امور زیربناییراه و ساختمان

نمایندگان برای حل مشکلات اقتصادی وقت ندارند/ دستگاه‌های حاکمیتی همدیگر را قبول ندارند

معاون استاندار تهران با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: این قانون بسیار مترقی و خوب است و بر اساس آن هر کسی که مصرف بیشتری دارد باید مالیات بیشتری هم بدهد اما در کشور ما این قانون برعکس اجرا می‌شود؛ بدین صورت که این قانون تبدیل به اهرمی برای هشدار به تولیدکنندگان شده است زیرا دیواری کوتاه‌تر از آنها وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، در مراسم تقدیر از صادرکنندگان برتر استان تهران، محمد امامی امین معاون اقتصادی استاندار با اشاره به موانع و مشکلات موجود در سال ۹۷ گفت: تصور ما بر این بود که شرایط اقتصادی سبب شود که بسیاری از صنایع تعطیل شوند اما برعکس این اتفاق رخ داد و اکنون مراجعات گسترده‌ای برای احداث و توسعه صنایع در استان تهران داریم.

وی ادامه داد: مطابق مصوبه دولت در سال ۱۳۶۴ تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران نباید هیچ کارخانه جدیدی احداث شود اما پس از این سال صنایع کشور بیش از ۳۰ برابر رشد داشت و این مصوبه باعث ایجاد زحمت زیادی برای تولیدکنندگان شد. رئیس سازمان محیط زیست در خصوص لغو این محدودیت در شهرک‌های صنعتی موافق است اما برخی کارشناسان این سازمان مخالف جدی آن هستند و ما در حال رایزنی برای رفع ابهامات هستیم.

امامی امین با اشاره به واحدهای صنعتی در استان تهران گفت: ۱۷ هزار کارخانه و ۷۲ هزار کارگاه در استان وجود دارد که از این تعداد ۳۵ هزار کارگاه در مقیاس کارخانه هستند اما به دلیل این قانون نتوانستند تبدیل به کارخانه شوند و باید مواد اولیه خود را از بازار تهیه کنند زیرا پروانه صنفی دارند در حالی که اگر بتوانند مواد خود را از بورس خریداری کنند، قیمت تمام شده آنها بسیار پایین خواهد آمد. ما مدتها است که برای برگزاری یک جلسه مشترک با وزیر صمت، رئیس سازمان محیط زیست و استاندار تهران تلاش می‌کنیم تا این مشکل و سایر مباحث پیش‌روی تولید را حل کنیم اما متاسفانه این امر هنوز میسر نشده است.

معاون استاندار تهران با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: این قانون بسیار مترقی و خوب است و بر اساس آن هر کسی که مصرف بیشتری دارد باید مالیات بیشتری هم بدهد اما در کشور ما این قانون برعکس اجرا می‌شود؛ بدین صورت که این قانون تبدیل به اهرمی برای هشدار به تولیدکنندگان شده است زیرا دیواری کوتاه‌تر از آنها وجود ندارد. ما چهار سال است تلاش می‌کنیم که یک لایحه در مجلس تصویب شود اما آقایان حاضر نیستند که از خود وقت بگذارند و هزینه کنند تا این قانون اصلاح شود.

امامی امین ادامه داد: آخرین باری که ما با نمایندگان صحبت کردیم تحلیل آنها این بود که اگر این قانون تبدیل به مالیات بر مصرف شود، مردم دلخور می‌شوند و در این موقع که نزدیک انتخابات است و ما باید از مردم رأی بگیریم، اثرگذاری منفی دارد؛ این استدلالی است که ما از نمایدگان مجلس شنیدیم. این قانون یکی از ضدتولیدترین قانون کشور است و سازمان امور مالیاتی هم مقصر نیست و فقط آن را اجرا می‌کند. متاسفانه گلوگاهی که باید مشکلات اقتصادی را حل کند مشغول کار دیگری است. من به برخی از نمایندگان گفتم که نیمی از شما تایید صلاحیت نمی‌شوید پس لطفا کاری برای مردم کنید. اما دیگر بعید می‌دانم که این قانون در مجلس فعلی اصلاح شود.

وی ادامه داد: مالیات ارزش افزوده، نظام بانکی و شعاع ۱۲۰ کیلومتری همه اینها جزو مواردی است که پدر تولید را درآورده است، از طرف دیگر دستگاه‌های حاکمیتی هم هیچیک همدیگر را قبول ندارند. طرح این مشکلات، خودزنی نیست. ما خارج از مردم نیستیم. اگر میزی به ما دادند به اعتبار همین مردم است. اگر وزیر خارجه در نشست‌های خارجی در مقابل فشارهای سیاسی جنگ تن به تن می‌کند به اعتبار رزمندگان جنگ اقتصادی است که معبری باز کردند تا کشور را از این شرایط عبور دهند پس باید با تعامل و همفکری، مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان را رفع کنیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا