اقتصاد کلانبانک و بیمهطلا و ارز

واعظ مهدوی: موافقان افزایش نرخ ارز بگویند چرا مشکلات کشور حل نشد؟

محمدرضا واعظ مهدوی گفت: هر نوع حمایت یارانه‌ای با هدف افزایش قدرت خرید و کاهش فشار بر زندگی مردم باید از طریق سازمان‌های بیمه‌ای صورت گیرد.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی در گفتگو با خبرآنلاین افزود: امروز تحت تاثیر افزایش شدید قیمت ارز و تبعات آن قدرت خرید دستمزد بگیران اعم از کارگر و کارمند در شهر و روستا کاهش یافته است از این رو لازم است تدابیری برای جبران این قدرت خرید اندیشیده شود.

وی درباره میزان کاهش قدرت خرید گفت: در ابتدایی ترین شکل قدرت خرید به میزان تورم از دست رفته و تورم در برخی بخش ها نمود بیشتری را دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که افزایش یارانه‌های نقدی چه تاثیری بر این فرآیند دارد، گفت: یارانه نقدی نمی‌تواند شرایط بهتری را پیش روی دستمزدبگیران قرار دهد.امروز هر کسی که از طریق دریافت دستمزد زندگی اش می گذشت، با مشکل روبرو شده است اما پرداخت پول نقد چاره کار نیست چرا که در این مقطع با توجه به پیش بینی‌های قانونی هزینه خدمات مورد نیاز نیروی کار باید برایش کاهش یابد.

موافقان افزایش نرخ ارز پاسخگو باشند

او در توضیح این مطلب افزود: مگر یک عده نمی‌گفتند دوای همه دردهای اقتصاد ایران آزادسازی نرخ ارز و افزایش قیمت هاست؟مگر در رسانه‌های تحت حمایتشان مدتها سر مقاله ننوشتند که نرخ ارز باید افزایش یابد و … . حالا من از همین افراد دعوت می کنم پاسخ دهند چرا با وجود افزایش شدید قیمت ارز مشکلات اقتصاد ایران حل نشده و شرایط بغرتج تر از گذشته شده است؟

 او گفت: از سال گذشته خط خبری دقیقی را دنبال می کردید که دولت نباید در بازار ارز  دخالت کند، حالا دولت به حرف‌های شما گوش داده است، بیایید و جواب بدهید که چرا خواسته شما در راستای حل مشکلات مملکت نبود؟چرا تکلیف را روشن نمی‌کنید؟ نمی‌شود تئوری را ارائه کرد و بعد از اجرا کنار نشست .

او در پاسخ به این سئوال که به نظر می‌رسد رسیدن به این شرایط خواسته دولت نبود و عوامل برونزا چون تهدیدهای خارجی و تشدید تحریم‌ها چنین اتفاقاتی را رقم زده است، گفت: درست است اما در کل ضریب دخالت دولت در بازار ارز کاهش یافته و قیمت ارزی نیمایی قیمت ارزی است که با مداخله کمتر دولت حاصل شده و وضعیت بازار ارز آزاد نیز که بر همگان روشن است.

او گفت: جالب است در چنین شرایطی هم این افراد همین مداخله حداقلی را نیز بر نمی‌تابند و معتقدند کلا باید دولت کنار بنشیند تا ارز به قیمت‌هایی که معلوم نیست چقدر است، برسد.

 زندگی برای نیروی کار میسر شود

او در بخش دیگری از سخنانش درباره شیوه نامه حمایت از زندگی دستمزدبگیران در شرایط کنونی گفت: بیش از چهل سال است که اقداماتی در حوزه اجرایی شدن سیاست رفاه اجتماعی صورت گرفته و ما نباید دوباره همه چیز را از اول شروع کنیم چرا که امروز در نقطه صفر نیستیم.

او در توضیح این مطلب افزود:در طول جنگ ودر دوره اجرای برنامه اول و دوم توسعه اقدامات وسیعی در این حوزه انجام شده و در ماده سی برنامه سوم نیز بر ایجاد نظام جامع تامین اجتماعی تاکید شده است.حتی در برنامه چهارم قانون نظام جامع تامین اجتماعی تکلیف شده پس می بینیم با این سابقه لازم نیست کار را دوباره از صفر آغاز کنیم.

واعظ مهدوی با تاکید بر اینکه قانون در این حوزه صراحت دارد، ادامه داد: هر چند حوزه مساعدت‌های اجتماعی،ایتام ،آسیب دیدگان و معلولان مهم است و بیمه تکمیلی نیز اهمیت دارد اما اولویت در بیمه پایه است.

وی افزود: در این راستا همه کمک‌های دولت باید در قالب نظام بیمه‌ای انجام شود.در این صورت سازمان‌های بیمه‌ای بخشی از جبران قدرت خرید را انجام می دهند تا هم در وضعیت کمبود نقدینگی و …  به کارفرما فشار نیاید و هم حالت یارانه بگیری ایجاد نشود. یه عبارت دیگر در این قالب ضمن حفظ کرامت نیروی کار ، برخی کالاها و خدمات مورد نیاز شاغلان برایشان ارزان تر تمام می شود .

واعظ مهدوی تاکید کرد:  فلسفه این است که با این اقدامات به نیروی کار بگوییم نگران نباش و ما هزینه‌های غیر مترقبه تو را نظیر بیماری و تصادف پوشش می‌دهیم.

وی گفت: اگر شرایط زندگی برای نیروی کار فراهم شود،بدان معناست که به کار و تلاش بها داده شده است،هر چه کرامت نیروی کار بالاتر باشد، انگیزه تلاش در کشور بالاتر خواهد رفت.

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا