آموزشآموزش کسب و کارصنعت، معدن، تجارت

انجیل برند

یکی از شایع ترین شکایاتی که مدیران و صاحبان کسب و کارها ار دپارتمانهای برندینگ و بازاریابی در شرکت‌ها و سازمان‌های خود دارند، اثربخش نبودن تبلیغات و عدم تاثیر متقابل آن بر افزایش فروش و سود آنها است. اجازه بدهید یکی از راه حل های کلیدی برای رفع معضل فوق را با یک مثال خدمتتان معرفی کنیم.

مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)
مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)

فرض کنید با دو نفر قرار ملاقات دارید. یکی از این افراد در مورد موضوعی با شما شروع به صحبت می کند، ابتدا و انتهای کلام او مشخص است و شما هدف از گفت و گو را کاملا متوجه می شوید و در پایان از مصاحبت با آن شخص احساس لذت می کنید. سپس با نفر بعدی وارد گفت و گو می شوید. اما این بار او هر بار از یک موضوع به موضوع دیگری بحث را عوض می کند و به قول معروف از این شاخه به آن شاخه می پرد. تمام موضوعات نا تمام می مانند و شما در پایان احساس سردرگمی می کنید و شاید کمی هم عصبی شوید و دیگر تمایلی به ادامه گقت و گو نداشته باشید. یکی از مهمترین دلایل این موضوع ” عدم یکپارچگی” است.

به بحث اصلی بر می گردیم. یکی از بارزترین مواردیکه منجر به شکست و یا کم اثر بودن تبلیغات برند شما می شود و متعاقبا منجر به سردرگمی مشتریان شما خواهد شد “عدم یکپارچگی و انسجام” در انجام این فرآیند است. برای رفع این مساله، کلیه کسب و کارها ملزم به داشتن انجیل برند یا برند بوک هستند. این سند، انسجام در فرآیند تبلیغات شما را تضمین می کند که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

همچنین بخوانید

انجیل برند دقیقا مانند یک راهنما، مسیر تبلیغات برند شما را مشخص می کند. اگر در آغاز راه هستید پیشنهاد می کنیم قبل از انجام هر کاری این سند را تهیه کنید و اگر مدتهاست که در بازار کسب و کار فعالیت دارید، هنوز هم برای داشتن آن دیر نیست. انجیل برند در معرفی ساده مانند فیلمنامه برای یک فیلم عمل می کند. سناریوی تبلیغات برند شما در آن آورده می شود و هر آنچه انجام دهید بر اساس آن خواهد بود.

این سند شامل موارد زیر است: رنگ سازمانی، تاریخچه و علت نام گذاری برند، شخصیت و اهداف برند، شعار برند، لوگو، فونت اختصاصی برند، ست اداری، بروشورو کاتالوگ، استندها و بنرها، تبلیغات نمایشگاهی، بیلبوردها و سایر تبلیغات محیطی، لباس پرسنل، معماری و چیدمان محیط کسب و کار، ساختار تابلوهای سازمان، پرچم ها و راهنماها، ساختار تبلیغات ویدیویی، سایت کسب و کار، سبک نوشتاری و ساختار ایمیل و اس ام اس ها، بسته بندی و هدایای تبلیغاتی، وسایل حمل و نقل و…

این موارد دارای یک برنامه ریزی مشخص و دقیق است پلن آن از قبل چیده شده است. با داشتن برند بوک؛ به سه دلیل مهم هیچگونه عدم سنخیت و تضادی در مراحل تبلیغات شما وجود نخواهد داشت:

۱-      تمامی موارد مکتوب است و اگر هر گونه تغییر در مدیریت و یا کارمندان شما رخ دهد، مسیر شما مشخص است.

۲-      شما دقیقا می دانید به چه دلیل و چه کاری را انجام می دهید و به بیان دیگر فلسفه انجام آن را می دانید.

۳-      اگر نیاز به اعمال هر گونه تغییر و یا ویرایش این سند وجود داشته باشد، شما با توجه به تصویر کل و هماهنگ با آن این تغییرات را اعمال می کنید.

برای تهیه این سند شما نیاز به مشاوره با افراد متخصص در این حوزه دارید تا شما را در تهیه آن یاری کنند. برای انجیل برند انتهایی وجود ندارد. شما مانند یک کتاب بی انتها آن را در نظر بگیرید. تا زمانی که برند شما فعالیت دارد، شما نیازمند تکمیل و به روز کردن آن خواهید بود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که برند بوک تنها بخشی از کل مسیر برندینگ شماست و نه تمام مسیر. بنابراین نکته مهم این است که صرف داشتن این سند شما را به برندی مطرح تبدیل نخواهد کرد اما نکته مهم تر اینجاست که نداشتن آن برند شما را زمین خواهد زد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا