آموزش کسب و کارامور زیربناییتعاون و اشتغالکسب و کار

نکاتی در خصوص موانع کسب و کارهای آنلاین 

در حالیکه کسب و کارهای هوشمند حمل و نقل مسافر و بار در سراسر دنیا علاوه بر اشتغالزائی، نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی، افزایش راندمان سیستم حمل و نقل، بهتر شدن مسافرت ها و جابجائی ها و در نهایت کاهش آلایندگی محیط زیست دارند و توسعه این گونه کسب و کارها از اهداف میان مدت دولت و کشور است، متاسفانه برخی از شهرداری های کشور و شرکت های تاکسیرانی در فعالیت آنها اختلال ایجاد کرده و دفاتر این کسب و کارهای نوپا را پلمپ می کنند.

حسین سلاح ورزی - نایب رئیس اتاق ایران 
حسین سلاح ورزی – نایب رئیس اتاق ایران 

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به استناد مفاد تبصره ذیل ماده ۸۷ قانون نظام صنفی و آئین نامه اجرائی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی (موضوع مواد ۲ و ۱۲ و تبصره ماده ۸۷ قانون نظام صنفی)، مسئولیت صدور پروانه کسب برای کسب و کارهای مجازی به عهده اتحادیه مربوطه است. ضمن اینکه دبیرهیات عالی مقررات زدائی هم پیش تر طی نامه ای به وزارت کشور اعلام کرده که پروانه کسب دریافت شده از اتحادیه کسب و کارهای مجازی برای این استارتاپ ها کفایت می کند و به منزله مجوز است.

همچنین بخوانید

متاسفانه برخی شهرداری ها از جمله شهرداری تهران در حمایت از درخواست تاکسیرانی وابسته به شهرداری به بهانه نظارت بر فعالیت این کسب و کارها قصد دارد مقررات جدید وضع و مجوزهای اضافه از  آنها طلب کند. در حالیکه نظر دستگاه هایی از قبیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و سازمان ملی کارآفرینی بر این است که بنا به تصمیم هیأت مقررات زدایی در خواست پروانه فعالیت دیگری از این کسب و کارها به مثابه اختلال در فعالیت این کسب و کارهاست و شهرداری ها می توانند سازوکار نظارتی خود را تنها در قالب دستور العملی که تهیه و به تصویت خواهد رسید انجام دهند.

وزارت کشور و شهرداری ها ی سراسر کشور باید مجوز فعالیت صنفی این کسب و کارها که براساس قانون نظام صنفی دریافتشده است را به رسمیت شناخته و از ایجاد هرگونه اختلال در فعالیت این شرکت ها خودداری کنند، ضمن اینکه سازوکار نظارتی شهرداری با همکاری اتحادیهکسب و کارهای مجازی قابل انجام و اعمال است.

البته این موضوع در کمیته ماده ۱۲ قانون دائمی شدن برخی از احکام که با حضور نمایندگان سران سه قوه از جمله معاون حقوقی رئیس جمهور، رئیس سازمان بورس، دو نفر از معاونان رئیس قوه قضائیه و دونفر از کمیسیون های اقتصادی و انرژی مجلس به نمایندگی از رئیس مجلس برگزار می شود، مورد بررسی کامل قرارگرفت و در نهایت مقرر شد ظرف ۲هفته آینده با تشکیل جلسه ای توسط معاونت حقوقی رئیس جمهور در این باره تصمیم گیری لازم صورت گیرد.

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا