بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

در گفت‌وگو با نیما شفیع‌زاده مطرح شد / فین‌تک چیست؟ به زبان ساده

فین‌تک (Fintech)، نخ تسبیح مطالب و گزارش‌های راه پرداخت است و مخاطبان حرفه‌ای ما، به‌خوبی با آن آشنا هستند. اما هنوز هم اکثر افراد عادی جامعه، با مفهوم فین‌تک آشنا نیستند. با توجه به افراد زیادی که برای آشنایی با مفهوم فین‌تک از طریق موتورهای جستجو، وارد سایت راه پرداخت می‌شوند، تصمیم گرفتیم، در گفت‌وگوی کوتاهی با نیما شفیع‌زاده، درباره فین‌تک به زبان ساده صحبت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نیما شفیع‌زاده نزدیک به یک سال است که به‌صورت تخصصی و حرفه‌ای در حوزه بازاریابی محتوا فعالیت می‌کند. او قبل از آن به‌عنوان مدیر بازاریابی پی‌پینگ و مدیر محتوای نظربازار فعالیت کرده است. همچنین او یکی از چهره‌های شناخته‌شده نسل اول توییتر فارسی است که می‌توانید با جستجو اسم «ریتوعیتر» در توییتر، او را پیدا کنید.

 

همچنین بخوانید

فین‌تک به زبان ساده چیست؟

فین‌تک که به آن فناوری‌های مالی هم گفته می‌شود، درواقع به‌معنی استفاده از فناوری برای خدمات مالی است. فین‌تک می‌تواند از جزئی‌ترین تا کلی‌ترین کارها را پوشش بدهد. مثلا فرض کنید که کارت عابربانکتان گم بشود. در این صورت مجبور هستید به بانک مراجعه کنید و حداقل یک ساعت از وقتتان را آنجا سپری کنید تا بتوانید کارتتان را تحویل بگیرید. اما اگر شما درگاه پرداخت داشته باشید، دیگر اصلاً نیازی به کارت بانکی ندارید.

درواقع فین‌تک با استفاده از تکنولوژی، یک سری خدمات مالی را به شما ارائه می‌دهد و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌کند. بااینکه بسیاری از بانکداری‌های دنیا، فین‌تک را نقط مقابل خودشان می‌بینند و معتقدند که فین‌تک می‌خواهد بانک‌ها را کنار بگذارد، اما این‌گونه نیست. فین‌تک فقط فرایندها را تسهیل می‌بخشد و تا حد زیادی می‌تواند کمک‌حال تیم فروش و بازاریابی شرکت‌ها باشد.

 

سرویس‌های فین‌تک چه مزیتی در مقابل بانک‌ها دارند؟

بااینکه امروزه بانک‌ها خدمات اس‌ام‌اس را برای واریز و برداشت وجه در اختیار مشتریان خود قرار داده‌اند، هیچ‌گونه اطلاعات دیگری در این پیامک درج نمی‌شود. ولی در سرویسی که فین‌تکی‌ها ارائه می‌دهند، کاملا مشخص می‌شود که چه کسی و به چه منظوری پول را به حساب شما واریز کرده است. درواقع این سرویس دسترسی شما به تاریخچه حسابتان را آسان‌تر می‌کند. حساب‌ها در این سرویس به دو نوع تقسیم می‌شوند: شخصی و تجاری.

 

مزایای استفاده از فین‌تک‌ها در مقایسه با بانک‌ها چیست؟

بانک‌ها خدمات تکنولوژی‌محوری که فین‌تک ارائه می‌دهد را ندارند. به‌عنوان مثالی محسوس‌تر، همین فروشگاه‌های اینترنتی مانند دیجی‌کالا را در نظر بگیرید. یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند برای جابه‌جایی پول از بانک استفاده کند؛ اما زمانی که از سرویس ما استفاده می‌کند، برای هرکدام از آیتم‌های فروش او یک کد اختصاصی جنریت می‌شود که کد اختصاصی آن کالاست و اطلاعاتی نظیر شماره ثبت و حق امضا را ثبت می‌کند و فاکتور آنلاین معتبر و قابل استنادی را به شما ارائه می‌دهد. این در حالی است که ۹۰ درصد فاکتورهایی که کسب‌وکارها دارند، فاکتور رسمی نیست.

علاوه‌براین، فین‌تکی‌ها می‌توانند سرویس‌هایی مثل API برای اپلیکیشن‌ها یا سایت‌ها ارائه دهند. شاید یکی از کارهای مهمی که انجام می‌دهند این است که درگاه پرداخت امنی را برای کاربران فراهم می‌کنند و کاربر می‌تواند با خیال راحت‌تری به‌صورت اینترنتی پرداخت خود را انجام دهد؛ چون فین‌تکی‌ها اطلاعات کسب‌وکارها ازجمله قبض تلفن را دارند و این‌گونه می‌توانند جلوی تراکنش‌های جعلی و کلاهبرداری‌ها را تا حدود زیادی بگیرند. درواقع بزرگ‌ترین چالش فین‌تکی‌ها اعتمادسازی است!

البته خدماتی که فین‌تکی‌ها ارائه می‌دهند متنوع است و این‌ها موارد محدودی است که من اشاره کردم. در اینجا چند نمونه از خدمات ملموس و پراستفاد فین‌تک را مثال می‌زنم.

مثلا شما خیریه‌ها را در نظر بگیرید که برای موضوعات مختلف مثل مدرسه‌سازی یا ساخت ضریح پول جمع می‌کنند؛ اما تمام این پول به یک حساب واریز می‌شود و دیگر مشخص نمی‌شود که برای هرکدام چه مقدار پول جمع شده است. اما با کمک آیتم مالی که فین‌تکی‌ها عرضه می‌کنند، دقیقا مشخص می‌شود که چه مقدار پول برای کدام موضوع است.

یا مثلا شبکه‌های اجتماعی را در نظر بگیرید که برای هر محصول خود می‌توانند URL اختصاصی خودشان را داشته باشند و به هنگام خرید هر محصول خاص، از لینک خاص خود استفاده بکنند.

یا مثلا کارگاه‌های آموزشی را در نظر بگیرید. معمولا مدرس و برگزارکننده‌ها در همان ابتدا با هم توافق می‌کنند که هرکدام درصد خاصی را از ثبت‌نام شرکت‌کنندگان دریافت کنند. در حالت عادی شما باید بعد از ثبت‌نام تمامی شرکت‌کنندگان درصدهای هر فرد را محاسبه و واریز کنید. درحالی‌که خیلی راحت می‌توانید به کمک آیتم مالی که فین‌تکی‌ها عرضه می‌کنند، همان ابتدا تعریف کنید که از هر تراکنش چه مقداری به هر حساب واریز شود. فین‌تک‌ها انجام این فرایند را با دو سه کلیک آسان کرده‌اند.

 

هدف فین‌تک چیست؟

فین‌تک چند هدف اصلی دارد یا به زبان عامیانه می‌توانیم بگوییم به این درد می‌خورد که با حفظ کیفیت قبلی، هزینه‌ها را کاهش داده و صرفه‌جویی کند. افزایش و بهبود خدمات مالی یکی دیگر از اهداف فین‌تک است؛ چیزی که اصلا در بانک‌ها وجود ندارد؛ مثل همین API. برای مثال، شما می‌توانید برای کمپین خود محدوده‌ای مالی تعریف کنید و لینک را در اختیار هرکسی که قرار دهید، مجبور است همان مقدار را به حساب شما بریزد.

 

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا