اقتصاد کلان

در روز نخست اجلاس جی ۷ چه گذشت؟

اختلاف بین فرانسه و آلمان با انگلیس و آمریکا بر سر مسائل تجاری و مالیاتی مهم ترین اتفاقات روز نخست اجلاس فرانسه بود.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از فاکس بیزینس، پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به برنامه جدید دولت فرانسه برای دریافت مالیات از فعالیت شرکت‌های اینترنتی که به طور ویژه شرکت‌های آمریکایی آمازون، گوگل و فیس بوک را هدف گرفته است تهدید کرد که بر واردات برخی محصولات فرانسوی تعرفه جدید وضع خواهد کرد، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه بار دیگر از قانون مالیاتی جدید دفاع کرد.

مکرون و ترامپ در ناهار کاری خود که دو ساعت به طول انجامید، در خصوص آخرین روابط بین دو کشور سخن گفتند و مکرون به ترامپ وعده داد که قصد اتخاذ رویکرد آمریکا ستیزانه را ندارد.

همچنین بخوانید

به گفته یک دیپلمات فرانسوی، مکرون در این جلسه به ترامپ گفته است که اعمال تعرفه بر واردات محصولات فرانسوی می‌تواند جنگ تجاری تازه‌ای را شروع کند.

ترامپ در توئیتر خود نوشت که دیدار خوبی با مکرون داشته و پیشرفت‌هایی بین دو طرف حاصل شده است.

از سوی دیگر دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا با اعلام حمایت اتحادیه اروپا از فرانسه گفت که در صورت عملی شدن تهدیدات آمریکا، اتحادیه اروپا به این اقدام پاسخ متقابل خواهد داد. لایحه مالیاتی جدید برای دولت فرانسه سالانه ۴۰۰ میلیون یورو درآمد خواهد داشت.

همچنین بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس خواهان کاهش تنش بین چین و آمریکا شد و با ترامپ در خصوص امضای پیمان تجارت آزاد در دوران پس از برگزیت گفت‌وگو کرد. وی به خبرنگاران گفت که جنگ تجاری باعث کاهش رشد اقتصادی کشورها در سراسر جهان شده است و باید از میان برداشته شود.

جانسون پیش از این در دیدار با امانوئل مکرون و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از آن ها خواسته بود توافق قبلی اتحادیه اروپا با دولت سابق انگلیس را تغییر دهند و تهدید کرد در صورت قبول نکردن شرایط جدید، انگلیس بدون توافق، اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا