موتور tu5 ساخت کدام کشور است؟

موتور tu5 ساخت کدام کشور است و از کجا وارد ایران شده است؟ موتوری که این روزها روی بسیاری از خودروهای ایرانی استفاده شده و اتفاقا خوب هم نتیجه می‌دهد، طرفداران بسیار زیادی هم پیدا کرده است. موتوری که برای اولین بار توسط سیتروئن فرانسه تولید و عرضه شد. TU5 بعد از گذشت چند دهه و خارج شدن از رده تولیدات اروپایی‌ها، در ایران تبدیل به محبوب‌ترین موتور شده است. در این پست قرار است به صورت تخصصی به بررسی کیفیت این موتور و شرایط آن بپردازیم. عاشقان موتور tu5 را در این مقاله حتما در کنار ما باشند.

تولید موتور tu5

ایده طراحی و تولید موتور TU5 که از سری موتورهای TU محسوب می‌شود، برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ توسط سیتروئن فرانسه ارائه شد و بعدها که کمپانی سیتروئن با پژو ترکیب شد، این موتور نیز روی خودروهای پژو مورد استفاده قرار گرفت. البته از آن زمان سال‌های طولانی می‌گذرد و موتورهایی مانند TU2، TU3، TU5 و سایر مدل‌های TU دیگر از رده خارج شده و تولید نمی‌شوند، اما در ایران به دلیل نبود موتورهای باکیفیت و به‌‎روز، شرایط خوبی دارند. پس پاسخ سوال موتور tu5 ساخت کجاست کشور فرانسه و کمپانی سیتروئن است.

البته نه اینکه موتور TU5 موتور ضعیفی باشد. در همان زمان تولید این موتور توسط کمپانی سیتروئن، در خودروهای مختلفی شاهد استفاده از آن بودیم و تبدیل به یک موتور جذاب برای خودروهای آن زمان شد. استهلاک پایین و قدرت بالا را می‌توان از جمله ویژگی‌های اصلی موتورهای TU5 دانست. موتور TU5 برای اولین بار توسط کمپانی پژو و سیتروئن روی خودروهایی مانند سیتروئن C2، C3 و BX و همچنین پژو ۱۰۶، ۲۰۵، ۲۰۶، ۲۰۷، ۳۰۱ و ۳۰۶ استفاده شد. در واقع اولین خودرویی که با موتور TU5 ساخته شده و وارد بازار ایران شد، خودرو ۲۰۶ بود که البته مدل تیپ ۵ آن در ایران مجهز به این موتور است.

موتور TU5 در ایران

شاید جالب باشد اگر بدانید خودروهایی که موتور TU5 دارند، در ایران به محبوبیت بیشتری نسبت به سایر هم تیپ‌های خود رسیده‌اند. tu5 برای اولین بار با پژو ۲۰۶ وارد بازار ایران شد. خودرویی که در تیپ ۲ آن از موتور TU3 استفاده شده اما تیپ ۵ آن مجهز به موتور TU5 بود. همین موضوع باعث شد تا این مدل از ۲۰۶ جذابیت بیشتری برای کاربران ایرانی پیدا نماید. در ادامه ایران‌خودرو به عنوان متولی واردات موتور TU5 به بازار ایران، از tu5 بر روی خودروهای بیشتری هم استفاده کرد.

به نقل از مجله خودرو فروشگاه لوازم یدکی آریان یدک Arianyadak پژو ۴۰۵ مشتری بعدی استفاده از موتور TU5 در ایران بود که مدل TU5 دار آن با نام ۴۰۵ ELX روانه بازار شد. در قدم بعدی هم نوبت به پژو پارس، رانا، ۲۰۶ صندوق دار، پژو ۲۰۷ و ۲۰۷ صندوق دار رسید تا به موتور محبوب TU5 مجهز شوند. همچنین دانگ فنگ H30 کراس نیز یکی دیگر از خودروهای مونتاژ داخلی است که به موتور TU5 مجهز شده و جذابیت‌های بالایی برای کاربران دارد. شاید در نگاه اول هر موتوری برای یک خودرو متناسب باشد، اما TU5 ثابت کرد که می‌تواند روی خودروهای مختلف عملکرد خود را در بهترین حالت ممکن ارائه نماید. حتی احتمالا در آینده نیز شاهد استفاده از این موتور در خودروهای دیگری نیز باشیم.

مشخصات موتور TU5

حالا که متوجه شدید موتور TU5 ساخت کجاست و در چه شرایطی و با چه خودروهایی وارد ایران شده، بد نیست تا درباره مشخصات موتور TU5 هم نکاتی را با شما در میان بگذاریم. موتوری که هم در نوع ۸ سوپاپ و هم در نوع ۱۶ سوپاپ روانه بازار شده، اما امروز دیگر مدل ۸ سوپاپ آن چندان استفاده نمی‌شود و ایران‌خودرو در تولیدات جدید خود سراغ مدل‌های ۱۶ سوپاپ آن رفته است.

موتور TU5 می‌تواند قدرت ۱۰۹ اسب بخاری را ایجاد نماید. موتوری که البته میزان مصرف بنزین آن بسته به سایر مشخصات خودرو میزبان اعم از گیربکس و سیستم انژکتور و حتی نوع ECU متفاوت خواهد بود. هر چند قدرت این موتور برای آفرود سواری‌های خیلی طولانی ممکن است چالش‌برانگیز باشد، اما برای رانندگی در سطح شهر و فواصل کوتاه کیفیت بالایی داشته و می‌توان روی آن حساب کرد.

در حال حاضر ضعیف‌ترین موتورهای مورد استفاده درد خودروهای چینی نیز موفق به ثبت حداکثر توان ۱۰۹ اسب بخاری می‌شوند، اما موضوع اینجاست که این موتور فرانسوی بعد از گذشت بیش از ۲ دهه از تولید آن، هم رده با بسیاری از موتورهای چینی فعال است.

از دیگر مشخصات موتور TU5 می‌توانیم به میزان مصرف ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و البته شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه‌ای آن اشاره داشته باشیم. البته این دو مشخصه بسته به نوع خودرو و وزن آن ممکن است تفاوت‌هایی در مدل‌های مختلف داشته باشند.

حداکثر سرعت رقم خودرو توسط موتور TU5 190 کیلومتر بر ساعت است که سرعت خوبی محسوب می‌شود. البته برای رانندگی در جاده‌های ایران حتی نزدیک شدن به این سرعت را نیز توصیه نمی‌کنیم. سیستم احتراق آن از نوع جرقه داخلی است و از بنزین با اکتان ۹۵ به عنوان سوخت مناسب برای آن باید استفاده نمود.

کلام آخر

حالا که می‌دانید موتور TU5 ساخت کجاست احتمالا بیشتر عاشق این موتور فرانسوی خواهید شد. خودروهای ایرانی احتمالا تاکنون موتوری بهتر از tu5 به خود ندیده‌اند. هر چند در آینده باید شاهد موتورهای پیشرفته‌تری در خودروهای ایرانی باشیم، اما جامعه ایرانی برای یک مدت طولانی باید ممنون‌دار این طراحی فرانسوی‌ها باشد. شاید بدون TU5 در ایران حتی ماشین‌های معمولی را هم نمی‌توانستیم به راحتی استفاده کنیم.

دقت داشته باشید که حفظ کیفیت فنی موتورهای TU5 به شرایط نگهداری از آنها بستگی دارد. هر چقدر در این باره بهتر عمل کنید، می‌توانید در درازمدت با کمترین میزان استهلاک و بدون هیچ نقص فنی از این موتور استفاده نمایید. تعویض به موقع لوازم یدکی و استفاده از قطعات با کیفیت بالا را می‌توانیم از اصلی‌ترین نکات برای حفظ و نگهداری از موتور TU5 در نظر بگیریم. همچنین سرویس دوره‌ای خودرو و تعویض به موقع لوازم مصرفی مربوط به موتور مانند روغن و فیلترها نیز می‌تواند شرایط بهتری را در این باره برای شما ایجاد نماید.

خروج از نسخه موبایل