بورسبورس اوراق

روز آرام بورس با رشد حجم و ارزش معاملات

در روند معاملات امروز بورس تهران ثبت شد:

نوسان محدود در معاملات امروز باعث شد تا شاخص کل تغییر چندانی نسبت به روز قبل نداشته باشد. با این حال، متغییر مهم روز یکشنبه شاخص هم وزن بود، تا نشان دهد رویکرد معامله گران نسبت به نمادهای کوچک قوی تر از قبل شده است. همچنین حجم و ارزش معاملات نسبت به روز قبل به ترتیب با رشد ۹۲ و ۶۰ درصدی همراه بود.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در جریان داد و ستدهای امروز نماگر اصلی بورس تهران ۷۳ واحد رشد کرد تا جایگاه شاخص کل در میانه های کانال ۱۶۴ هزار واحد مسجل شود. شاخص هم وزن نیز با شتاب بیشتری رشد ۱۵۴ واحدی را به جای گذاشت تا این مولفه در یک قدمی کانال ۳۱ هزار واحد قرار گیرد.

با توجه به آرامش و ثبات نسبی در معاملات سهامداران، حجم و ارزش معاملات نسبت به روز قبل با رشد همراه بود. خالص ارزش معاملات روزانه بورس در حالی به رقم ۶۵۰ میلیارد تومان رسید، که این رقم نسبت به روز گذشته رشد ۶۰ درصدی داشته است. حجم معاملات نیز هم راستا با ارزش معاملات، نسبت به روز کاری قبل رشد ۹۲ درصدی داشت و به بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم رسید.

فضای کلی امروز معاملات بورس تهران حاکی از توجه بورس بازان به کوچکترهای بورسی است، بطوریکه نمادهای گروه های دارویی و قندی از لیدرهای رشد صنایع بورسی بودند. با این حال ، نکته دیگر خروج سهامداران از سهام شرکت های کالا محور و بزرگ بورسی است. با توجه به اینکه ساختار بنیادی این شرکت ها کماکان مطلوب و مناسب است ، همچنین قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی در سطوح بالایی قرار دارد، خروج سنگین از این نمادها جای تامل زیادی دارد.

با این وجود امروز، “فملی” بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل به جای گذاشت. رونق معاملات شرکت ملی مس ایران در بورس کالا یکی مهم ترین عوامل رونق این نماد بود. در معاملات روزانه بورس کالا قیمت کاند مس رکورد زد. کاتد مس در معاملات روزانه ۱۸ درصد نسبت به قیمت پایه رشد قیمتی داشت.  امروز ۵ هزار تن کاتد مس فملی در قیمت پایه ۵۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در بورس کالا عرضه و  بیش از ۸ هزار تن تقاضا برای خرید این محصول ثبت شد.

بعد از “فملی” ، نماد شرکت های فولاد مبارکه اصفهان و معدنی و صنعتی چادرملو با افت قیمتی از رشد بیشتر شاخص کل ممانعت کردند.

حقوقی ها امروز نیز سکانداران داد و ستدهای روزانه بودند. بر همین اساس خالص تغییر مالکیت روزانه بورس حدود ۵ میلیارد تومان و از سمت حقیقی به حقوقی ثبت شد. بیشترین خرید بازیگران خرد در گروه های قند و شکر و خودرو بود. حقوقی ها نیز عمده حمایت خود را در دو گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی داشتند.

از حیت نمادهای خرید شده ، حقیقی ها بیشترین تقاضا را در نمادهای “خپارس” و ” قصفها” داشتند و حقوقی ها صف های عرضه شده در نمادهای “فولاد” و “های وب” را جمع آوری کردند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا