انرژی

نیروگاه بخار سیریک با مشارکت روس‌ها ساخته می‌شود

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور از آغاز عملیات اجرایی نیروگاه بخار ۱۴۰۰ مگاواتی در شهرستان سیریک با همکاری یک شرکت روسی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، منطقه خلیج‌فارس، محسن طرزطلب امروز شنبه، در جمع خبرنگاران افزود: این پروژه ملی در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در چهار واحد بخار هر واحد ۳۵۰ مگاوات در مدت‌زمان ۵۵ ماه اجراء می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی نیروگاه بخار ۱۴۰۰ مگاواتی شرق هرمزگان بهمن‌ آغاز می‌شود، تصریح کرد: ارزش این پروژه یک‌وشش دهم میلیارد دلار است که نخستین واحد آن بعد از شروع عملیات پروژه، ۴۴ ماه طول خواهد کشید.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور خاطرنشان کرد: در زمان ساخت این نیروگاه برای بیش از سه هزار نفر شغل ایجاد می‌شود و بعد از ساخت آن بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از نیروهای متخصص بومی منطقه مشغول به کار می‌شوند.

وی با اشاره به نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس که از سه ماه پیش عملیات اجرایی آن در کنار نیروگاه قدیمی بندرعباس آغاز شده است، اضافه کرد: عملیات اجرایی این نیروگاه از محل منابع دولتی با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد دلار در زمینی به مساحت ۸۷۰ هکتار شروع‌ شده و قرار است تا ۳۶ ماه آینده واحد نخست آن (واحد گازی) وارد مدار شود.

طرز طلب افزود: این پروژه دارای ۲ توربین گازی و یک توربین بخار است و این نیروگاه نخستین نیروگاه از نسل نو توربین‌های کلاس اف و مدرن دنیا با راندمان ۵۸ درصد است که در کشور توسط بخش خصوصی شرکت مپنا اجراء می‌شود و تکنولوژی و تجهیزات ساخت آن از شرکت زیمنس کشور آلمان خریداری‌شده و به‌تدریج وارد ایران می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد افراد مشغول به کار در دوره ساخت این نیروگاه یک‌هزار نفر است و بعد از ساخت این پروژه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از نیروهای متخصص و بومی به‌طور مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور با بیان اینکه سالانه پنج هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی کلاس اف در کشور ایجاد می‌شود که چهار هزار مگاوات آن وظیفه شرکت نیروگاه برق حرارتی است، تصریح کرد: در حال حاضر سه هزار مگاوات نیروگاه در کشور بازنشسته شده و هفت‌هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز باید بازتوانی و نوسازی شود و اگر قابل‌استفاده نباشد از مدار خارج می‌شوند.

طرز طلب با اشاره به اینکه برای نوسازی کل نیروگاه‌ها در کشور چهار هزار میلیارد ریال (۴۰۰ میلیارد تومان) پیش‌بینی‌شده است، افزود: نیروگاه بخار بندرعباس نیز جزء قدیمی‌ترین نیروگاه‌هاست که برنامه‌ریزی برای نوسازی آن با همکاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در دست اقدام است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در استان هرمزگان ۳هزار و ۳۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی در دست‌ ساخت داریم که تا سه سال آینده به‌تدریج وارد مدار می‌شوند و حجم کل سرمایه‌گذاری برای احداث این نیروگاه‌ها بیش از سه میلیارد دلار است.

تصویر موجود در این خبر، آرشیوی است.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا