اقتصاد کلان

قانون مالیات ارزش افزوده در مسیر اصلاح

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن اصلاحات قانون مالیات بر ارزش افزوده در این کمیسیون خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدرضا پور ابراهیمی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این مصوبه با هماهنگی رئیس مجلس شورای اسلامی با اولویت در دستور کار صحن علنی قرار می‌گیرد.

 

 

همچنین بخوانید

وی همچنین با بیان اینکه قانون مزبور در بسیاری از کشورها در حال اجراست، اظهارداشت: هدف از اجرای این قانون اینکه هر کس مصرف بیشتری دارد باید مالیات بیشتری پرداخت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۹ سال از اجرای قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده در کشور می‌گذرد، گفت: قرار بود پس از اجرای آزمایشی پنج ساله اصلاحاتی روی این قانون انجام و نواقص برطرف شودکه متاسفانه چنین نشد.

وی در ادامه افزود: بدبختانه به دلیل نقص در اجرای این قانون و نبود زیر ساخت‌های لازم به جای اینکه مصرف کننده نهایی مالیات را پرداخت کند در سال‌های اخیر این مالیات به تولید اصابت کرده است.

پور ابراهیمی تصریح کرد: مجموعه ای از اشکالات این قانون با مشورت نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی اعم از اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون کشور بررسی و در ۳۰ محور خلاصه و جمع بندی شد.

وی همچنین گفت: ایجاد سامانه اطلاعاتی یکی از مهمترین تغییرات اساسی در قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان امور مالیاتی پس از تصویب و ابلاغ قانون مکلف به ثبت اطلاعات تمامی فعالیت‌های خرید و فروش در این سامانه است.

وی قانون مالیات بر ارزش افزوده را مهمترین قانون تاثیرگذار بر تولید دانست و اظهارداشت: این قانون امروز به جای کمک به فضای اقتصادی کلان کشور فعالان اقتصادی را با مشکلات متعددی درگیر کرده است.

پورابراهیمی اظهار داشت: خوشبختانه اصلاحات قانون مالیات بر ارزش افزوده با نظر دولت، اتاق ها و دستگاه های اجرایی در کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جمع بندی شده که پس از تصویب در صحن علنی، اوائل تابستان سال جاری در مسیر اجرا قرار می گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: بدون شک با اصلاح اشکالات قانون فعلی چرخ تولید ملی در آینده روان تر خواهد چرخید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا