انرژی

ساخت نیروگاه سیریک به کجا رسید؟

عملیات اجرایی پروژه نیروگاه بخار ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در فاز خاکبرداری آغاز شده و مشاور ژئوتکنیک نیز ارزیابی اولیه را با پیشرفت ۸۰ درصد انجام داده است تا بلافاصله پس از خاکبرداری عملیات تحکیم بستر آغاز شود. به تازگی نیز وزیر اقتصاد از اختصاص اولین خط اعتباری از سوی روسیه برای نیروگاه سیریک خبر داده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در راستای اجرای سیاست‌های صنعت برق کشور به منظور استفاده بهینه از سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و افزایش راندمان تولید، تامین برقی پایدار جهت عرضه به شبکه سراسری، صادرات به کشورهای همسایه و توسعه سواحل مکران، احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک از محل وام اعتباری صادراتی دولت فدراسیون روسیه به دولت جمهوری اسلامی ایران در دستور کار شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی قرار گرفت.

 این نیروگاه دارای چهار واحد بخار ۳۵۰ مگاواتی با راندمان ناخالص حدود ۴۶ درصد است. بویلر نیروگاه از نوع Super Critical یکبار گذر با سوخت اصلی گاز و تامین آب مورد نیاز نیروگاه از دریا صورت خواهد گرفت که برای تامین آب مصرفی نیروگاه، آب شیرین کن MED با ظرفیت خروجی ۲۱۰ مترمکعب در ساعت در دستور کار قرار گرفته است.  مدت زمان قرارداد تا تحویل دائمی نیروگاه ۵۵ ماه در نظر گرفته شده که سنکرون اولین واحد نیروگاهی با شبکه برق کشور حدود ۴۱ ماه پس از شروع قرارداد خواهد بود.

بهنام خائفی‌نژاد  -مجری طرح‌های نیروگاهی بخار شرکت برق حرارتی در خصوص آخرین جزئیات پیشرفت نیروگاه بخار سیریک به ایسنا گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ فاز اجرای فونداسیون ساختمان اصلی آغاز خواهد شد و در کنار این موضوع مناقصه فاز ۱ تجهیز کارگاه برگزار شده و پیمانکار ایرانی منتخب، تجهیز کارگاه را شروع کرده است. فاز دوم تجهیز کارگاه نیز در دست پیگیری است و تا پایان سال جاری میلادی مناقصه فاز دوم نیز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه پروسه ساخت تجهیزات اصلی نیروگاه در کارخانه پاور ماشینز روسیه در حال پیگیری است و امیدواریم در بهار سال ۱۴۰۱ اولین محموله از تجهیزات واحد اول شامل ژنراتور واحد یک به کشور برسد، گفت: پیشرفت پروژه به طور کلی معادل ۴.۵ درصد بوده و این پیشرفت مطابق برنامه بوده است و بدون تاخیر پیش می‌رود.

مجری طرح‌های نیروگاهی بخار شرکت برق حرارتی با اشاره به تبادلات مالی این پروژه با بیان اینکه اعتبارات اسنادی (LC) پروژه نیروگاه سیریک در سال ۲۰۲۱ بازگشایی شد و بودجه سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۶.۲ میلیون یورو از سوی دولت روسیه از طریق بانک روسی پرداخت شد.، گفت: بودجه درنظر گرفته شده برای سال ۲۰۲۲ حدود ۷۵ میلیون یورو است که تلاش می‌کنیم، این مبلغ هم جذب پروژه شود.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه عمده کار انجام شده تا کنون از جنس عملیات اجرایی است و مطابق قرارداد این بخش باید توسط پیمانکاران ایرانی انجام شود، از عدد ۶.۲ میلیون یورو پرداخت شده از سوی روسیه نزدیک به ۵.۵ میلیون یورو سهم پیمانکاران ایرانی بوده و ۷۰۰ هزار یورو نیز به پیمانکاران روسی پروژه پرداخت شده است، اظهار کرد:  علاوه بر این مطابق قرارداد، با توجه به اینکه ۱۵ درصد پروژه باید از سوی کشور ایران تامین مالی شود، بنابراین تاکنون ۶۵ میلیون یورو از ۲۱۱ سهم تامین مالی ایران در قالب پیش‌پرداخت تامین مالی شده است.

مبلغ کل قرارداد پروژه سیریک ۱.۴ میلیارد یورو بود که ۸۵ درصد آن از وام دولت روسیه و ۱۵ درصد آن نیز از سوی ایران تامین می‌شود، به تازگی نیز احسان خاندوزی وزیر اقتصاد از اختصاص اولین خط اعتباری از سوی روسیه برای نیروگاه سیریک خبر داد و گفت: باتوجه به اهمیت تعامل با کشورهای همسایه و منطقه‌گرایی به فاصله کمی از سفر رئیس جمهور به روسیه و طی مذاکرات صورت گرفته اخیرا نامه‌ای به وزارت اقتصاد رسیده که بیانگر اختصاص اولین خط اعتباری از روسیه برای نیروگاه سیریک است و در ادامه تخصیص‌های دیگر انجام خواهد شد.

نیروگاه بخاری سیریک در ۱۴۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺷـﺮق ﺷﻬﺮﺳـﺘﺎن ﺑﻨـﺪرﻋﺒﺎس در ساحل دریای عمان و در زمینی به مساحت ۱۹۹ هکتار قرار دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا