صنعت، معدن، تجارت

صادرات یارانه به جای صادرات غیر نفتی

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: ما در عمل سوبسید و انرژی ارزان به جای کالاهای غیرنفتی صادر می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با برنامه چالش گفت: بخش عمده ای از صادرات غیرنفتی مواد خام ، پتروشیمی، فولاد، شن و ماسه و سیمان است که انرژی های ارزان و یارانه ای برای تولید آنها صرف شده که در واقع می‌توان گفت دولت به جای کالاهای غیر نفتی به طور غیر مستقیم یارانه‌های ملی را از جیب مردم صادر می کند.

وی افزود: قدرت رقابت فروش کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی بسیار پایین است چرا که غیر از پسته، زعفران، قالی و صنایع دستی که تولیدات جهانی ندارند بقیه کالاها از یارانه مردم تولید و از کشور خارج می شوند.

حریری در خصوص تعیین قیمت ارز بازگشت از صادرات را منوط به میزان هزینه تولید و قیمت تمام شده دانست و گفت: باید کالاهای تولیدی را بر حسب میزان سوبسید دریافتی دسته بندی نمود که چند درصد یارانه در روند تولید به آنها تعلق گرفته است . اگر کالایی مثل پتروشیمی که ۸۰% یارانه برای تولید آنها صرف شده باید قیمت ارز حاصل از صادرات به همان مقدار تعیین شودو یا مابه التفاوت ریالی آن به دولت تحویل داده شود.

وی افزود: یکی از معضلات و اقتصاد در سامانه نیما نبودن قیمت ثابت در این سامانه است واردکنندگان معمولاً به سراغ ارزهایی با نرخ پایین می روند و ما به التفاوت قیمت ارز را خارج از سامانه باید به حساب واریز نمایند که این محل فساد باید از بین برود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ۹۰ درصد از درآمدهای ارزی حاصل از صادرات را در اختیار دولت دانست و افزود: در سال ۹۷ بیش از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی که عمدتاً محصولات پتروشیمی و فولاد بودند و نیز ۳۰ میلیارد دلار صادرات نفتی داشتیم که در واقع میتوان گفت در مجموع ۹۰ درصد از ارزهای حاصل از صادرات به طور مستقیم و غیر مستقیم در اختیار دولت قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت افزود: همچنین از ابتدای سال ۹۷ تا دیماه ۳۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بود که ۵/۲۲ میلیارد دلار برگشت ارز نداشتیم که اگر ۱۰ درصد از این اعداد به بخش خصوصی تعلق داشته باشد می‌توان گفت که ۱۷ میلیارد دلار در دست دولت است که به چرخه اقتصاد بازنگشته است.

وی در پایان گفت: این روند و سیاست دولت موجب شده تراز ارزی کشور منفی شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا