بانکبانک و بیمه

شبکه اطلاع رسانی بین المللی پولشویی(IMOLIN)


شبکه اطلاع رسانی بین المللی پولشویی (IMOLIN) یک منبع و مرجع جامع تحقیقاتی در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریزم (AML/CFT) است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، شبکه اطلاع رسانی بین المللی پولشویی (IMOLIN) یک منبع و مرجع جامع تحقیقاتی در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریزم (AML/CFT) است که تقریبا همزمان با پیشنهاد ایجاد کارگروه اقدام مالی (FATF) در سال ۱۹۸۸ میلادی، توسط سازمان ملل متحد و با مشارکت سازمان های بین المللی فعال در حوزه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریزم در ایالات متحده تأسیس گردیده و در حال حاضر، برنامه جهانی علیه پولشویی، عواید ناشی از جرم و تأمین مالی تروریزم (GPML) زیر نظر دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC)، مسئولیت نگهداری و مدیریت این شبکه را از طرف ۱۱ سازمان به عهده دارد. این یازده سازمان عبارتند از:

۱- گروه مبارزه با پولشویی آسیا اقیانوسیه (APG)
۲- کارگروه اقدام مالی کارائیب (CFAIF)
۳- دبیرخانه سازمان کشورهای مشترک المنافع   (Commonwealth Secretariat) 
۴- کمیته کارشناسی شورای اروپا برای ارزیابی اقدامات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریزم (MONEYVAL)
۵- گروه مبارزه با پولشویی شرق و جنوب آفریقا (ESAAMLG)
۶- گروه اورآسیا (EAG)
۷- کارگروه اقدام مالی (FATF)
۸- کارگروه اقدام مالی آمریکای لاتین (GAFILAT)
۹- گروه بین دولتی اقدام علیه پولشویی و تأمین مالی تروریزم در آفریقای مرکزی (GIABA)
۱۰- پلیس بین الملل (INTERPOL)
۱۱- سازمان کشورهای آمریکایی/کمیسیون کنترل سوء استعمال مواد مخدر درون قاره آمریکا (OAS/CICAD)
نظر به اهمیت جهانی موضوع، برنامه جهانی علیه پولشویی، عواید ناشی از جرم و تأمین مالی تروریزم (GPML) با همکاری واحد فناوری اطلاعات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)، سایت شبکه IMOLIN را پس از بازسازی کامل از نظر ظاهر و محتوا در نیمه اول سال ۲۰۰۴ مجددا راه اندازی نمود.
شایان ذکر است که این وبسایت چندبعدی از طریق ارایه اطلاعات درباره قوانین و مقررات داخلی کشورها در زمینه پولشویی و تأمین مالی تروریزم و فراهم آوردن اطلاعات مربوط به فهرست شماره های تماس مقامات مسئول برای کمک های متقابل میان کشورها، در زمینه AML/CFT به جامعه جهانی کمک می کند. این وبسایت همچنین قسمت هایی از قوانین داخلی، اقدامات متقابل و همکاری های بین المللی را که نیاز به اصلاح دارند، شناسایی و به نهادهای مربوطه اعلام می کند. فعالان عرصه سیاست گذاری، وکلا و مأمورین اجرای قوانین عموما در انجام کارهای روزانه خود بطور مرتب از این شبکه به عنوان مرجع کلیدی استفاده می کنند. کلیه اطلاعات موجود در این شبکه، باستثنای اطلاعات مندرج در پایگاه داده بین المللی مبارزه با پولشویی (AMLID) که یک پایگاه داده امن و محفوظ است، بطور رایگان برای تمامی کاربران اینترنت قابل دسترس می باشد.
امید است سازمان ها، دستگاه ها و نهادهای ذیربط بتوانند با بهره برداری بهینه از اطلاعات و منابع موجود در این شبکه و ضمن اصلاح و تقویت زیرساخت های قانونی کشور در زمینه AML/CFT البته با رعایت مصالح و منافع ملی، زمینه را برای تطبیق هدفمند قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریزم به منظور تسهیل تعاملات بین المللی فراهم آورند.
*داود مهدیان/عضو هیئت مدیره آرین بانک افغانستان، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بانکی
 
منبع:
https://www.imolin.org/imolin/en/about_us.html

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا