بورسبورس اوراق

تمرکز سرمایه گذاران بر بازگشایی های مهم بورس

در اولین روز مرداد ماه سرمایه گذاران بورسی بیش از ۶۹۷ میلیون برگه دارایی مالی را دست به دست کردند که بیشترین حجم معاملات متعلق به معامله بلوکی نماد ملی مس بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در معاملات روز دوشنبه بیش از ۶۹۷ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی در بازار دست به دست شدند که ارزش این مبادلات بالغ بر دو هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال بود که در ۵۷ هزار نوبت معاملاتی انجام شد.

پتروشیمی پارس امروز پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود نقدی به تالار بازگشت. این نماد امروز با رشد قیمت ۱.۳ درصدی پربیننده ترین نماد بورسی بود. بیش از ۲۴ میلیون سهم پارس به ارزش بالغ بر ۶۲۴ میلیارد ریال پس از بازگشایی مورد معامله قرار گرفت. قیمت پایانی نماد برای معاملات فردا دو هزار و ۵۶۰ تومان است.

این گزارش حاکی است امروز معاملات منفی در نماد شرکت های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، تاپیکو و چادرملو باعث شد با تاثیر منفی بیش از ۲۸۰ واحدی ، شاخص کل منفی شود. این متغیر بورسی امروز با ۱۷۱ واحد کاهش به رقم ۱۰۸ هزار و ۶۵۸ رسید.

شاخص کل هم وزن نیز امروز ۱۵۵ واحد افت کرد. اما شاخص بازار اول ۱۳۱ واحد بالا رفت. در مقابل شاخص بازار دوم یک هزار و ۵۷۲ واحد افت را به ثبت رساند.

در جریان داد و ستدهای امروز ، رشد قیمت سهام شرکت های فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز و پتروشیمی پارس باعث شد این نمادها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته باشند و مانع افت بیشتر آن شوند.

بررسی عملکرد صنایع بورسی در اول مرداد ماه نیز خبر از صدرنشینی گروه شیمیایی ، فلزات اساسی و خودرو با بیشترین ارزش معاملات می دهد.

همچنین دو صنعت غذایی بجز قند و فرآورده های نفتی نیز با رشد بیش از دو درصدی در شاخص هایشان مواجه شدند که حاکی از افزایش قیمت و معاملات مثبت سهام شرکت های این گروه است.

امروز نماد شرکت های پالایش نفت تبریز، توسعه صنایع بهشهر، بیمه آسیا، صنایع شیمیایی سینا، داروسازی فارابی، گروه صنعتی سپاهان و سیمان غرب با بیشترین رشد قیمت به کار خود پایان دادند.

اما نماد شرکت های کاشی الوند، داروسازی زهراوی، کمک فنر ایندامین، سایپا آذین، نیرو کلر، فنرسازی زر و سرمایه گذاری ساختمان ایران امروز با بیشترین کاهش قیمتی مواجه شدند.

در جریان داد و ستدهای اول مرداد ماه سرمایه گذاران برای خرید سهام گروه های فرآورده های نفتی، برق، گاز و بیمه و صندوق بازنشستگی بیشترین توجه را داشتند و در سهام شرکت های این صنایع جو خرید حاکم بود.

این در حالی بود که جو فروش بازار در سهام شرکت های صنایع خودرو و ساخت قطعات، انبوه سازی، املاک و مستغلات و لاستیک و پلاستیک وجود داشت.

بر همین اساس سهامداران امروز برای خرید سهام صنایع شیمیایی سینا، اوراق صکوک مخابرات، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، سهام گروه صنعتی سپاهان ، سهام سیمان غرب، واحدهای صندوف کیان و حق تقدم کشاورزی و دامپروری مگسال تقاضایی بیش از ۲۳ میلیون حجمی را ثبت کردند. به این ترتیب بیشترین صف های خرید در این نمادها ثبت شد.

گروهی از سرمایه گذاران نیز تلاش کردند با عرضه های سنگین در اوراق صکوک سایپا، سهام سایپا آذین، اوراق صکوک گل گهر، سهام سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران و سهام بورس اوراق بهادار تهران از این نمادها خارج شوند.

امروز ملی مس با معامله بلوکی ۷۷میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات و پتروشیمی پارس با داد و ستد ۶۲۴ میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات را داشتند. همچنین ۷۸ نماد با رشد قیمت سهم و ۲۳۹ نماد با افت قیمت سهم مواجه شدند.

بازگشایی های مهم

در پایان این گزارش حاکی است امروز نمادهای فولاژ و فولاد پس از برگزاری مجامع سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی ۱۳۶ و ۲۵۰ ریالی با رشد فیمت و نماد فمراد پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه بدون تقسیم سود نقدی با افت قیمت به تابلوی معاملات بازگشتند. همچنین نمادهای فملی، شپنا، شبریز وپارس نیز با بازگشایی و اقبال بازار مواجه شدند.

نماد تازه وارد پارس پس از برگزاری مجمع سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی ۴۷۵۰ ریالی، متعادل معامله شد. نمادهای شبریز و شپنا پس از برگزاری مجامع سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سودهای نقدی ۳۰۰ ریالی با رشد قیمت و نماد شفن پس از برگزاری مجمع سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی ۵۰۰۰ ریالی با افت همراه شدند.

در گروه خودرو نیز نمادهای خودرو و خپارس پس از برگزاری مجمع سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی ۶ ریالی برای خودرو و بدون تقسیم سود برای خپارس با رشد قیمت سهم مورد بازگشایی قرار گرفتند.

نماد وصندوق پس از برگزاری مجمع سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی ۲۴۰ ریالی با رشد به بازار بازگشت.

نماد ستران نیز پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه بدون تقسیم سود نقدی با افت مورد بازگشایی قرار گرفت.

همچنین نماد همکاران سیستم(سیستم) جهت برگزاری جلسه هیئت مدیره و تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شد.

منبع

SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا