انرژی

طرح مطالعاتی لوک‎اویل و پرتامینا برای توسعه میدان منصوری بررسی شد

شورای عالی مخازن شرکت ملی نفت ایران، طرح‌های توسعه مخزن بنگستان میدان منصوری را که از سوی شرکت‎های لوک اویل روسیه و شرکت دولتی نفت اندونزی (پرتامینا) ارائه شده است بررسی کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، معاونت بررسی طرح‌های منابع هیدروکربوری برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است: یکصد و چهل و یکمین جلسه کمیته مشاوران مدیریت مخازن این شرکت با هدف بررسی طرح توسعه مخزن بنگستان میدان منصوری برگزار و در آن، طرح‌های ارائه شده از سوی شرکت لوک اویل و شرکت پرتامینا برای توسعه این میدان بررسی شد.

بر اساس این گزارش، طرح‌های ارائه شده و ویژگی‌های مخزن، برنامه‌های توسعه در فازهای مختلف، سناریوهای افزایش تولید و برنامه‌های ازدیاد برداشت در میدان منصوری در این جلسه بررسی شده است.  

همچنین بخوانید

اعضای شورای عالی مخازن در این نشست، دیدگاه‌های خود را در باره طرح‌های ارائه شده، راهکارهای بهبود کیفیت مطالعه و کاهش عدم قطعیت‌های موجود مطرح کردند و سرانجام درباره تعیین خط پایه تخلیه میدان منصوری نتیجه‌گیری شد.

میدان نفتی منصوری در جنوب غرب ایران و ۴۵ کیلومتری جنوب شرق اهواز در ناحیه فروافتادگی دزفول شمالی قرار گرفته است. این میدان از سمت شمال در مجاورت میدان اهواز، از غرب در مجاورت میدان آب‌تیمور و از شمال شرق، در مجاورت میدان شادگان است. میدان منصوری با استفاده از روش‌های ژئوفیزیکی در سال ١٣۴۲ شناسایی و در همان سال با حفر چاه شماره ١، مخازن آسماری و بنگستان آن کشف شد.

مخزن بنگستان میدان منصوری با طول تقریبی ۴٣ کیلومتر و عرض ۵ تا ۶ کیلومتر در امتداد شمال غربی و جنوب شرقی میدان کشیده شده است. تولید از این مخزن از سال ١٣۵۲ از طریق چاه شماره ۲ آغاز و تا نیمه دوم سال ١٣۵۴ ادامه داشت. سپس تولید در این مخزن به مدت ١۵ سال متوقف و از نیمه دوم سال ١٣۶٩ از سر گرفته شده است و تاکنون ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا