بانکبانک و بیمه

بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند

بانک شهر با مجوز بانک مرکزی به عنوان عضو متولی زیست بوم ریال دیجیتال مورد تائید قرار گرفته و به زودی نسبت به عملیاتی کردن ریال دیجیتال (رمز ریال) در اپلیکیشن همراه شهر پلاس واسمارتیز اقدام خواهد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی از روابط عمومی بانک شهر، الهام مقدم، معاون برنامه ریزی و توسعه کسب و کار هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر با تشریح جزئیات بیشتری از این موضوع و با اشاره به اینکه این شرکت به عنوان بازوی فناوری اطلاعات بانک شهر، مجری پروژه ریال دیجیتال (رمز ریال) در این بانک است، افزود: بانک شهر پس از انجام تست های لازم، موفق به کسب تائید و مجوز بانک مرکزی به عنوان عضو متولی زیست بوم ریال دیجیتال شده و با اخذ این مجوز به زودی نسبت به عملیاتی کردن ریال دیجیتال (رمز ریال) در اپلیکیشن همراه شهر پلاس و اسمارتیز اقدام خواهد شد.
مقدم با بیان اینکه ریال دیجیتال همان ریال رایج به شکل دیجیتالی و جایگزین پول ملی یا همان اسکناس ریال است که ضمن داشتن ثبات قیمتی بیشتر و تاثیرگذاری مثبت بر افزایش ارزش پول ملی، دارای مزایای فراوانی از جمله کاهش تقاضا برای پول نقدی و چاپ اسکناس، تسهیل جابه جایی پول و انجام معاملات مالی، توسعه بانکداری دیجیتال و نیز سرعت و دقت بیشتر در مبارزه با پولشویی نسبت به سایر پول های رایج و رمز ارزها است، اافزود: به زودی و پس از عملیاتی شدن ریال دیجیتال در اپلیکیشن اسمارتیز و همراه شهر پلاس، متقاضیان می توانند با ثبت نام در این اپلیکیشن و شارژ کیف پول، ریال دیجیتال تهیه‌ کنند.
به گفته معاون برنامه ریزی و توسعه کسب و کار هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر انجام خریدهای روزانه از طریق پذیرندگان پشتیبانی کننده ریال دیجیتال، خرید شارژ، پرداخت قبوض، خرید بسته اینترنتی، انتقال اعتبار به دیگران و انجام سایر خدمات مالی و بانکی از کاربردهای ریال دیجیتال است که این دسته از سرویس ها با تاکید بر سرویس های مبتنی بر پرداخت خرد شهری به زودی در بستر همراه شهر پلاس و اسمارتیز در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
مقدم با اشاره به تعامل با شبکه برنا در بحث ریال دیجیتال گفت: بانک های متولی و بانک مرکزی به عنوان بانک هسته ای از طریق کانال ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و پلتفرم برنا را به وجود می آورند. درواقع ریال دیجیتال نقل و انتقالات را روی یک شبکه نامتمرکز انجام می دهد که نام این شبکه غیر متمرکز بانک مرکزی، “برنا”ست. این شبکه غیر متمرکز در حال حاضر ۹ نوداصلی (که سرورهای تایید کننده تراکنش ها از طریق ریال دیجیتال هستند ) دارد که بانک شهر نیز یکی از این نودهای اصلی یا متولی مورد تایید بانک مرکزی قرارگرفت. این نودهای اصلی تایید کننده تراکنش هایی هستند که بابت ریال دیجیتال در شبکه اتفاق می افتد. وقتی ریال دیجیتال از طریق کیف پول الکترونیکی یک اپلیکیشن که این قابلیت را دارد انتقال داده می شود تراکنش ها از طریق این بانک ها تایید می شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه کسب و کار هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر افزود: مهم‌ترین ویژگی ریال دیجیتال به قرارداد هوشمند بازمی‌گردد که با آن می‌توان به‌صورت خودکار برخی از پرداخت‌ها را انجام داد. با مجوزی که ما از طرف بانک مرکزی و نهاد ناظر دریافت کردیم برنامه توسعه قرارداد هوشمند را نیز در دستور کار خود داریم و در این مسیر یکی از برنامه های ما توسعه باشگاه مشتریان بانکی روی شبکه برنا به صورت دیسنترال شده خواهد بود.
مقدم در پایان گفت: همچنین خرید شارژ موبایل، بسته اینترنت و پرداخت قبض موبایل از طریق ریال دیجیتال و همین طور انتقال ریال دیجیتال با استفاده از بار کد QR از جمله سایر مواردی است که در اپلیکیشن اسماتریز و همراه شهر پلاس پیش بینی شده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا