کسب و کار

لوله مانیسمان چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله مانیسمان (mannesmann pipe)، به عنوان یکی از اجزای مهم سیستم‌های توزیع سیالات صنعتی، برای توزیع سیالات صنعتی مانند آب، بخار، گاز و غیره به کار می‌رود. این لوله با فشار بالا و سرعت بالا سیال کار می‌کند و برای تنظیم فشار و توزیع سیال به نقاط مختلف سیستم توزیع استفاده می‌شود. مقدمه لوله مانیسمان نقطه ورودی سیال به سیستم است که معمولاً شامل یک فلنج است که به لوله مانیسمان وصل می‌شود. این فلنج شامل یک سری سوراخ است که برای اتصال لوله‌های دیگر به سیستم توزیع سیالات، استفاده می‌شود. در مقدمه لوله مانیسمان، شیر و شیرآلات نیز برای کنترل جریان سیال و تنظیم فشار استفاده می‌شوند.

لوله مانیسمان چیست؟

یکی از پرکابردترین و مهم‌ترین لوله‌هایی که در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود، لوله بدون درز یا لوله مانیسمان است. این لوله‌های بدون‌درز برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند که از جمله آن می‌توان به انتقال سیالات و نیز ذخیره آن‌ها اشاره کرد. لوله‌های مانیسمان بر اساس کاربرد، شیوه تولید و ساخت، جنس و چگونگی اتصالات در دسته‌های مختلفی جای می‌گیرند. این لوله‌ها به عنوان زیر دسته لوله‌های فولادی شناخته می‌شوند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که لوله بدون‌درز یا لوله مانیسمان چیست و چرا به این نوع لوله‌ها بدون درز گفته می‌شود؟ به طور کلی لوله‌های صنعتی موجود در بازار به دو دسته بدون‌درز (Seamless) و درزدار (Welded pipe) تقسیم می‌شوند.

لوله‌های درزدار از ورق‌های فولادی که به شکل لوله فرم‌دهی شده و سپس جوشکاری بر روی آن‌ها انجام شده تشکیل شده‌اند. اما لوله‌های بدون‌درز اینگونه درز و جوشکاری‌ها را ندارند و سطحی کامل یکپارچه و بدون هرگونه درز و شکاف دارند. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری پیرامون این نوع لوله‌ها کسب کنید.

همچنین بخوانید

انواع لوله مانیسمان

لوله مانیسمان در انواع مختلفی مانند لوله مانیسمان چند شاخه، لوله مانیسمان تفکیکی و لوله مانیسمان ترکیبی وجود دارد.

  • لوله مانیسمان چند شاخه: در این نوع، چندین لوله به یک فلنج مشترک وصل شده و سپس از آن به نقاط مختلف سیستم توزیع متصل می‌شوند.
  • لوله مانیسمان تفکیکی: در این نوع، یک لوله بزرگ به چندین لوله کوچکتر تفکیک شده و سپس به نقاط مختلف سیستم توزیع متصل می‌شوند.
  • لوله مانیسمان ترکیبی: در این نوع، چندین لوله به چندین فلنج وصل شده و سپس از آن به نقاط مختلف سیستم توزیع متصل می‌شوند.

هر کدام از این نوع لوله مانیسمان برای شرایط خاصی طراحی شده‌اند و بسته به نوع سیستم توزیع سیالات صنعتی، از آن‌ها استفاده می‌شود.

لوله مانیسمان‌ها بر اساس جنس و ماده‌ای که از آن ساخته شده‌اند، به دو دسته فلزی و غیرفلزی تقسیم می‌شوند. همچنین بر اساس نوع استفاده، لوله مانیسمان‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  1. لوله مانیسمان صنعتی: این نوع لوله مانیسمان برای توزیع سیالات صنعتی مانند آب، بخار، گاز و غیره به کار می‌رود.
  2. لوله مانیسمان گرمایشی: این نوع لوله مانیسمان برای توزیع سیالات گرمایشی در سیستم‌های گرمایشی ساختمان‌ها به کار می‌رود.
  3. لوله مانیسمان خنک کننده: این نوع لوله مانیسمان برای توزیع سیالات خنک کننده در سیستم‌های خنک کننده به کار می‌رود.
  4. لوله مانیسمان هیدرولیک: این نوع لوله مانیسمان برای توزیع سیالات هیدرولیک در سیستم‌های هیدرولیک به کار می‌رود.

کاربرد لوله مانیسمان

لوله مانیسمان به عنوان یکی از اجزای مهم سیستم‌های توزیع سیالات صنعتی، در بسیاری از صنایع و کاربردهای مختلف استفاده می‌شود.

  • صنایع نفت و گاز: در صنایع نفت و گاز، لوله مانیسمان برای توزیع گاز، نفت و آب به کار می‌رود.
  • صنایع شیمیایی: در صنایع شیمیایی، لوله مانیسمان برای توزیع مواد شیمیایی به کار می‌رود.
  • صنایع غذایی: در صنایع غذایی، لوله مانیسمان برای توزیع مواد غذایی و نوشیدنی به کار می‌رود.
  • ساختمان‌ها: در ساختمان‌ها، لوله مانیسمان برای توزیع سیالات گرمایشی و سرد کننده به کار می‌رود.
  • صنایع داروسازی: در صنایع داروسازی، لوله مانیسمان برای توزیع مواد دارویی به کار می‌رود.
  • صنایع خودروسازی: در صنایع خودروسازی، لوله مانیسمان برای توزیع سیالات خودرو به کار می‌رود.

مشخصات فنی لوله مانیسمان

شاید بهتر است پیش از آن که به سراغ مشخصات و ویژگی‌های این لوله‌ها برویم، اندکی به بررسی چیستی لوله مانیسمان بپردازیم. لوله‌های مانیسمان در واقع لوله‌هایی بدون‌درز هستند. این مسئله بدین معنا است که در ساخت این لوله‌ها هیچگونه درز و یا جوشکاری وجود ندارد. این موضوع سبب افزایش استحکام لوله‌های مانیسمان می‌شود و به همین دلیل می‌توان از این لوله‌ها برای مصارف و کاربردهای متعدد صنعتی و ساختمانی استفاده کرد.

مشخصات فنی لوله مانیسمان از استاندارهای خاصی پیروی می‌کند. لوله‌های فولادی مانیسمان باید دارای مفاد استاندارد B36.10 و لوله‌های استیل مانیسمان دارای استاندارد ASME B36.19 باشند. این استاندارها دارای حداقل‌ها و حداکثرهایی است که لوله‌های مانیسمان باید بر اساس آن ساخته شوند. بستگی به کاربرد و نوع آن دارد. برخی از مشخصات فنی لوله مانیسمان عبارتند از:

  1. قطر داخلی و خارجی لوله
  2. ضخامت دیواره لوله
  3. فشار کاری لوله
  4. دمای کاری لوله
  5. جنس ساخت لوله
  6. طول لوله

این مشخصات برای انتخاب صحیح و مناسب لوله مانیسمان در سیستم‌های توزیع سیالات بسیار مهم هستند. به عنوان مثال، برای یک سیستم توزیع گاز، لوله مانیسمان باید قابلیت تحمل فشار بالا و دمای بالا را داشته باشد.

در کل، لوله مانیسمان به عنوان یکی از اجزای مهم سیستم‌های توزیع سیالات صنعتی در بسیاری از صنایع و کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. مشخصات فنی لوله مانیسمان شامل عواملی مانند قطر داخلی و خارجی، ضخامت دیواره، فشار کاری و جنس ساخت لوله است که بستگی به کاربرد و نوع آن دارد. در انتخاب صحیح و مناسب لوله مانیسمان برای سیستم‌های توزیع سیالات، باید به این مشخصات توجه کرد.

برگرفته از مطلب لوله مانیسمان چیست مهدفولاد : https://mahdefoolad.com/blog/what-is-mannesmann-tube-and-what-is-use/

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا