امور زیربناییراه و ساختمان

وجود ۱۲ هزار کیلومتر راه آهن در کشور

مدیرکل دفتر ارزیابی های اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از وجود ۱۲ هزار کیلومتر راه آهن در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محسن صادقی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: جدا از این بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر فقط راه روستایی و ۹۰ هزار کیلومتر بزرگراه، راه های اصلی و فرعی تاکنون در کشور ساخته شده است.

وی همچنین اظهارداشت: سالانه ۴۵۰ میلیون تن بار از طریق جاده و ۴۸ میلیون تن از طریق ریل در مملکت جابجا می شود.

همچنین بخوانید

مدیرکل دفتر ارزیابی های اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: متوسط مسافت یک تن حمل بار در راه آهن ۷۰۰ کیلومتر ومتوسط مسافت یک تن حمل بار در جاده ۴۹۰ کیلومتر است.

وی افزود: این آمار و اطلاعات نشان می دهدحمل بار از طریق ریل در مسافت های بلندتر نسبت به جاده مطلوبیت بیشتری دارد اما در مسیرهای کوتاه تر جاده نسبت به ریل اقتصادی تر است.

صادقی اظهارداشت: طبق محاسبات تن – کیلومتر حداقل ۱۳ درصد جابجایی بار بوسیله ریل و ۸۷ درصد جاده و براساس محاسبات تناژی ۱۰ درصد حمل بار با ریل و ۹۰ درصد از طریق جاده در کشور صورت می گیرد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: بطورکلی اقدامات بسیار خوبی در زمینه توسعه شبکه ریلی طی دولت های یازدهم و دوازدهم صورت گرفته و خوشبختانه جهش قابل قبولی این حوزه تجربه کرده است.

مدیرکل دفتر ارزیابی های اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: ابتدای دولت یازدهم عدد حمل بار از طریق ریل ۳۳ میلیون تن بوده که امروز به ۴۸ میلیون تن در سال رسیده است.

وی در ادامه افزود: دستیابی به این عدد در مدت پنج سال یک پیشرفت بسیار فوق العاده ای برای کشور محسوب می شود.

صادقی به رادیو اقتصاد یادآورشد: راه آهن یکی از پراهمیت ترین مسیرهای حمل و نقلی از لحاظ سهولت، ایمنی، هزینه و غیره در جهان است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا