امور زیربناییراه و ساختمان

آمریکا امنیت تجاری دریایی را برهم می‌زند / ۴۵ درصد هزینه‌های خطوط کشتیرانی مربوط به سوخت است

مدیر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ۹۰ درصد تجارت بین الملل از طریق دریا انجام می‌شود و برقراری امنیت در این حوزه بسیار اهمیت دارد، گفت: آمریکا در حال ایجاد اختلال در امنیت تجاری دریایی است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، محمد سعیدی درمراسم گرامیداشت روز دریانوردی که صبح امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و کی‌تاک‌لیم دبیر کل IMO در تهران برگزار شد، اظهار داشت: امروز با چند چالش جدی در امور بین المللی دریانوردی مواجه هستیم که برای شرکت‌های کشتیرانی وجود این چالش‌ها می‌تواند بسیار پرریسک باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه ۹۰ درصد تجارت بین الملل در دنیا از مسیر دریا انجام می‌شود این حوزه اهمیت بسیار زیادی دارد و قطعا سازمان بین‌المللی دریانوردی راهکارهای مناسبی برای ایجاد امنیت و ایمنی در این حوزه خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که امنیت تجارت بین الملل را به خطر انداخته است ایجاد محدودیت در برقراری تجارت بین الملل است که می‌تواند امنیت در عرصه بین المللی را خدشه‌دار کند ادامه داد: اقدامات آمریکا در شش ماه گذشته امنیت بین المللی در حوزه دریانوردی را خدشه‌دار کرده و این آسیب در روزهای آینده بیشتر خواهد شد.

سعیدی ادامه داد: درخواست ما این است که سازمان بین المللی دریانوردی به صورت ویژه به این موضوع بپردازد و اجازه ندهد که یک کشور سیاست‌های خلاف تجارت بین الملل را به وجود بیاورد.

وی با بیان اینکه موضوع بعدی بحث تعهدات مربوط به ۲۰۲۰ است گفت: یکی از تعهدات ۲۰۲۰ ایجاد سیاست‌ها و برنامه‌ها برای تامین سوخت سولفور است که امروز با کمبود تولید این سوخت در پالایشگاه‌ها مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اجرا شدن این تعهدات با شرایط امروز بسیار سخت‌ شده و پالایشگاه‌ها سوخت زیروپوینت ۵ را بسیار کم تولید می‌کند حال اینکه این سوخت بسیار گرانقیمت در بازار کم رونق و در حال رکود بسیار کم است این در حالی است که ۴۵ درصد هزینه‌های تجاری شرکت‌های کشتیرانی مربوط به تامین سوخت است.

سعیدی ادامه داد: از سوی دیگر در حالی که در آستانه پایان سال ۲۰۱۸ قرار داریم کمتر از اسکراپر تولید شده است که با این شرایط نمی‌توان تعهدات ۲۰۲۰ را برآورده ساخت.

سعیدی تاکید کرد: تقاضای ما به عنوان دارنده یک ناوگان ملی در حوزه دریانوردی این است که بتوانیم از امکانات بیشتری برخوردار شویم و بتوانیم استانداردهای فنی را بروز کنیم شرط تحقق این شرایط رفع محدودیت‌ها است.

سعیدی ادامه اداد: حال اینکه امروز با محدودیت‌هایی مواجه هستیم که مسائل ایمنی در صنعت دریانوردی را دچار اختلال کرده است و این جزو اهداف سازمان بین المللی دریانوردی است که این مشکلات را حل و امکانات مورد نیاز در اختیار خطوط کشتیرانی قرار دهد.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا