امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

قیمت مرغ و تخم‌مرغ داخلی کمتر از نرخ جهانی است

وزیر جهاد کشاورزی قیمت تولیدات بیشتر محصولات پروتئینی را کمتر از مقدار جهانی دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه سی‌ودومین مراسم تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: امروز تولید محصولات طیور در داخل کشور از قیمت جهانی پایین‌تر است، زیرا طبق برآوردهای صورت‌گرفته، هر کیلوگرم مرغ در کشورهای دیگر به‌طور متوسط دو تا ۲.۲ دلار در هر کیلوگرم قیمت دارد.

محمود حجتی با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزا در سال گذشته افزود: متأسفانه به‌دلیل گسترش این بیماری در کشور، بخش عمده‌ای از مزارع تولیدی از بین رفت، اما توانستیم با راه‌های جایگزین مانند افزایش ظرفیت، عرضه و تقاضا را متناسب کنیم.

وی بیان کرد: اما بیماری آنفلوآنزای پرندگان در سال جاری نیز در بین مزارع شیوع پیدا کرد و بخش دیگری از سرمایه‌ها را به نابودی کشاند؛ بنابراین در سال جاری با کسری عرصه روبه‌رو شدیم، اما قرار است بخشی از آن با واردات و بخشی نیز با کنترل توزیع در بازار مصرف تأمین شود، این در حالی است که تخم‌مرغ تولیدشده در داخل ارزان‌تر از تخم‌مرغ وارداتی است؛ بنابراین نیاز به یارانه صادراتی ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم نهاده‌های مورد نیاز این صنعت و صنعت مرغداری با ارزان‌ترین قیمت و بدون وقفه به تولیدکنندگان برسد، ادامه داد: متأسفانه ویروس آنفلوآنزا بسیار خطرناک بوده و در صورت شیوع، می‌تواند مانند برگ خزان یک‌شبه سرمایه مرغدار را بر باد دهد. حتی با وجود تمهیداتی که برای جلوگیری از انتشار بیماری اندیشیده می‌شود، باز هم راه برای نفوذ این بیماری به‌طور کامل بسته نخواهد شد.

حجتی تأکید کرد: امروز حتی قیمت شیر خریداری‌شده از دامدار از قیمت تعیین‌شده و مصوب پایین‌تر است؛ بنابراین تلاش می‌شود در صورت تأمین منابع از طرف دولت به این بخش یارانه تعلق گیرد. با این وجود دامدار با تمام همت و تلاش، توانسته خودش را سر پا نگه دارد؛ بنابراین بنده شرمنده دامداران و تولیدکنندگان طیور هستم.

وی یادآور شد: امید می‌رود با روش‌هایی مانند تشویق برای افزایش مصرف و تولید پایدار در دامداری‌ها و مرغداری‌ها بخشی از زیان این عرصه را تأمین کند.

حجتی با بیان اینکه بیشترین یارانه در بخش آب و خاک داده می‌شود، عنوان کرد: حدود هفت‌هزار میلیارد تومان در شاخه‌ها و مناطق مختلف برای بخش آب و خاک هزینه شده است و در این راه تا ۸۵ درصد هزینه‌ها از طرف دولت تقبل می‌شود، زیرا معتقدیم که بخش آب و خاک برای تقویت بنیان تولید بسیار مؤثر است./

 

منبع

ایانا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا