انرژی

تاکستان تشنه است اما آب سدهای قزوین به همسایگان می‌رسد

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: سد طالقان بالغ‌بر ۱۵۹ میلیون مترمکعب آب شرب، حق‌آبه قزوین به پایتخت منتقل می‌کند و سد کینه‌ورز هم برای آب شرب ابهر و خرمدره مصرف می‌شود درحالی‌که غرب استان قزوین از بی‌آبی رنج می‌برد و ۳۰ هزار باغ انگور تاکستان در شرف نابودی است.

رجب رحمانی در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به شهرآبیک که شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ برگزار شد اظهار کرد: تمام فعالیت‌هایی که امروز به نفع مردم و جامعه انجام می‌شود، در راستای امربه‌معروف صورت می‌گیرد. انتقال آب شرب، رساندن نور و روشنایی به روستاها و خدمت به مردم، همه نوعی معروف و مورد رضای خداوند است.

همچنین بخوانید

وی گفت: سد طالقان بالغ‌بر ۱۵۹ میلیون مترمکعب آب شرب، حق‌آبه قزوین به پایتخت منتقل می‌کند و سد کینه‌ورز هم برای آب شرب ابهر و خرمدره مصرف می‌شود درحالی‌که غرب استان قزوین از بی‌آبی رنج می‌برد و ۳۰ هزار باغ انگور تاکستان در شرف نابودی است.

رحمانی تصریح کرد: در دوره نهم مجلس شورای اسلامی، آب‌رسانی به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان قزوین مصوب شد که شایسته است طرح آب‌رسانی به‌صورت جهادی برای هر ۱۴ شهر هم‌زمان آغاز شود.

وی در خصوص پروژه موفق آب‌رسانی به آبیک عنوان کرد: آبیک برای قزوین بسیار ارزشمند است و برای شهر شدنش هم زحمت بسیاری کشیده شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: وزرای محترم نیرو در طول تاریخ فعال بوده و موردتوجه ویژه مجلس بودند. در سال جاری نیز ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به تنش آبی و ۱۶ هزار میلیارد تومان بر اعتبارات وزارت نیرو افزوده‌شده است. می‌توان خوش‌بین بود که باوجوداین اعتبارات لازم، اتحاد و انسجام مسئولان و نمایندگان استان، مشکلات استان قزوین یکی پس از دیگری حل خواهد شد.

درصد قابل‌توجهی از پروژه آب‌رسانی، در دولت سیزدهم انجام شد

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نیمی از بودجه پروژه آب‌رسانی به آبیک، در ۶ماه آخر دولت دوازدهم تصویب شد اما اصل داستان در این دولت مردمی انجام‌شده است و اگر این پروژه با بی‌اعتنایی مواجه می‌شد و  به تأخیر می‌افتاد با افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های فعلی پروژه، افتتاح و بهره‌برداری آن مجددا به دولت‌های بعدی واگذار می‌شد.

وی تصریح کرد: آبی که به دشت قزوین وارد می‌شود با روش‌های سنتی هدر خواهد رفت. با توجه به شیب مناسب این دشت، می‌توان از آبیاری مدرن بهره برد و این کار در استان قزوین کاملاً اجرایی است.

آب‌رسانی به استان قزوین امنیت غذایی مردم را در پی دارد

فاطمه محمدبیگی دیگر نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم آبیک بیش از ۲ دهه تلخی آب را تحمل کردند و در ماه محرم آب شیرین و گوارا به این مردم رسید و سیراب شدند.

وی عنوان کرد: پروژه فنی بسیار ویژه بااهمیت بود که باهمت مسئولان انجام شد و این نماد کار تیمی تمامی مسئولان دلسوز استان قزوین است. همدلی مردم استان بود که وزرا و تیم اجرایی را به میدان آورد و کار را به پایان رساند.

نماینده مردم قزوین گفت: ۱۹۴ روستا و ۱۵ شهر و ناحیه صنعتی منتظر رسیدن آب به ضیاءآباد هستند تا علاوه بر مناطق مسکونی و کشاورزی  شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از این بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه، امنیت غذایی مردم استان را در پی دارد و همچنین از بهره‌برداری بی‌رویه آب‌های زیرزمینی به‌شدت می‌کاهد که در پیشگیری از فرونشست زمین هم تأثیرگذار است.

۴۰۰ میلیارد تومان برای آب‌رسانی به آبیک هزینه شده است

روح‌الله عباسپور نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج اظهار کرد: علیرغم همه محدودیت‌های بین‌المللی که پیش روی دولت است تاکنون قدم‌های مؤثر و گره‌گشایی را در کشور برداشته است و به‌ویژه کشور در حوزه دیپلماسی دستاوردهای خوبی برای کشور به ارمغان آورده است.
وی عنوان کرد: استان قزوین با تمام محدودیت‌های مالی، ۴۰۰ میلیارد تومان برای آب‌رسانی به آبیک هزینه کرده است. آنچه درگذشته رخ نداده امروز به دست دولتمردان در حال وقوع است و شایسته است تصمیم جدی و قاطع در مورد سد الموت رود نیز اتخاذ شود.

عباسپور تصریح کرد: قریب به سه دهه است که استان قزوین مطالبه آب دارد. درحالی‌که تأمین کردن آب پایدار برای شمال استان، هزینه آن‌چنانی هم در برندارد. هنوز در خصوص سد بالاخانلو در بوئین زهرا هیچ اقدامی صورت نگرفته که می‌طلبد دستورات وزیر نیرو به مرحله عملیاتی رسیده و طرح آبرسانی به سرعت پیگیری شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا