کسب و کار

انواع رنگ صنعتی

امروز خیلی از صنایع برای خرید رنگ صنعتی اقدام می‌کنند. این نوع رنگ‌ها معمولا با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شود.

معمولا از این رنگ‌ها برای افزایش ماندگاری قطعات صنعتی استفاده می‎شود. در واقع رنگ‌های صنعتی این قطعات را نسبت به خوردگی و هر واکنش دیگری مقاوم می‌کند.

خودروسازی، کشاورزی، آب‌ و گاز از جمله صنایعی هستند که از این رنگ‌ها برای افزایش طول عمر مفید تجهیزات خود استفاده می‌کنند. در ادامه انواع این رنگ‌ها و ویژگی‌‌های هریک را به‌طور کامل بررسی کرده‌ایم. با ما همراه باشید!

همچنین بخوانید

انواع رنگ صنعتی کدام است؟

انواع مختلفی از رنگ‌های صنعتی در کارخانه‌ها برای اهداف متفاوت تولید می‌شود. در اکثر موارد، این رنگ‌ها برای پوشش‎دهی محصولات و تجهیزات صنعتی به‌کار گرفته می‌شود.

بسته به نوع رنگ، ترکیبات و ویژگی‌های هریک متفاوت خواهد بود. در صنایع تولید رنگ، به‌طور کلی این محصولات به ۲ نوع کلی تقسیم‌بندی می‌شود:

رنگ‌های تولیدشده برای کاربردهای صنعتی

رنگ‌های صنعتی خود شامل چندین نوع است که هرکدام از ترکیبات متفاوتی تشکیل شده است. در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی کرده‌‌ایم.

رنگ‌های صنعتی اپوکسی

اپوکسی یکی از انواع رنگ صنعتی بوده که بیشتر برای صنایع نفت و گاز کاربرد دارد. این نوع رنگ مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل شیمیایی داشته و می‌تواند برای افزایش ماندگاری لوله‌های این صنایع به‌کار گرفته شود.

استفاده از چنین رنگی روی لوله‌ها و اتصالات، سبب افزایش مقاومت آن‌ها نسبت به خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود. این گروه خود شامل ۲ نوع پلی‌آمین و پلی‌آمید است.

انواع پلی‌آمیدی خاصیت ضدزنگ را برای تجهیزات ایجاد می‌کند. از انواع پلی‌آمینی نیز بیشتر برای افزایش مقاومت لوله‌ها نسبت به عوامل شیمیایی استفاده می‌شود.

رنگ صنعتی ترموپلاست

این نوع رنگ صنعتی بیشتر از رزین‌های ترموپلاست تشکیل شده و همراه آن معمولا از پیگمنت‌های ضدخوردگی استفاده شده است. مقاومت این نوع رنگ در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بسیار بالا است.

همچنین، این نوع رنگ در شرایط مختلف جوی پایدار بوده و ماندگاری بسیار خوبی دارد. به‌علاوه، چسبندگی بالایی داشته و می‌تواند به تمام سطوح متصل شود.

رنگ صنعتی الکیدی هوا خشک

برای تولید چنین رنگ‌هایی، معمولا از رزین‌های اصلاح‌شده آلکیدی استفاده می‌شود. همچنین، از یک‌سری پیگمنت‌های ضدخوردگی برای اضافه‌کردن این ویژگی‌ استفاده می‌شود.

برای سازه‌هایی که در شرایط جوی متفاوتی قرار می‌گیرد، از این رنگ می‌توان برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی آن استفاده کرد. با این کار، ماندگاری سازه تا حد زیادی تقویت خواهد شد.

همچنین، رنگ‌های آلکیدی از ثبات خوبی برخوردار بوده و معمولا رنگ آن در طول زمان حفظ می‌شود. علاوه‌بر آن، معمولا براقی بسیار خوبی داشته و می‌تواند در زیبایی نیز موثر باشد.

رنگ چکشی صنعتی

برای تولید رنگ‌های چکشی نیز از رزین آلکیدی استفاده می‌شود. با توجه به این که استفاده از این رنگ روی سطوح آهنی سبب ایجاد طرح چکش‌خورده در آن می‌شود، آن را با این نام می‌شناسند.

یکی از بهترین مزیت‌هایی که این نوع رنگ دارد، چسبندگی بالای آن به سطوح فلزی است. در واقع با استفاده از این رنگ می‌توان به یک سطح کاملا یکنواخت دست یافت که حتی گردوغبار هم روی آن نمی‌چسبد.

برای اینکه بعد از اعمال این رنگ، نقوش چکشی نمایان شود، باید در انتخاب غلظت و تینر آن بسیار دقت کنید. کاربرد این نمونه در رنگ‌آمیزی ماشین‌آلات، کابینت‌ها و حتی تجهیزات اداری بسیار زیاد است.

رنگ کوره‌ای صنعتی

یکی از ایمن‌ترین انواع رنگ‌های صنعتی، می‌توان به انواع رنگ کوره‌ای اشاره کرد. با توجه به همین ویژگی، دیگر آثار زیست‌محیطی مخربی نخواهد داشت.

با درنظرگرفتن اینکه رنگدانه‎‌های آن با روش‌های جدید و الکتروشیمیایی به سطوح مختلف می‎چسبد، معمولا از ظرافت و زیبایی خوبی برخوردار بوده و در زمان خیلی کمی خشک می‌شود.

انواع رنگ‌های ساختمانی

رنگ‌های ساختمانی خود شامل طیف وسیعی از محصولات است. به‌طور معمول، رنگ‌های آکریلی، پلاستیکی و روغنی از جمله‌ مهم‌ترین آن‎‌ها محسوب می‌شود.

برندهای زیادی هستند که انواع رنگ ساختمانی را تولید می‌کنند. در میان آن‌ها، می‌توانید با خرید رنگ سحر از یک نمونه با کیفیت بسیار بالا بهر‌ه‌مند شوید.

رنگ‌های ساختمانی روغنی

رنگ روغنی شاید پرکاربردترین رنگی باشد که امروز برای انواع ساختمان‌ها به‌کار گرفته می‌شود. ترکیبات آن معمولا از مواد نفتی بوده و به همین دلیل نیز مقاومت بسیار خوبی دارد.

یکی از مزایای استفاده از چنین رنگی در ساختمان‌ها، قابلیت شست‌وشوی آن است. با این ویژگی، فرد می‌تواند برای حذف لکه‌ها به‌راحتی دیوارها را تمیز کند. در واقع این نوع رنگ ضدآب بوده و درصورت تماس با آن، مشکلی به‌وجود نمی‌آید.

توجه داشته باشید که خود رنگ‌های روغنی به ۳ دسته مات، براق و نیمه‌براق تقسیم‌بندی می‌شود که هرکدام با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، برای قسمت‌های مختلف ساختمان کاربرد خواهد داشت.

رنگ‌ پلاستیک ساختمان

رنگ پلاستیک شاید قدیمی‌ترین انواع این محصولات باشد که قدمت آن به سال‌های خیلی دور بر می‌گردد. در نمونه‌های پلاستیکی امروز معمولا از رنگدانه و ذرات میکروسکوپی چسب استفاده می‌شود.

این نوع رنگ خود در ۲ دسته تمام و نیمه‌پلاستیک طبقه‌بندی می‌شود. معمولا تقاضا برای نوع نیمه‌پلاستیک در بازار بیشتر بوده و به همین دلیل عرضه آن بالاتر است.

بااین‌حال، رنگ‌های تمام پلاستیک از مقاومت بیشتری نسبت به آب و رطوبت برخوردار بوده و می‌تواند دوام بیشتری داشته باشد. البته توجه داشته باشید که در کل انواع رنگ‌های روغنی نسبت به نمونه پلاستیکی از ماندگاری بیشتری برخوردار است.

البته این نوع رنگ نیز مزایای خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال، زمان زیادی برای خشک‌شدن نیاز ندارد. با توجه به همین ویژگی، می‌توان در مدت‌زمان کم، چندین لایه رنگ را به دیوار اضافه کرد.

این را هم در نظر داشته باشید که تمیزکردن چنین رنگی نسبت به انواع روغنی نیاز به انرژی و وقت کم‌تری دارد. همچنین، هزینه تمام‌شده رنگ‌آمیزی ساختمان با انواع پلاستیکی، خیلی کم‌تر از نمونه روغنی است.

یکی از برندهایی پیشتاز در تولید انواع رنگ‌های نیمه‌ پلاستیک، رنگ پارس بهار بوده که توانسته کیفیت قابل‌ قبولی برای محصولات خود ارائه کند.

رنگ اکریلیک ساختمانی

یکی دیگر از انواع رنگ صنعتی و ساختمانی، رنگ اکریلیک است که توانسته در این سال‌ها محبوبیت زیادی کسب کند. این نمونه نسبت به‌ سایر محصولات موجود بازار، جدیدتر است.

مزایای زیاد این نوع رنگ سبب شده تا جای انواع روغنی و پلاستیکی را در رنگ‌آمیزی ساختمانی بگیرد. نداشتن بو و خشک‌شدن سریع ازجمله ویژگی‌های این محصول محسوب می‌شود.

از دیگر مزایای این نوع رنگ می‌توان به انعطاف‌پذیری بالای آن اشاره کرد. به‌طوری که شما می‌توانید از این نمونه برای رنگ‌آمیزی دیوارها با سطوح مختلف استفاده کنید.

توجه داشته باشید که رنگ هنری با اکریلیک تفاوت داشته و معمولا برای کارهای ظریف‌تر به‌کار می‌رود. کار با رنگ‌های هنری بسیار تخصصی بوده و به همین دلیل هم معمولا از قیمت بالاتری برخوردار است.

انواع رنگ صنعتی را از کجا تهیه کنیم؟

مینیاتور یکی از باسابقه‌ترین فروشگاه‌هایی است که در از زمینه فعالیت می‌کند. این فروشگاه بیش از ۵۰ سال است که باکیفیت‌ترین رنگ‌های صنعتی را به بازار وارد کرده است.

فروشگاه رنگ مینیاتور این امکان را برای همه مشتریان فراهم کرده تا سفارش خود را با چند کلیک ساده ثبت کرده و آن را درب منزل تحویل بگیرند.

شما می‌توانید علاوه‌بر خرید انواع رنگ‌های صنعتی، با کارشناسان و مشاورین این فروشگاه تماس گرفته و راهنمایی کاملی درباره انتخاب قلم و غلطک مناسب دریافت کنید.

جمع‌بندی

انواع مختلف رنگ صنعتی در این روزها برای صنایع مختلفی به‌کار رفته و هرکدام مزیت‌های خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال، برخی از آن‌ها از ظرافت و زیبایی بیشتری برخوردار است.

برای اینکه از کیفیت رنگ‌هایی که می‌خرید اطمینان داشته باشید، می‌توانید از طریق یکی از راه‌های ارتباطی با فروشگاه مینیاتور ارتباط برقرار کرده و با ثبت سفارش، محصول خود را با هزینه ارسال بسیار ناچیز درب منزل دریافت نمایید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا