اقتصاد کلان

‌تدوین دو هزار استاندارد آموزشی جدید را در دستور کار داریم

عکس خبر آرشیوی است
ایسنا/البرز رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور با تاکید بر منزلت مربیان در مهارت آموزی و توانمند سازی جامعه گفت: هویت سازمان فنی و حرفه ای برگرفته از نقش مربیان در تربیت نیروهای بامهارت است.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی اوسط هاشمی ظهر امروز در اولین نشست هم اندیشی معاون وزیر و رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور با نماینده مربیان سراسر کشور که در مرکز تربیت مربی در شهر کرج برگزار شد، اظهار کرد:  هر آنچه امروز در این جلسه به عنوان مشکل مطرح شد؛ حاصل انباشت مشکلات تاریخ چندساله فعالیت سازمان فنی و حرفه ای است که تلاش می کنیم با تعامل با مشکلات رده بالای کشوری حل شوند.

معاون وزیر و رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای در شکوفایی استعدادهای کشور افزود: باید بیش از گذشته به برگزاری دوره   آموزشی هزار و ۸۰۰ ساعته توجه کرد چون برند این سازمان تربیت کارآموزانی است که بعد از اتمام این دوره در بازار کار حرف های جدی برای گفتن دارند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از وظیفه توانمندسازی و مهارت آموزی افراد جامعه به عهده سازمان فنی و حرفه ای است؛  توضیح داد: باید بقیه سایر سازمان ها هم سهم خود را در این حوزه بپذیرند.
 وی با بیان اینکه قبول داریم دریافتی مربیان سازمان کم است؛ اضافه کرد: پرداختی حقوق در سازمان فنی و حرفه ای به یقین ضعیف و خارج از عدالت است و تلاش می کنیم این وضعیت بهبود پیدا کند ولی نباید فراموش کنیم شرایط کلی دولت مناسب نیست.

اوسط هاشمی با بیان اینکه باید محصولات فنی و حرفه ای در بازار خریدار داشته باشد، توضیح داد: دو سوم پرسنل ما در سازمان فنی و حرفه کشور در بخش اداری هستند با برنامه ریزی میل و رغبت حضور آنها در عرصه آموزش بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تدوین دو هزار استاندارد برای افزوده شدن به ۵ هزار و ۴۰۰ استاندارد قبلی سازمان فنی و حرفه ای در دستور کار است، افزود: اما صرفا استاندارد سازی کافی نیست و تربیت مربیان بر طبق استاندارسازی و تحول الگوی روش تدریس مهم است و در نتیجه اینها به یقین تغییر در بازار کار خود را می بینیم.

‌رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اهمیت ورود به بحث پروژه محوری گفت: با تغییراتی که خواهیم داشت تغییر در قیمت کار خود در بازار را خواهیم داشت، بالا بردن سازمان فنی و حرفه ای و افزایش سطح توجه به مربیان ما مهم است.

وی با اشاره به اینکه امروز بصورت سالانه حدود ۴۰درصد کارآموزان سازمان فنی و حرفه ای را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند ، گفت: این نشان از اعتبار و ارزش آموزش های سازمان فنی و حرفه است؛ ما خود را محدود به مخاطبان خاص نمی کنیم، اعتبار خود را به حراج نمی گذاریم و به کاری می اندیشیم که اعتبار سازمان فنی و حرفه ای را افزایش دهد.

اوسط هاشمی اشاره کرد: طرح ارتقای نظام مربیان برای بروز کردن آموزش ها مهم است ، باید سنجش را جدی گرفت و نباید صدور گواهی نامه فنی و حرفه ای را سبک شمرد.

وی با اشاره به تحقیقات تولیدات و محصولات آموزشی به عنوان مبنای محاسبه کار افزود: بانک ملی مربیان به ویژه در حوزه مهارت محور مهم است، تسهیل گری و روان سازی و صیانت از ارزش‌های معنوی کار نیز با اهمیت است، اساس و توسعه کشور در توزیع اختیارات و نه در تمرکز اختیارات است، ما باید منطقه ای و بخشی کار کنیم.

‌رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت: ۷ استان کشور در منطقه آزاد هستند اما کار مهمی در این نقاط صورت نگرفته است، در استان هایی مانند کرمانشاه، کردستان و یا خوزستان پایه مهارت ضعیف است و در مقابل نرخ بیکاری بالایی دارند.

وی تاکید کرد:  ۸ استان کشور از نظر صنعتی وضع بهتری نسبت به دیگر استان ها دارند بنابراین باید در این‌نقاط به دنبال ارتباط بیشتر با صنعت باشیم.
وی گفت: در کشور ۴ میلیون کشاورز داریم اما اینکه چقدر مهارت را به سمت آنها برده و چه میزان حرف در حوزه کشاورزی، دامداری، آبزیان و یا باغات داریم مهم است، باید به وسعت دارایی و ثروت کشور فکر کنیم، اندیشیدن به اقتصاد سبز و مهارت سبز مهم است، باید شرکت های دانش بنیان و شتاب دهنده ها را به سمت سازمان فنی و حرفه ای سوق دهیم.

اوسط هاشمی بیان کرد: تشکیل شورای مربیان و کارشناسان در استان های مختلف در دستور کار است و در کنار آن هر استان حداقل سه نفر را برای ارتباط با رئیس سازمان فنی و حرفه ای و دیگر مسئولان کشوری این سازمان انتخاب خواهند کرد.

وی با بیان اینکه آموزش اتباع بیگانه در کشور و پرداخت هزینه آن با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهنگان در ایران است، گفت: دو میلیون اتباع افغانی در ایران هستند به یقین مهارت آموزی افرادی از این اتباع کارگاه ها و مراکز آموزش فنی و حرفه ای از اینکه بدون مهارت در کشورمان باشند بهتر است‌ اما به یقین آموزش مهارت به افراد دارای ملیت ایرانی در اولویت است.

‌رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور با بیان این که اگر در مهارت ضعف داشته باشیم نقاطی آموزش محور را در خارج از سازمان در نظر می گیریم، عنوان کرد: نمی خواهیم آنچه بر سر دانش نامه های دانشگاهی آمده است بر سر مدارک فنی و حرفه ای بیاید.

وی با بیان اینکه امروز معادل سازی در اخذ مدرک یک ضرورت مورد توجه است، افزود: در حوزه مهارت نیز در قالب شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی باید این موارد را در سازمان فنی و حرفه ای کشور دنبال کنیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی اوسط هاشمی‌ در جمع خبرنگاران هم اظهار کرد: سرمایه معنوی ما در سازمان نوع نقش آفرینی مربیان فنی و حرفه ای است و می توانتد وزنی را در جامعه شکل داده و زمینه ساز اشتیاق، تمایل و حضور مردم در کارگاه های آموزشی باشند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه جایگاه مربیان فنی و حرفه ای را در حوزه  آموزش آن طور که باید و شاید دیدت نشده است، گفت: این در انگیزه آنها اثر سوء گذاشته و میل به خروج آنها از سازمان فنی و حرفه ای را ارتقاء داده است، البته در شرایطی که کشور در اوج تقاضا برای اشتغال مواجه است ما نباید اشتغال را را محدود به حضور در مراکز اداری و حکومتی کنیم، به اشتغال در نراکز متعدد می اندیشیم که با حضور در بازار و تقاضا محوری ارتباط دارد، در این میان کاهش ساعت آموزشی مربیان و ارتقای مهارت آنها بر اساس تکنولوژی و تقاضای بازار مهم است.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت: زمانی که تمامی کارآفرینان، مراکز بزرگ صنعتی، اصناف و … در مشاغل مختلف به توانمندی سازمان فنی و حرفه ای نائل شوند شاهد افزایش تقاضا و در کنار آن مشارکت در بخش خصوصی هستیم که به بیشتر شدن‌ سطح اشتغال منجر می شود که دغدغه جوانان و خانواده های آنها است.

وی در بخش دیگری در خصوص برنامه های فنی و حرفه ای برای ایجاد دوره آموزشی مهارتی جدید بر اثر نیاز روز کشور گفت: اکنون تدوین دو هزار استاندارد آموزشی جدید را در دستور کار داریم که منطبق بر مشاغل جدید حاصل از دانش بنیان، فناوری نانو، هوافضا، تکنولوژی استفاده از پهپادها و … است و در این‌میان تربیت مربیان جدید و بکارگیری تجهیزات روز مهم است.

اوسط هاشمی در پاسخ به اینکه آیا برگزاری رشته های جدید برلی اتباع بیگانه نیز مدنظر است، بیان کرد: ما کشوری هستیم که با ۱۵ کشور همسایگی داریم و با ایران در یک حوزه جغرافیای فرهنگی هستند و ارتباط ما با آنها و دفاع از حقوقشان در شرایط بحرانی ایجاب می کنند که نسبت به آنها بی اعتنا نباشیم.

وی تاکید کرد: در ۴ تا ۵ استان کشور که بیشترین تجمع و حضور اتباع خارجی را داریم در قالب قراردادی که با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهنگان در ایران و همچنین وزارت کشور بسته‌ایم به این اتباع بیگانه نیز خدمات آموزشی توسط فنی و حرفه ای را ارائه می دهیم و هزینه آموزش این قشر از اتباع بیگانه نیز توسط این کمیساریای عالی پرداخت می شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا