بورسبورس اوراق

تلاش ۱۹۷۴ واحدی شاخص کل برای رسیدن بورس به ارز و طلا/ هیجان بازارهای موازی به بورس هم سرایت کرد

در ادامه روند جهش‌های بزرگ شاخص بازار سهام، امروز نیز شاهد صعود پُرقدرت نماگر اصلی بازار با حمایت گروه فلز-معدنی و شیمیایی بودیم. همچنین روز جاری حجم و ارزش معاملات خرد سهام نسبت به میانگین هفته گذشته رشد ۱۰۰ درصدی داشته است. این در حالی است که در بازارهای موازی سکه و ارز نیز شاهد اوج گیری مجدد قیمت‌ها هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با شروع موج جدیدی از افزایش قیمت ها در بازار سکه و ارز، بورس نیز درتلاش است تا از این رالی صعودی جا نماند. اما التهاب بازارها هر لحظه شدیدتر می‌شود و درحالی که معامله‌گران سکه و دلار هم دست از معامله برداشته‌اند و هیچ مرجعی برای یافتن قیمت فعلی ارز و سکه پیدا نمی‌شود، قیمتهای عجیبی از دلار و سکه به گوش می‌رسد. گفته می‌شود نرخ سکه نقدی به چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. از طرف دیگر صحبت از دلار ۱۱هزار تومانی است.

بازخوانی قصه پرش روز گذشته شاخص

اما جهش بورس روز گذشته با سیگنال‌دهی نادرست یک روزنامه اقتصادی به بازار سهام آغاز شد و امروز با سرایت هیجان در بازارهای موازی به بورس ادامه یافت. صبح دیروز بازار سهام در واکنش به تیتر گمراه‌کننده گزارشی از یک روزنامه اقتصادی، با جهش خیره‌کننده‌ای مواجه شد. این روزنامه با تیتری فریبنده خبر از تصمیم شورای پول و اعتبار درباره تخصیص ارز دولتی، فقط به کالاهای ضروری داد.اگرچه در متن گزارش اشاره شده که تصمیم شورای پول و اعتبار لزوما قابل اجرا نیست، اما تیتر انتخاب شده برای گزارش (پمپاژ ارز به بازار دوم) و نیز لید آن صراحتا برچیده شدن نظام فعلی ارزی را، قطعی عنوان می‌کند و می نویسد: ” شورای پول و اعتبار در یک مصوبه مهم مقرر کرده که قیمت رسمی ارز تنها برای کالاهای اساسی و دارو تخصیص پیدا کند .. و ارز حاصل از صادرات غیرنفتی اعم از پتروشیمی، مواد معدنی، صنایع دستی و .. تابع مکانیزم عرضه و تقاضا خواهد بود”.

 بر اساس اخبار موثق واصله ، هنوز تصمیمی برای رفع معضل فعلی توسط هیأت دولت اتخاذ نشده است و آزادسازی نرخ ارز تنها در حد یک ایده در حال شکل‌گیری است که در شورای پول و اعتبار هم به بحث گذاشته شده و موافقان و مخالفانی دارد.نظام فعلی ارزی احتمالا چندان دوام نخواهد داشت، اما این موضوع، خبرسازی‌های نادرست و ایجاد التهاب در بازارها را توجیه نمی کند.

وضعیت کلی گروه ها در معاملات روزهای اخیر

در مجموع صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و فرآوردهای نفتی به مدد افزایش نرخ ارز و قیمت های بالای مواد خام در بازار جهانی توانسته‌اند به عنوان گروه پیشرو در بازار باشند و این پیشتازی در حال سرایت به سایر گروه های کم اهمیت تر بازار است. در سایر گروه‌های کم اهمیت تر بازار از قبیل سیمانی، دارویی وغذایی بواسطه کم توجهی فعالان بورسی، شاهد افت قیمتی در اغلب نمادها بودیم.

به نظر کارشناسان،  فعالان بازار سهام تقریباً مطمئن هستند نرخ ارز و به تبع آن قیمت فروش محصولات شرکت های پیشرو در بازار سهام آزاد خواهد شد. با توجه به گزارش عملکرد ماهانه و فصل اول سال جاری شرکت ها ، بازارسهام تنها بازاری بوده که قیمت ها با دلار ۴۲۰۰ تومانی درحال معامله است که این موضوع ناشی از مقاومت در برابر قیمت های بازاری ارز است.

البته رشد انتظاری بازار سهام به واسطه تغییر محرک‌های بنیادی بازار سهام مثل افزایش قدرت سودآوری شرکت‌ها (در نتیجه افزایش بهره وری یا گسترش بازار فروش محصولات) یا کاهش ریسک‌های سرمایه گذاری نیست بلکه صرفاً به جهت بزرگ نمایی مقیاس‌ها یا همان جبران کاهش ارزش پول ملی است.

خودوریی‌های درگیر حاشیه

از سوی دیگر اما گروه پُرحاشیه خودرویی امروز نیز درگیر فضای سنگین سیاسی ناشی از برجام و تحریم های احتمالی در تاریخ ۱۵ مرداد بود. در ابتدای صبح این گروه با اقبال چندانی مواجه نشدند. اما با گذشت زمان شاهد تشکیل تقاضای نسبتا مطلوب در ین گروه بودیم و سرانجام شاخص گروه خودرو در معاملات امروز با رشد ۲.۸ درصدی مواجه شد.

در این گروه جهرودی مدیرعامل سایپا در گزارشی گفت: مسولان رنو اعلام کرده‌اند که بازار ایران را ترک نخواهند کرد و ما نیز مذاکرات فشرده ای با آنها داشته و داریم. وزارت صنعت نیز با رنو مذاکراتی انجام داده و امیدواریم با همان پختگی که مدیران رنو در مصاحبه‌ها نشان داده اند، کار پیش برود و نگرانی‌ها به حداقل رسیده و در تولید هیچ خودرویی که مورد نظر مردم است با مشکل مواجه نشویم.

از گروه کم فروغ بانکی چه خبر

در این گروه که با زمزمه بازگشت تحریم‌ها شاهد ایجاد روند فرسایشی منفی هستیم بانک ملت از کاهش سود ۳۹ درصدی سود خالص و تغییر سود انباشته به زیان انباشته خبر داد و برای فردا آماده بازگشت به بورس شد. گفتنی است؛ مجمع روز ۳۱ ام تیرماه این بانک نیز مانند سایر نمادهای بانکی لغو شد. «وبملت» درحالی فردا بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت به تابلو بورس باز خواهد گشت که سود ۹۶۷ میلیارد تومانی را به ۵۹۰ میلیارد تومان کاهش و سود انباشته بیش از ۳۵۸ میلیارد تومانی را به زیان ۱۳۲ میلیارد تومان تغییر داده است.

عمده دلایل این کاهش سود، انجام اصلاحات مد نظر بانک مرکزی و سازمان حسابرسی در خصوص عدم اعمال نرخ تسعیر ۱۰ اردیبهشت ۹۷ کمیته فنی سازمان حسابرسی، برگشت درآمدهای سنوات قبل ، احتساب هزینه مطالبات مشکوک الوصول ارزی و درآمدهای مرتبط با سال مالی ۹۶ اعلام شده است. در این گروه همچنین از بانک پارسیان نیز خبر می رسد که  این بانک دو هزار میلیارد تومانی برای افزایش سرمایه قریب الوقوع برنامه جدیدی دارد.

بازار به زبان آمار و ارقام

در مجموع امروز شاخص پس از یک رفت و برگشت نهایتا با رشد ۱۹۷۴ واحدی (معادل ۱.۷۶ درصدی) در محدوده ۱۱۳ هزار و ۸۵۲ واحد ایستاد. شاخص هم وزن اما با وجود رشد ۸۴ واحدی در ابتدای بازار، در پایان با افت ۴.۱  واحدی به رقم ۱۸ هزار و ۳۵۴ واحد بازگشت.

 در این بین روز جاری یک میلیارد و ۷۱۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۹۴ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان بالغ بر ۵۴۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق قدم در بورس اختصاص داشت. حقیقی‌ها نیز امروز بیشتر در نقش خریدار ظاهر شدند و خالص خرید این گروه بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان بود. گفتنی است؛ عمده خرید این گروه در نمادها فلزی-معدنی انجام شد.

ترین‌های بورسی

در بین گروه‌های بورسی نیز گروه شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده های نفتی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در این میان «شبندر»، «فولاد»، «فملی» بیشترین نقش را در تقویت شاخص کل داشتند.

گفتنی است؛ نکته جالب توجه بازار امروز، بازگشایی جذاب نماد پالایشگاه بندرعباس با رشد ۱۵ درصدی قیمت پس از برگزاری مجمع سالانه این شرکت بود. در این گروه «شبریز» امروز را نیز به تاخت و تاز گذراند و در تمام طول بازار صف خرید را به خود دید. از «شپنا» هم خبر می رسد که با توجه به تدابیر از پیش اندیشیده شده و عمیلیاتی شدن پروژه تامین آب از پساب شهر اصفهان، مشکل کم آبی و به تبع آن کاهش میزان تولید در این پالایشگاه برطرف شد. گفتنی است میزان تولید بنزین در این پالایشگاه به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر در روز رسید. رئیس روابط عمومی «شپنا» در این خصوص افزود: با بهره‌برداری کامل از پروژه تامین آب از پساب تا دو ماه آینده، پالایشگاه با مشکل جدی برای کاهش روند تولید بنزین رورو نباشد. البته حاجیان این را نیز افزود که با توجه به شرایط دشوار کم آبی در استان اصفهان نمی توان به صورت ۱۰۰ درصدی که کم آبی در «شپنا» بطور کامل برطرف شده است. گفتنی است؛ دو هفته گذشته خبری مبنی بر توقف تولید بنزین در پالایشگاه اصفهان، نماد این شرکت را در تابلوی معاملات به چالش کشاند اما با پیگیری‌های خبرنگار اقتصادآنلاین مشخص شد که این خبر تنها در حد شایعه است و تنها کمی از میزان تولید پالایشگاه کاسته شده است.

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز از رشد جا نماند و با افزایش ۱۹ واحدی خود را به آستانه ۱۳۰۰ واحد رساند. در این بازار نیز ۵۵۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۳۸ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۱۳۱ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت. گفتنی است همچون بورس، ارزش معاملات خرد در فرابورس نیز نسبت به میانگین هفته گذشته رشد ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد.

در بین نمادهای مهم فرابورسی، «زاگرس»، «ذوب» و «مارون» مجموعا ۱۵ واحد آیفکس را تقویت کردند. از سوی دیگر اما «شاوان» و «میدکو» تا حدی از رشد بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا