بانکبانک و بیمه

آیا سپرده گذاران صندوق تعاون روستایی ایرانیان به سپرده خود می‌رسند؟

در حالی که همه اخبار مربوط به بانک و مؤسسات مالی و اعتباری، این روزها حول حاشیه های ایجاد شده برای مؤسسه کاسپین و سپرده گذاران آن تهیه و انتشار می یابد، سپرده گذاران برخی نهادهای مالی دیگر نیز به مشکلاتی مشابه دچار شده اند؛ برای نمونه مدتی است، دست سپرده گذاران صندوق تعاون روستایی ایرانیان از سپرده های خود کوتاه مانده و سپرده گذاران این صندوق عنوان کرده اند که صندوق از پرداخت سپرده هایشان امتناع می کند. دلیل این موضوع چیست؟

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اندیشه تأسیس نهادهایی با نام”صندوق تعاون روستایی” و همچنین آغاز به کار این صندوق ها به دهه ۱۳۲۰ بازمی گردد. اولین صندوق تعاون روستایی در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۲۰ در دماوند و دومین صندوق نیز در مرداد ماه همان سال در نجف آباد تأسیس شد. در شهریور ۱۳۲۰ و با اشغال کشور توسط نیروهای بیگانه و در نتیجه آن برهم خوردن اوضاع اقتصادی کشور، ایجاد صندوق های بعدی تعاون روستایی، چند سالی به تعویق افتاد تا اینکه در سال ۱۳۲۵ و با درنظر گرفتن نیاز جامعه روستایی مراتب تشکیل صندوق های تعاونی از سوی هیأت وزیران وقت در جلسه ۱۱ خرداد ۱۳۲۵ بنا بر پیشنهاد وزارت کشاورزی به منظور بهبود حال کشاورزان، روستائیان و خرده مالکین در ۱۷ ماده و ۲ تبصره مورد تصویب قرار گرفت.

با گذشت ایام و تغییر شرایط زمانی، اهداف طرح به فراموشی سپرده و در سال ۱۳۳۰ با اعلام آگهی ثبتی، صندوقی در “رفسنجان” به نام “صندوق تعاون روستایی” تأسیس شد. در سال ۱۳۸۶ به دلیل توسعه فعالیت و با اتکا به تبصره یک ماده یک قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی سال ۱۳۸۳، مرکزیت صندوق از رفسنجان به کرمان انتقال یافت. در سال ۱۳۸۸ مرکزیت صندوق از کرمان به تهران انتقال یافت و با نام “صندوق تعاون روستایی ایرانیان” فعالیت خود را آغاز نمود.

حال مدتی است، اخبار نامناسبی از این صندوق و سپرده گذاران آن به گوش می رسد. در پیام های سپرده گذاران این صندوق عنوان نموده اند، مدتی است که شعب این صندوق از پرداخت سپرده های آن ها به هر دلیلی امتناع می کنند و دست سپرده گذاران صندوق تعاون روستایی ایرانیان از سپرده های خود کوتاه مانده است.

مطابق با اخبار رسیده و موثق به بخش اقتصادی خبرگزاری تابناک، گویا صندوق مذکور به منظور کمک و خارج نمودن مؤسسه مالی و اعتباری کاسپین از بحران، مبلغ هنگفتی به این موسسه پرداخته که این مؤسسه با بحرانی شدن اوضاع خود نتوانسته این مبلغ را به صندوق بازگرداند و هم اکنون اوضاع این صندوق نیز به سمت بحرانی شدن سوق داده شده و شعب این صندوق قادر به پرداخت سپرده سپرده گذاران خود نیستند.

همچنین خبرها حاکی از آن است که بانک مرکزی و مجلس اقداماتی را در حمایت از صندوق تعاونی روستایی ایرانیان انجام داده اند. بانک مرکزی در حوزه اختیارات خود به دنبال تسویه حساب فی ما بین صندوق و مؤسسه مالی و اعتباری کاسپین است. مجلس شورای اسلامی نیز غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران را جهت پیگیری این موضوع مأمور نموده است.

شایان ذکر است برای پیگیری صحت این موضوع، بارها با مسئولین صندوق و غلامرضا تاجگردون تماس هایی گرفته شد که متأسفانه هیچ یک از آن ها پاسخگوی این مسأله و روشن شدن آن نبودند.

حال باید منتظر ماند و دید، انتهای این ماجرا به کجا خواهد رسید و آیا مؤسسه مالی و اعتباری کاسپین، صندوق تعاونی روستایی ایرانیان را در بحران خود غرق خواهد کرد یا مسئولین با کمک های خود از بروز مشکلات در این صندوق جلوگیری خواهند نمود.

همچنین بخوانید

یک دیدگاه

  1. مدیریت منطقه یک صندوق تعاون روستایی ایرانیان بفکر سپرده گذاران نیست بلکه اونجا را تبدیل به ستاد انتخاباتی نماینده خاص کرده است و با تعدیل نیروهای کارآمد و جایگزین نیروهای تازه وارد بر تخلفات و فساد مالی خودش سرپوش می گذارد.

دکمه بازگشت به بالا