امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

عدم حضور پر رنگ زعفران به نام ایران در دنیا

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران گفت: عدم حضور پررنگ زعفران ایرانی به نام «ایران» در کشورهای هدف یا توسعه بازارهای هدف از جمله نقاط ضعف این محصول راهبردی کشاورزی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «سیدعلی حسینی» در پاسخ به سئوال مجری برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد مبنی بر اینکه به نظر حضرتعالی آیا مشکلات عدیده ای که در حوزه زعفران وجود دارد با تاسیس تشکل تخصصی به نام زنجیره زعفران این مشکلات برطرف خواهد شد، افزود: بدون شک با تعدد تشکل ها مشکلات و چالش های مرتبط با این حوزه رفع نخواهد شد.

وی همچنین اظهارداشت: هم اکنون انواع مختلف تشکل، اتحادیه و تعاونی در این زمینه فعال است.

همچنین بخوانید

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران گفت: آنچه که اکنون کشور در حوزه زعفران ضعف دارد عدم حضور پر رنگ زعفران ایرانی به نام ایران در کشورهای هدف یا توسعه بازارهای هدف است.

وی افزود: اگر هدف این تشکل اینکه زعفران خریداری و در داخل بفروشد این کار از سوی دولت، مردم، تجار و دلالان در حال انجام است اما اگر هدف توسعه بازارهای هدف صادراتی باشد حوب یک بحث جداگانه ایست و می طلبد کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد.

حسینی همچنین در خصوص عرضه زعفران در بورس به رادیو اقتصاد اظهارداشت: بورس دوسالی که در عرصه زعفران ورود پیدا کرده است.

وی توضیح داد: شعار بورس این بود که می خواهد منافع کشاورزان را حفظ کند همانطوری که سازمان تعاون روستایی با همین هدف وارد بازار می شود.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران یادآورشد: حال سئوال اینکه آیا بورس دراین دوسال منافع کشاورزان را تامین کرده بدون شک چنین چیزی تاکنون اتفاق نیفتاده است.

«مرتضی معتمد» معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نیز در این برنامه گفت: بورس یک ابزار بازارگردانی شفاف با توزیع فرصت ها بصورت مساوی برای همه فعالان بازار است.

وی افزود: دو بازار بسیار خوبی از قبیل« سپرده کالایی »و «آتی » در بورس برای زعفران باز شده است.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: صندوق کالایی زعفران نیز با هدف تامین مالی این بازارها طراحی شده است.

وی افزود: اعتقاد بر اینکه کشاورز می توانددر بازارهای بورس زعفران خود را با قیمت های مناسب بفروشد چون زعفران کالایی که نیاز پولی بالایی دارد به همین دلیل صندوق مزبور ایجاد خواهد شد تا با سپرده گیری از افراد بتوان این بحث مالی را تامین کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا