بانکبانک و بیمه

واکنش انبوه‌سازان به مشارکت چینی‌ها در ساخت مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که اطلاعی از جرئیات مذاکره شهرداری تهران با چینی‌ها نداریم، گفت: حاضر نیستیم تحت هر شرایطی کار کنیم.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا به نقل از فرشید پورحاجت در واکنش به اظهارات مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت مذاکره با چینی‌ها برای ساخت و ساز مسکن با بیان این‌که به‌عنوان بخش خصوصی ساخت و ساز مسکن و ساختمان هیچ اطلاعی از مذاکرات و توافقات احتمالی آن نداریم، افزود: ای کاش قبل از وارد شدن به فرآیند مذاکرات با چینی‌ها و امضای قرارداد، بخش خصوصی را دعوت کرده و جلساتی برگزار می‌کردند.

وی توضیح داد: توافق با چینی‌ها باید متناسب با ظرفیت‌های بخش خصوصی ایرانی انجام شود و می‌توانستیم برای ورود و انتقال فناوری برنامه‌ریزی کنیم.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان یادآور شد:گفته می‌شود از پیمانکاران و نیروی کار ایرانی برای ساخت و سازها استفاده می‌کنیم، باید ببینیم اساسا با این وضعیت محرمانه و عدم اطلاع از جزئیات توافق با چینی‌ها، آیا بخش خصوصی رغبت دارد در پروژه‌ مذکور حضور داشته باشد یا خیر.

پورحاجت با تاکید بر این‌‌که حاضر نیستیم تحت هر شرایطی کار کنیم، گفت‌: نکته دیگری که باید به آن توجه شود فناوری چینی است. تکنولوژی چینی چیزی نیست که بخشی از آنرا مردم در فضای مجازی دیده‌اند. در واقع به این صورت نیست که با همین سرعت و قدرت می‌آیند و مسکن را در کشور تولید می‌کنند.

وی با بیان این‌که فناوری‌هایی که قرار است وارد کشور شود باید کاملاً مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: در حوزه مسکن و ساختمان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان نهاد بالادستی فرآیندها، مصالح و فناوری‌ها را کنترل می‌کند. باید مشخص شود فناوری‌های چینی با ساختار ایران هم‌خوانی دارد.

وی در عین حال بیان کرد: معتقدم اگر امروز برای بخش خصوصی کشور شرایط سخت را راحت کرده و تسهیل گری را آسان کنیم، نیازی به فناوری‌های وارداتی نداریم. حتی به سرمایه خارجی هم نیاز نداریم، چراکه ظرفیت و پتانسیل در کشور وجود دارد اما امروز شرایط مناسبی برای فعالیت بخش خصوصی در بخش مسکن و ساختمان وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران امروز درباره آخرین اقدامات صورت گرفته درباره ساخت مسکن با مشارکت چینی‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر در مرحله انتخاب تکنولوژی و توافق بر سر قیمت هستیم و به محض نهایی شدن توافقات، هر پروژه منجر به قرارداد خواهد شد.

وی ادامه داد: در تفاهم‌نامه‌ امضا شده تأکید ما بر این است که شرکت چینی باید تجهیزات و تکنولوژی جدیدی وارد کند که در ایران نیست و منجر به کاهش زمان ساخت در کشور می‌شود، علاوه بر این تأمین مالی پروژه نیز باید از طریق یوزانس باشد اما اگر شروط مذکور وجود نداشته باشد عملاً با شرکت چینی وارد قرارداد نخواهیم شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: این نکته را تأکید می‌کنم که تمام کارگران، مهندسان، پیمانکاران و مصالح مورد استفاده در پروژه‌هایی که برای ساخت آنها با چین به توافق برسیم، از شرکت‌های ایرانی است و صفر تا صد کار را شرکت‌های ایرانی اجرا خواهند کرد. تفاهم با چینی‌هاا ساخت و اجرای پروژه‌ها طی بازه زمانی یکساله است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا