بین الملل

رشد اقتصادی آمریکا در ۳ماهه پایانی ۲۰۱۸ به هدف ۳درصدی ترامپ نرسید

علی‌رغم کاهش مالیات ۱.۵ تریلیون دلاری و هزینه‌کردهای بالای دولتی، اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی، نتوانست به نرخ رشد سالانه ۳ درصدی وعده داده شده از سوی ترامپ برسد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، علی‌رغم کاهش مالیات ۱.۵ تریلیون دلاری و هزینه‌کردهای بالای دولتی، اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی، نتوانست به نرخ رشد سالانه ۳ درصدی وعده داده شده از سوی ترامپ برسد. البته اقتصاددانان می‌گویند رشد اقتصادی از این به بعد هم، با کاهش روبرو خواهد شد.

داده‌های وزارت تجارت آمریکا نشان داد که اقتصاد این کشور در ۳ ماهه چهارم، بیشتر از آن‌چه نگران بودند اتفاق بیافتد، رشد کرده است و باعث شده تا رشد تولید ناخالص ملی برای سال ۲۰۱۸ میلادی، به ۲.۹ درصد برسد که تنها اندکی از نرخ هدف دولتی کمتر است.

دونالد ترامپ، رشد قابل‌توجه اقتصاد را به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای خود در طول دوره ریاست‌جمهوری، اعلام کرده بود و در جولای گذشته ادعا کرد که باعث تحول اقتصادی با نسبت‌هایی تاریخی شده است.

در کمپین‌های انتخاباتی، ترامپ وعده داده بود که رشد اقتصادی آمریکا را به ۴ درصد خواهد رساند که البته اقتصاددانان، این هدف را دست‌نیافتنی خواندند.

جوئل ناروف، اقتصاددان ارشد گروه مشاوران اقتصادی نارف در پنسیلوانیا، می‌گوید: ما دوباره به رشد اقتصادی که در دوره اوباما شاهد آن بودیم، بازگشتیم؛ درحالی که تأثیر کاهش مالیات کم‌رنگ شده است، به سختی می‌توان عاملی را برای افزایش رشد اقتصادی در آینده، متصور شد.

رشد تولید ناخالص ملی در ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ میلادی، ۲.۶ درصد بود که نسبت به رشد قابل‌توجه ۳.۴ درصدی در دوره جولای تا سپتامبر، با کاهش مواجه شده بود. این درحالی است که پیش‌بینی اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز، از این هم بدتر بود و انتظار داشت که رشد اقتصادی آمریکا در ۳ ماهه چهارم تا ۲.۳ درصد پایین بیاید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا