صنعت، معدن، تجارتصوتكشاورزی و دامپروری

دلال بازی عامل افزایش قیمت گوشت

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور گفت: فاصله زیاد قیمت از تولید تا مصرف به دلیل دلال بازی و بورس بازی موجب افزایش نرخ گوشت شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سید احمد مقدسی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون توجه به نظرات تخصصی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید تصمیماتی برای واردات دام زنده اتخاذ می کند که همین مسئله به تولید کشور ضربه می زند.

وی با اعلام این مطلب که ۹۲ درصد نیاز کشور در داخل تولید می شود، اظهارداشت: توان تولید بیش از ۱۰۰ درصد نیاز کشور به گوشت گاو در داخل وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور ادامه داد: در مواقعی که دام بیشترین ضریب تبدیل مواد غذایی به گوشت را دارد شرایط به قدری برای تولیدکننده دشوار می شود که گوساله ها را زودتر از زمان به کشتارگاه عرضه می کند.

وی افزود: واردات گوشت باید به جای اختصاص دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی با دلار هشت هزار و ۹۰۰ تومانی صورت گیرد چرا که هیچ تولید کننده ای نمی تواند در برابر کالای وارداتی که دولت ارز یارانه ای چهار هزار و ۲۰۰ تومانی پرداخت می کند، رقابت کند.

مقدسی با بیان این خبر که دولت برای واردات هر کیلوگرم گوشت چهار هزار تومان مشوق وارداتی می دهد، گفت: با تبدیل نرخ ارز از سه هزار تومان به چهار هزار و ۲۰۰ تومان بر قیمت نهاده های دامی و نرخ تمام شده ۴۰ درصد اضافه شده است.

وی اظهارداشت: نهاده های دولتی که با ارز یارانه ای توزیع می شود شامل جو، سویا و ذرت بوده که از لحاظ حجمی ۲۰ درصد و از نظر قیمت تمام شده ۱۰ درصد در تولید گوشت اثرگذار است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور ضمن اشاره به این مطلب که ۹۰ درصد نهاده های دامی در داخل کشور تولید می شود، ادامه داد: نرخ محصولاتی مانند یونجه که در سال گذشته با قیمت یکهزار تومان تهیه می شده هم اکنون با قیمت دو هزار تومان خریداری می شود.

وی با بیان اینکه ذرت علوفه ای از نرخ ۱۸۰ تومانی در سال گذشته به ۴۲۵ تومان افزایش یافته است، گفت: گوساله باید با وزن ۵۰۰ کیلوگرم وارد کشتارگاه شود اما با واردات بی موقع و بیش از اندازه با وزن ۴۰۰ کیلوگرم کشتار می شود.

مقدسی با اعلام این خبر که نرخ گوشت دام زنده از قیمت ۱۹ هزار تومانی در ابتدای سال به ۲۲ هزار تومان رسیده که نشان از افزایش ۱۳ تا ۱۴ درصد دارد، افزود: پس از کشتار قیمت گوشت به ۴۴ هزار تومان افزایش می یابد.

وی همچنین اظهارداشت: با اضافه شدن ۲۵ درصد بر ۴۴ هزار تومان مدنظر به عنوان هزینه استخوان و غیره به فروشنده باید حداکثر با قیمت ۵۵ هزار تومان عرضه شود تا با در نظر گرفتن سود فروشنده با نرخ مناسبی به دست مصرف کننده برسد در حالی که مصرف کننده گوشت را با قیمت بیش از ۸۰ هزار تومان خریداری می کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور ادامه داد: در نشست های برگزار شده در ستاد تنظیم بازار تمامی مسئولان شرکت کننده بجز مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تمامی فشارها را بر تولیدکنندگان وارد می کنند و برخودی ناشایست با آنها دارند.

وی با تاکید بر اینکه زنجیره های تولید در کشور مغفول مانده است، گفت: تولیدکنندگان علاوه بر پرورش گوشت باید به کشتارگاه و استاندارد بسته بندی مجهز باشند و بتوانند محصول خود را به طور مستقیم عرضه کنند.

مقدسی ضمن اشاره به اینکه دامدار نمی تواند گوشت خود را در غرفه های میادین به طور مستقیم به مصرف کننده ارائه دهد، افزود: دستگاه های نظارتی بر تولیدکننده به بهانه حمایت از مصرف کننده فشار وارد می کنند و هیچ برخوردی با حلقه میانی و واسطه ها ندارند.

وی اظهارداشت: دولت باید با تزریق منابع مالی یاری رسان دامداران باشد تا آنها مجبور نباشد به دلیل مشکلات مالی دام خود را با وزن ۴۰۰ کیلوگرم به کشتارگاه عرضه کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور به رادیو اقتصاد یادآور شد: در صورتی که دام با وزن مناسب ۵۰۰ کیلوگرم به کشتارگاه عرضه شود ضمن افزایش تولید و اقتصادی شدن تولید قیمت ها نیز کنترل خواهد شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا