صنعت، معدن، تجارت

تولید باید صادرات محور باشد

رئیس کنفدارسیون صادرات ایران بر ضرورت تولید صادرات محور در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «محمد لاهوتی» برنامه کالای ایرانی رادیو اقتصاد افزود: کالایی که قابلیت صادرات نداشته باشد بدون شک کیفیت و قیمت مناسب هم ندارد.

وی همچنین اظهارداشت: اینکه مسئولان با ابزارهای مختلف مثل ممنوعیت و بالا بردن دیوار تعرفه برای محدودیت واردات بخواهند مصرف کننده داخلی را مجبور به خرید کالایی با هر کیفیت و قیمتی کنند این نه تنها اجحاف به مصرف کننده است بلکه به نوعی ظلم به تولیدکننده نیزمحسوب می شود چرا که وقتی صادرات و واردات بالانس نباشد یعنی همان طوری که کشور واردکننده است صادرکننده نیز باشد به یقین فرصت رقابت را از واحدهای تولید گرفته و یکسری صنایعی بوجود می آیدکه آسیب پذیرند.

همچنین بخوانید

رئیس کنفدارسیون صادرات ایران گفت: دولت ها به سبب آسیب پذیر بودن این نوع صنایع موظفند هرساله از واحدهای مزبور حمایت های متعددی از حیث تسهیلات، عدم اجازه واردات، بالا بردن تعرفه ها و غیره داشته باشند تا مبادا صنایع لطمه ببینند.

وی افزود: جدا از این با توجه به سیاست گذاری های صورت گرفته صنایعی در کشور ایجاد شده که یا مزیت نداشته واگر هم مزیت داشته اجازه رقابت به آنان داده نشده است یعنی زمینه رقابت سالم برای این واحدها فراهم نشده که بتوانند رشد و نمو کنند و در بازارها و عرصه های بین المللی خوش بدرخشند بلکه بیشتر نگاه ها درون زا یعنی تولید برای درون و تامین مایحتاج داخلی به هر قیمتی بوده است.

لاهوتی اظهارداشت: این ضعف به نظر می رسد با توجه به ابلاغیه اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقامات کشور قرار گرفته است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: خوشبختانه با این ابلاغیه تولید درون زا و برون نگر در کشور مورد توجه قرار گرفته یعنی باید صنایعی مورد حمایت قرار گیرند که قدرت رقابت در خارج از کشور را داشته باشند و در عمل تولید صادرات محور باشد از اینرو تا زمانی که مملکت به سمت تولید صادرات محور حرکت نکند نه مصرف کننده رضایت کامل و نه تولید کننده قدرت رقابت با رقبای خارجی را خواهد داشت.

رئیس کنفدارسیون صادرات ایران افزود: بطورکلی در شرایط جنگ اقتصادی بسیاری از صنایع کشور نیازمند واردات مواد اولیه برای تولید هستند.

وی اظهارداشت: واردات مستلزم ارز است و ارزهای نفتی کشور امروز با مشکل مواجه شده است.

لاهوتی گفت: روزی آرزو مردم و مسئولان کشور این بود که درب چاه های نفت در کشور بسته شود امروز این توفیق اجباری حاصل شده است.

وی افزود: بستن چاه نفت به معنی استخراج نکردن نفت نیست بلکه به این معنی که دلارهای نفتی در زیرساخت های اساسی مملکت هزینه شود.

رئیس کنفدارسیون صادرات ایران اظهارداشت: امکان استفاده از منابع حاصل از درآمدهای نفتی در حال حاضر برای کشور وجود ندارد و به ناچار باید با صادرات و تهیه ارز برای واردات کالاهای مصرفی و واسطه ای برای واحدهای تولیدی روی پای خود ایستاد.

وی گفت: صادرات در این شرایط اهمیت خود را بیش از هر زمان دیگری نشان داده و امسال نخستین سالی که بدون اتکا به درآمدهای نفتی تجارت خارجی کشور تراز شده یعنی صادرات و واردات توانسته اند پاسخ یکدیگر را بدهند.

لاهوتی افزود: شرایط مناسبی امروز برای حمایت از صادرات در کشور فراهم شده منتها دو اشکال عمده اول تحریم های خارجی دوم خود تحریمی های داخلی در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه داد: تحریم ها را باید دور زد و دورزدن تحریم ها برای صادرکنندگان هزینه دارد بنابراین صادرکنندگان با حمایت دولت می توانند رشد و نمو صادراتی داشته باشند.

رئیس کنفدارسیون صادرات ایران ضمن اشاره به مقوله خود تحریمی داخلی اظهارداشت: مسئولان با بخشنامه ها و تصمیم گیری های متعدد و همچنین تغییر و اصلاح بخشنامه های پی در پی طی یکسال گذشته باعث شدند تولید کنندگان و صادر کنندگان دچار سردرگمی و دغدغه شوند.

وی گفت: اگرچه یک آرامش نسبی طی شش تا هفت ماه گذشته در این حوزه اتفاق افتاده، سیاست های دولت مشخص شده و همینطور صادرکنندگان با این شرایط خود را آماده کرده اند باز هم نقص های وجود دارد که با تعامل دو سویه بخش خصوصی و دولت برطرف خواهد شد.

لاهوتی اظهار امید واری کرد که با رفع موانع و مشکلات در مسیر صادرات بتوان از این فرصت ها به نفع اقتصادی ملی به بهترین وجه ممکن استفاده کرد.

وی در ادامه مصاحبه گفت: افزایش صادرات غیرنفتی، دور شدن از اقتصاد نفتی، فاصله گرفتن بودجه و اقتصاد از چاه های نفت و استفاده از منابع ارزی با ارزش افزوده بالا جزو سیاست های کلان کشور و دستور اکید مقامات عالی نظام است.

رئیس کنفدارسیون صادرات ایران افزود: وقتی به عملکرد دولت ها در حوزه صادرات غیر نفتی نگاه می شود در چهار دهه گذشته یا حداقل بعد از پایان جنگ تحمیلی مشخص می شود که اقتصاد نفتی همچنان بازیگر اصلی اقتصاد ایران بوده است.

وی اظهارداشت: منابع نفتی در طول همه سال های بعد از جنگ تحمیلی دولت ها را بی نیاز از تامین منابع از حوزه های دیگر کرده و برای همین حمایت از صادرات به معنای واقعی مورد مداقه و اهمیت نبوده است.

لاهوتی تصریح کرد: تلاش های خوبی در حمایت از صادرات و افزایش حجم صادرات غیرنفتی در کشور صورت گرفته اما کافی نیست بلکه باید گام های بلند تری در این حوزه بر داشته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خروج آمریکا از برجام و متعاقب آن افزایش نرخ ارز در کشور رقم خورد و ارزش واحد پول ملی را به یک سوم تقلیل داد.

رئیس کنفدارسیون صادرات ایران افزود: این موارد و مسائل دولتمردان را در یک شرایط ویژه ای قرار داد که شاید تصمیمات آنان شتاب زده، دور از بررسی های کارشناسی و حتی احساسی بود و به یکباره سیاست انقباضی را در پیش گرفته تا بتوانند شرایط را مدیریت کنند اگرچه خارج از عرف و انتظار بود ولی نکته ای که باید به آن توجه کرد اینکه در چنین شرایطی این اتفاقات افتاده است.

لاهوتی اظهارداشت: اگر شرایط امروز در سال گذشته حاکم بود و دولتمردان بی دلیل دست و پای صادرکنندگان را نمی بستند به یقین میزان صادرات کشور افزایش بیشتری پیدا می کرد.

وی در ادامه یادآورشد: متاسفانه کشور در خیلی از زمینه ها به دلیل کاهش پول ملی متضرر شد اما آنجائیکه می توانست سود ببرد فقط صادرات بود و این روزنه را هم دولتمردان با تصمیمات بدون کار کارشناسی، خلق الساعه و بسیاری موارد دیگر بستند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا