداران شده است. ریزش سنگین بورس تا جایی ادامه یافت که رییس این سازمان از سمت خود کناره گیری کرد.

همچنین بخوانید

به عقیده برخی از کارشناسان بازار سرمایه، دولت ایران در تشویق مردم به بازار بورس بدون گوشزد کردن ریسکهای احتمالی اشتباه کرد. با روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا انگیزه فعالان برای حضور در بورس کمتر شده است؛ چرا که آنها امیدوار به بازگشت آمریکا به توافق هسته ای هستند. کاهش انتظارات تورمی نه تنها در بورس که در بازار ارز نیز اتفاق افتاده؛ تا جایی که قیمت هر دلار از حدود ۳۰ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان کاهش یافته است.

این خبرگزاری قطری در پایان نوشت: در ماه های قبل قیمت برخی از سهام بر حسب دلار ۵۰ هزار تومانی قیمت گذاری شده بود و تخلیه حباب آنها پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات نقش زیادی در کاهش سنگین شاخص بورس داشته است. پیروزی بایدن این امید را تقویت کرده است که اقتصاد ایران شانس مجددی برای بازگشت به عرصه جهانی و تجارت آزادانه تر با شرکای خارجی خواهد داشت.

انتهای پیام

 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا