کسب و کار

کدام روش سرمایه گذاری از نظر ثروتمندان و میلیونرها در سال ۲۰۲۳ مناسب است؟

سرمایه گذاران ثروتمند پول‌شان را کجا سرمایه گذاری می‌کنند؟ کدام بازار بیشتر آنها را ترغیب می‌کند؟ بر اساس یک گزارش جدید در سال ۲۰۲۳، بیشترین تعداد سرمایه گذاران جهان ملک خریده‌اند. ارزهای دیجیتال هم کمترین میزان جاذبه را برای سرمایه گذاران بزرگ داشته است. البته در این بین طلا هم چندان وضعیت خوبی نداشته و تنها با یک درصد اختلاف نسبت به رمزارزها جایگاه بهتری در سبد سرمایه گذاری این ثروتمندان پیدا کرده است. 

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا این گزارش را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم. در کنار نتایج این گزارش به یکی از روش‌های مورد علاقه ثروتمندان برای افزایش سرمایه در ایران نیز نگاه می‌کنیم. در نهایت شما می‌توانید با مقایسه روندهای جهانی سرمایه گذاران بزرگ خارجی و داخلی، سودآورترین سرمایه گذاری کم ریسک را پیدا کنید. 

گزارش ثروت در سال ۲۰۲۳

گروه مشاوران املاک نایت فِرنک (Knight Frank) این گزارش را با هدف بررسی عملکرد سرمایه گذاری فوق ثروتمندان جهان تهیه کرده است. شرکت‌کنندگان در این مطالعه آماری، ۵۰۰ بانکدار برجسته، مشاوران شرکت‌های سرمایه گذاری و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی بوده‌اند که در مجموع معادل ۲.۵ تریلیون دلار دارایی داشته‌اند. 

همچنین بخوانید

این گزارش به خوبی نشان می‌دهد این افراد پرتفوی خود را چگونه و بر اساس چه معیارهایی تنظیم کرده‌اند تا بتوانند ثروت‌شان را بیشتر کنند. البته خوب است بدانید که حتی ثروتمندترین سرمایه گذارانی که در این مطالعه آماری شرکت کرده‌اند، دچار ضرر هم شده‌اند و هیچ کدام از آنها نتوانسته‌اند بدون تحمل ریسک، سود به دست بیاورند. 

در ادامه می‌‌خوانیم که میلیاردرها و سرمایه گذاران بزرگ چطور در بازارهای مختلف مثل طلا و مسکن تا سهام و اوراق بهادار سرمایه گذاری کرده‌اند. 

خرید ملک

سرمایه گذاران بزرگ در شروع سال ۲۰۲۳ ، ۳۴ درصد از حجم سبد سرمایه گذاری را به خرید املاک و مستغلات تجاری اختصاص داده‌اند. پژوهشگران نایت فرنک گفته‌اند که افراد ثروتمند به دو روش در بازار املاک سرمایه گذاری می‌کنند. روش اول سرمایه گذاری مستقیم است که به معنی خرید انواع املاک به صورت شخصی است. اما در روش دوم آنها از طریق سایر شرکت‌های مشاوره املاک یا خرید وام مسکن این کار را انجام داده‌اند. 

بر اساس داده‌های این گزارش ۲۱ درصد از سرمایه گذاری املاک به صورت مستقیم و ۱۳ درصد غیر مستقیم بوده است. 

میلیاردرها بیشتر املاک تجاری را خریداری می‌کنند که بتوانند از محل اجاره یا کاربری آنها سود کسب کنند. به همین دلیل فضاهایی با کاربری اداری و همچنین ساختمان‌های مناسب برای درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها بیشتر خریداری شده‌اند. 

یکی از نکات جالب این گزارش در این بخش توجه سرمایه گذاران به رعایت استانداردهای محیط‌زیستی در خانه‌ها و ساختمان‌ها و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر است. 

سهام شرکت‌ها

سرمایه گذاران ثروتمند ۲۶ درصد از پرتفوی‌شان را به خرید سهام شرکت‌ها اختصاص داده‌اند. این روند مخصوصا در آمریکای شمالی چشمگیر بوده به طوری که شرکت سرمایه گذاری «وارن بافت» در سال ۲۰۲۲، ۶۸ میلیارد دلار در بازار بورس سرمایه گذاری کرد. بنابراین می‌توانیم بگوییم سرمایه گذاری در بورس علی‌رغم نوسان‌ها و ریسک‌های زیاد هنوز از گزینه‌های مورد علاقه میلیاردرهای سرمایه گذار است. 

اوراق قرضه

اوراق قرضه نوعی از اوراق بهادار است که بیشتر توسط دولت‌ها برای جذب اعتبار لازم برای توسعه پروژه‌های مختلف عمرانی و زیربنایی صادر می‌شود. سرمایه گذاران این اوراق را خریداری می‌کنند و در دوره‌های زمانی مشخص سود ثابت و در نهایت اصل سرمایه را دریافت می‌کنند. بر اساس این گزارش، سرمایه گذاران فوق ثروتمند جهان  با ۱۷ درصد از دارایی‌شان، اوراق قرضه خریده‌اند. 

با افزایش نرخ بهره بانکی در ایالات متحده، پیش‌بینی می‌شود که سرمایه گذاران میزان خرید اوراق قرضه را افزایش دهند. 

سرمایه گذاری شرکت‌های خصوصی و روش‌های جسورانه

در این بخش گزارش گفته شده که سرمایه گذاران با ارزش دارایی‌ بسیار بالا به طور میانگین ۹ درصد از سرمایه‌شان را در اختیار شرکت‌های خصوصی یا استارت آپ ها قرار داده‌اند. این روش سرمایه گذاری اگرچه پرمخاطره است اما در برخی موارد توانسته سودهای رویایی را به حساب بانکی سرمایه گذاران واریز کند. مثلا در سال ۲۰۰۴ «پیتر تیِل»، ۵۰۰ هزار دلار روی فیسبوکِ ناشناخته سرمایه گذاری کرد. او تنها ۸ سال بعد، زمانی که سهام فیسبوک در بازار بورس عرضه شد، ۶۳۸ میلیون دلار سود برد. 

سرمایه گذاری‌های کالایی

میلیاردرهای سرمایه گذار در گزارش نایت فرنک اعلام کرده‌اند که با پنج درصد از سرمایه‌شان، تابلوهای نقاشی، ساعت‌های لوکس، خودرو‌های لوکس، کیف‌پول‌های زنانه و حتی نوشیدنی‌های کمیاب خریداری کرده‌اند. بازار خرید کالاهای لوکس برای این سرمایه گذاران همیشه جذاب بوده، همان‌طور که بررسی آمار حراجی‌ها نشان می‌دهد تابلوهای نقاشی گاهی با قیمت‌های چند صد میلیون دلاری به فروش رسیده‌اند. 

طلا

طلا؛ سکه یا شمش بر خلاف چیزی که انتظار داشتیم چندان مورد توجه میلیاردرها قرار نگرفته است. بررسی دقیق‌تر این گزارش نشان می‌دهد، سرمایه گذاران بزرگ فقط ۳ درصد از سرمایه‌شان را به خرید فلز زرد اختصاص داده‌اند. با این حال هنوز خیلی از آنها طلا را به عنوان دومین شیوه سرمایه گذاری امن می‌شناسند. 

ارزهای دیجیتال

ثروتمندان میلیاردر جهان مقداری در حدود ۲ درصد از سرمایه‌شان را به بیت‌کوین و رمز ارزها اختصاص داده‌اند. ارزهای دیجیتال یکی از پرنوسان‌ترین دارایی‌ها بوده است اما باز هم سرمایه گذاران کلان دنیا سعی کرده‌اند، آنها را در بخشی از پرتفوی‌شان داشته باشند. حتی در گزارش سال قبل این موسسه آمده که ۱۸ درصد از فوق ثروتمندان دنیا، دست‌کم مقداری رمزارز در کیف‌پول‌شان داشته‌اند! 

در نهایت ۷ درصد از ثروتمندانی که در این مطالعه آماری بررسی شده‌اند سایر انواع روش‌های سرمایه گذاری را انتخاب کرده‌اند که برای پژوهشگران مشخص نبوده است. 

تحلیل یافته‌های این گزارش به ما نشان می‌دهد، سرمایه گذاران بزرگ جهان در درجه اول خانه و مستغلات خریده‌اند و در مراحل بعدی به سراغ بازار بورس، اوراق قرضه، سرمایه گذاری‌های کالایی و طلا رفته‌اند و البته نیم نگاهی هم به بازار ارزهای دیجیتال داشته‌اند. 

در ایران هم سرمایه گذاران کم و بیش از همین الگو پیروی کرده‌اند. البته با توجه به امکان کسب سود از خرید ارزهای خارجی، بخشی از سرمایه آنها وارد این بازار شده است. در مورد طلا هم، به احتمال زیاد سرمایه گذاران بزرگ ایرانی اقبال بیشتری به آن نشان داده‌اند. 

با این حال ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۱ از روش سرمایه گذاری کرادفاندینگ (Crowdfunding) هم به خوبی برای کسب سود استفاده کردند. یک گزارش میدانی و غیر رسمی نشان می‌دهد تقریبا ۷۰۰۰۰ سرمایه گذار ایرانی در سال گذشته با استفاده از شیوه کرادفاندینگ ، روی توسعه صدها شرکت و کسب و کار صنعتی / فناور سرمایه گذاری کردند.

در ادامه بیشتر با این شیوه سرمایه گذاری آشنا می‌شویم. 

کرادفاندینگ؛ پرسودتر از سپرده بانکی، کم ریسک‌تر از ارز

روش سرمایه گذاری کرادفاندینگ یا سرمایه گذاری جمعی در واقع به نوعی مشارکت در یک فعالیت تولیدی یا اقتصادی است که برای سرمایه گذاران منجر به کسب سود و برای سرمایه پذیران به وجود آورنده جریان نقدینگی است که به آن نیاز دارند. برای نمونه فرض کنید شما می‌خواهید خط تولید ساخت دوچرخه‌های شارژی را در یکی از استان‌های جنوبی ایران راه‌اندازی کنید. نیاز به سرمایه گذار دارم و برای  جذب سرمایه طرح کسب و کار خود را تهیه می کنید. 

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟

شما از طریق یکی از سایت‌های مجری برگزاری طرح‌های سرمایه گذاری کرادفاندینگ مثل دونگی ، فراخوان نیاز به سرمایه را منتشر می‌کنید و من هم که سرمایه گذار هستم با بررسی شرایط طرح شما از جمله میزان سود ماهانه و علی‌الحساب، دوره بازگشت سرمایه، نرخ بازده داخلی، شیوه مدیریت ریسک‌ها و … تصمیم می‌گیرم، سرمایه گذاری کرادفاندینگ روی طرح شما را در بخشی از پرتفوی خودم قرار دهم. 

در این سناریو علاوه بر من، هزاران سرمایه گذار ثروتمند و حتی با میزان آورده کمتر هم هستند که روی طرح شما سرمایه گذاری می‌کنند. به این ترتیب هم شما زودتر سرمایه مورد نظرتان را جذب می‌کنید و هم من ضمن ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری به سود مورد نظرم دست پیدا می‌کنم. 

دونگی ، پلتفرم سرمایه گذاری کرادفاندینگ در ایران است که کسب و کارهای در مرحله جذب سرمایه را به سرمایه گذاران معرفی و با ریل‌گذاری‌های درست ارتباط بین آنها را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. دلایل موفقیت این پلتفرم در فهرست زیر آمده‌اند. 

  • سود و درآمد بیشتر نسبت به سرمایه‌گذاری‌های سنتی 
  • ارزیابی دقیق اطلاعات کسب و کارهای متقاضی جذب سرمایه
  • ایجاد دسترسی شفاف به اطلاعات سرمایه گذاری
  • کمک به ایجاد طرفداران بیشتر برای یک فرصت سرمایه گذاری 
  • تنوع ایده‌ها و محصول‌ها برای سرمایه گذاری
  • تامین امنیت لازم برای بازگشت اصل سرمایه
  • شروع سرمایه گذاری با پول کم

شروع سرمایه گذاری با دونگی به معنی تجربه فضای جدیدی در سرمایه گذاری است که هم مورد تایید سرمایه گذاران بزرگ ایرانی قرار می‌گیرد و هم محدودیت‌های بازارهای سنتی سرمایه را به سرمایه گذاران تحمیل نمی‌کند. 

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با ۱۰ میلیون

جمع‌بندی

در این مقاله جدیدترین گزارش ثروت که توسط موسسه نایت فرنک در سال ۲۰۲۳ منتشر شده را معرفی و بررسی کردیم. در این گزارش میزان علاقه‌مندی سرمایه گذاران فوق ثروتمند جهان به انواع بازارهای سرمایه بررسی شده است. همان‌طور که اشاره کردیم، سرمایه گذاران بزرگ جهان در سال ۲۰۲۳ بیشترین حجم از سبد سرمایه گذاری‌شان را به خرید ملک به ویژه با کاربری تجاری اختصاص داده‌اند. همچنین آنها فعالیت در بازار بورس، خرید اوراق قرضه و سرمایه گذاری روی شرکت‌های خصوصی حتی به شکل جسورانه را نیز در برنامه سرمایه‌گذاری‌شان قرار داده‌اند. سرمایه گذاری در ایران نیز کم و بیش از الگوهای سرمایه گذاران بزرگ خارجی پیروی کرده‌اند با این حال آنها از شیوه متفاوتی در سرمایه گذاری به نام کرادفاندینگ هم استقبال کرده‌اند و بخشی از پرتفوی‌شان را به آن اختصاص داده‌اند. 

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا